خبرگزاری کار ایران

عوارض نمک در غذای نوزاد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۷۶۱

افزودن نمک به غذای نوزادان برای سلامت کودک بسیار مضر است و می‌تواند بر رشد و تکامل او تاثیر بگذارد. بسیاری از مادران از این موضوع اطلاعی ندارند و درباره عوارض جانبی مصرف نمک یا شکر در سال اول زندگی آگاه نیستند.

نمک عنصر حیاتی و بسیار مهمی در رژیم غذایی ماست؛ اما والدین چه زمانی باید نمک را به غذای کودکشان اضافه کنند؟ معمولا این سوال زمانی مطرح می‌شود که نوزاد 6 ماهه شده و با مواد غذایی جامد تغذیه می‌شود. در این مطلب درباره زمان درست، میزان نمک موردنیاز در این رده سنی و نحوه افزودن نمک به غذای کودک توضیح می‌دهیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

میزان نمک موردنیاز برای بدن کودکان؛ چه مقدار نمک در غذا بریزیم؟

نمک یک عنصر مهم و ضروری در رژیم غذایی ماست، زیرا از کلرید سدیم ساخته شده و وجود این عنصر به میزان کافی برای کارکرد صحیح بدن الزامی است. اما مصرف بالای نمک و به تبع آن، افزایش میزان سدیم دریافتی اثرات نامطلوب و بعضا جبران ناپذیری بر سلامتی مانند فشار خون بالا و چاقی برجای می‌گذارد. به همین دلیل بسیاری از افراد خرید نمک صورتی عمده را به نمک سفید سرشار از سدیم ترجیح می‌دهند.

2 تا 5 گرم نمک در روز برای بزرگسالان کافی است؛ اما به غذای نوزاد نباید نمکی اضافه کنید. در واقع غذایی که به کودک می‌دهید، به طور طبیعی مقدار کمی نمک دارد، چه در شیر و چه در اولین پوره‌هایی که برای نوزاد خود تهیه می‌کنید. از طرفی نباید به غذای کودک نمک بیافزایید، زیرا کلیه‌های او هنوز آماده نیستند و به همین دلیل دفع آن برای او دشوارتر خواهد بود. در جدول زیر میزان نمک موردنیاز در سنین مختلف را می‌خوانید:

سن

مقدار نمک موردنیاز در روز

0-6 ماهگی

0.14-0.28 گرم

7-12 ماهگی

0.32-0.58 گرم

1-3 سالگی

0.46-1.73 گرم

4-6 سالگی

3 گرم

7-10 سالگی

5 گرم

11 سالگی به بعد

6 گرم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از چند ماهگی به غذای کودک نمک اضافه کنیم؟

به طور کلی نباید به غذای کودک زیر یک سال نمک اضافه کنید. اگر نوزاد خود را با غذاهایی مانند غلات، آب برنج، سبزیجات یا میوه‌های پوره شده تغذیه می‌کنید، نگران مزه آن نباشید؛ چرا که نوزادان جوانه چشایی برای نمک ندارند. از طرفی میزان سدیم موردنیاز بدنشان با شیر تامین می‌شود. شما می‌توانید از زمانی که کودک یک ساله شد، کمی نمک به غذاها اضافه کنید.

توصیه می‌کنیم به جای نمک سفید، از نمک‌های سالم‌تر دیگر مانند نمک صورتی و آبی به عنوان چاشنی غذای کودک استفاده کنید. قیمت نمک آبی سمنان و صورتی هیمالیا در برابر مزایای این نمک‌های جادویی هیچ است. اما افزودن نمک سفید در غذای نوزاد چه عوارضی دارد و چرا متخصصان تاکید می‌کنند از مصرف بالای نمک توسط کودکان جلوگیری کنید؟ در بخش بعد به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

عوارض نمک در غذای نوزاد

عوارض نمک در غذای نوزاد؛ چرا نمک برای نوزاد ممنوع است؟

اولین و مهم‌ترین دلیل عدم افزودن نمک این است که کلیه‌های کودک تا قبل از یک سالگی، به طور کامل رشد نکرده است. علاوه بر این دلایل دیگری نیز وجود دارد که با استناد به آن‌ها نباید نمک به غذای نوزادان اضافه کنید.

فشار خون بالای نوزاد در اثر مصرف نمک

به دلیل سطح بالای سدیم موجود در نمک، مصرف این چاشنی شورمزه می‌تواند فشار خون نوزادان را افزایش دهد. نوزادان در مقایسه با کودکان بزرگ‌تر از یک سال، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. به همین دلیل اکیدا باید از افزودن نمک در غذای کودکان کمتر از یک سال خودداری شود. مشکل فشار خون در این بازه سنی و در مراحل اولیه زندگی نوزاد شروع می‌شود و در دوران بزرگسالی بر بدن آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

عوارض نمک در غذای نوزاد

نارسایی کلیه نوزادان به دلیل مصرف نمک

دومین علتی که افزودن نمک به غذای نوزاد را ممنوع می‌کند، احتمال بروز مشکلات و بیماری‌های کلیه است. کلیه‌های نوزادان نمی‌تواند نمک اضافی را پردازش و دفع کند. نمک بیش از حد و از منابعی غیر از غذاهای طبیعی مانند سبزیجات، میوه‌ها، شیر مادر یا شیر خشک می‌تواند به کلیه‌های کودک آسیب برساند و حتی باعث سکته مغزی شود. در واقع نمک اضافی و بیشتر از مقدار توصیه شده برای هر رده سنی بزرگ‌ترین دلیل نارسایی کلیه در نوزادان و حتی بزرگسالان است. به همین دلیل افراد بزرگسال بعد از 50 سالگی نیز باید مصرف نمک را کاهش دهند تا ریسک نارسایی کلیه به حداقل برسد.

پوکی استخوان به دلیل افزودن نمک در غذای نوزاد

مصرف نمک بیش از حد باعث از بین رفتن کلسیم استخوان‌ها می‌شود و خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. با وجود اینکه پوکی استخوان در بین افراد مسن و بزرگسال شایع‎تر است اما مطالعات نشان داده که وجود نمک زیاد در غذای نوزادان و کودکان نیز استخوان‌ها را در این رده سنی مستعد پوکی می‌کند و خطر ابتلا به این بیماری را در مراحل بعدی زندگی، به ویژه در دختران، افزایش می‌دهد.

مصرف نمک زیاد؛ مهم‌ترین دلیل چاقی و کم آبی بدن کودکان

ارتباط مستقیمی بین نمک و چاقی وجود ندارد اما مصرف غذاهای شور و پرنمک باعث تشنگی می‌شود و میزان مایعات مصرفی را افزایش می‌دهد. از طرفی آمار و ارقام نشان می‌دهد 31 درصد از مایعات مصرفی توسط افراد 4 تا 18 ساله نوشابه‌های شیرین هستند. این نوشیدنی‌ها منجر به چاقی دوران کودکی می‌شوند. علاوه بر این، خطر دیگری که نمک برای این رده سنی به همراه دارد این است که محتوای نمک زیاد در بدن می‌تواند به کم آبی منجر شود. به این دلیل که نمک موجود در بدن فقط در آب حل می‌شود.

عوارض نمک در غذای نوزاد

چگونه از مضرات نمک برای کودکان جلوگیری کنیم؟

به عنوان والدین باید مراقب غذایی که به کودکان می‌دهید، باشید و همیشه برچسب روی مواد غذایی را بررسی کنید تا محتوای بالایی از نمک و شکر نداشته باشند. به یاد داشته باشید علاوه بر نمک، افزودن شکر نیز به غذای نوزادان ممنوع است؛ زیرا خطر پوسیدگی دندان و احتمال ابتلا به دیابت را در سال‌های بعدی زندگی افزایش می‌دهد.

همان‌طور که پیش از این گفتیم، شما می‌توانید مقدار کمی نمک از یک سالگی به بعد به غذای کودک خود اضافه کنید. برای جلوگیری از مضرات و عوارض نمک در غذای نوزاد، پیشنهاد ما استفاده از نمک آبی یا صورتی به جای نمک سفید است. محتوای سدیم این نمک‌ها کمتر از نمک سفید بوده و بنابراین سالم‌تر هستند.

خرید نمک صورتی و آبی اصل از فروشگاه بلوسالت

در این مقاله توضیح دادیم که افزودن نمک به غذای نوزادان چه عوارضی دارد. سپس توضیح دادیم که چرا بهترین و سالم‌ترین نمک مصرفی چه برای کودکان و چه بزرگسالان، نمک‌های صورتی و آبی است. شما می‌توانید همین الان به فروشگاه بلوسالت به نشانی bluesalt.com مراجعه کنید و نمک صورتی یا آبی موردنظر خود را سفارش دهید. همه محصولات این فروشگاه اصل هستند و بنابراین با خرید از بلوسالت دغدغه‌ای بابت تقلبی نبودن نمک‌های مصرفی نخواهید داشت.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز