خبرگزاری کار ایران

بیانیۀ سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران در پی درگذشت «مهسا امینی»

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۶۶۸

سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران با انتشار بیانیه‌ای به درگذشت «مهسا امینی» واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی به شرح ذیل است:

‍ضایعۀ تلخ و دلخراش درگذشت خانم مهسا امینی، افزون‌بر به دردآوردن دل تک‌تک ایرانیان به یک شوک احساسی و اجتماعی تبدیل شد؛ رخداد دلخراشی که می‌تواند از زوایای گوناگون مورد تحلیل، بررسی، اظهارنظر و واکاوی قرار بگیرد، اما مشخصاً از سه منظر حائز اهمیت و ارزیابی است:

نخست این‌که باکدام مجوز و با استناد به چه قانونی چنین برخوردهایی با زنان صورت می‌گیرد؟ اگر هدف، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر است، شواهد و نتایج چنین رویکردی نشان از شکست و ناکارآمدی چنین اقداماتی دارد. اقداماتی که علاوه‌بر پیامدها و تبعات آن، حتی مورد مخالفت و انزجار اقشار مذهبی‌ جامعه واقع‌شده است. با این حال تنها در طول یک سال گذشته و علی‌رغم هشدار و انتقاداتی که برخی از مسئولان، کارشناسان و بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم نسبت به این رویکرد سلبی داشته‌اند، شاهد شلیک گلوله به عضو سابق تیم ملی بوکس، اهانت به ممانعت مادر از بازداشت دختر بیمارش توسط گشت ارشاد، و در نهایت مرگ دختر جوان ٢٢ ساله هستیم. به‌همین‌دلیل موضوع مهم این است که چه کسی پاسخ‌گوی افکار عمومی جریحه‌دار‌شده و از همه مهم‌تر هزینه‌های سنگین چنین رفتاری است؟

دوم این‌که هر چند پاسخ‌گویی، شفافیت و رسیدگی به این حادثۀ دلخراش، اکنون به یک مطالبۀ همگانی تبدیل شده است، اما مسألۀ مهم این است که بر فرض برخورد با خاطیان و حتی استعفای مسئولان مرتبط، آیا هزینۀ سنگین تحمیل شده بر افکار عمومی و داغ بر دل خانوادۀ امینی قابل جبران و فراموشی است؟ اساساً موضوع اصلی این است که‌ بیش از بیست نهاد و سازمان مربوط به موضوع حجاب و عفاف چه کارکرد و راهبردی را در پیش گرفته‌اند که خروجی آن، چنین برخورد خشن و هزینه‌زایی هم برای حاکمیت و هم برای آحاد مردم جامعه شده است.

سوم نیز این است که امروز به‌واسطۀ شرایط موجود، مردم ایران تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار داشته و به تبع آن امنیت اجتماعی و روانی آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. ازاین‌رو اولویت اصلی سیاست‌گذار در چنین شرایطی ارائۀ راهکارها و اقدامات عملی جهت خروج از چنین وضعیتی است و هرگونه دیدگاه هزینه‌زایی در شرایطی که مردم و نظام تدبیر کشور بیش از هر زمانی نیازمند به تزریق امید و افق‌گشایی هستند به غیر از دامن زدن به ناامیدی و خشم عمومی نتیجه دیگری را در بر نخواهد داشت.

بنابراین این فاجعه و فجایع اخیر که موجب نارضایتی، شکاف اجتماعی و افزایش خشونت در جامعه شده بود، تیر خلاصی است تا حاکمیت هرچه سریع‌تر بساط گشت‌های ارشاد را که اساساً ناقض کرامت شهروندان‌ است، جمع کرده و مسببان چنین فاجعه‌ای محاکمهٔ علنی و محکوم شوند، و امید است به عنوان یک مطالبۀ عمومی، از ادامۀ روند ناصواب فعلی و اقدامات ایذایی به‌نام گشت ارشاد، جلوگیری شده و آزادی‌های فردی افراد جامعه به رسمیت شناخته شود تا آلام مردم تسکین یابد.

سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز