خبرگزاری کار ایران

جزئیات تفاهم نامه حمایتی وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری از برگزیدگان کنکور/ تضمین آینده شغلی نخبگان از سوی دولت

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۶۴۵

جزئیات تفاهم نامه حمایتی وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری از برگزیدگان کنکور اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه شورای هدایت استعدادهای درخشان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و معاونین وزیر عصر چهارشنبه ۱۹ مردادماه برگزار شد.

شرط اعطای تسهیلات به نخبگان حفظ پویایی و نخبگی در طول تحصیل است

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم با بیان اینکه ما در راه حمایت و نگه داشت نخبگان در کشور چالش‌هایی داریم گفت: عزیزانی که در المپیادها مدال و رتبه کسب می‌کردند می دیدیم که در رشته ای دیگری تحصیل می‌کنند البته با امکان تحصیل در دورشته این مشکل تا حدی حل می‌شد، اما ما برای رفع چنین مشکلاتی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصمیم گرفتیم از بین مدال آوران و رتبه آوران کنکور و المپیادها تسهیلاتی فراهم کنیم که در رشته هایی تحصیل کنند تا بعدها دانشمندان مهمی برای کشور شوند.

او افزود: امروز تفاهم نامه ای بین ما و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شده است و براساس آن علاوه بر مدال آوران المپیاد، برای رتبه های برتر در رشته های ریاضی، علوم تجربی و انسانی ۱۰۰ نفر اول و برای رشته‌های هنر و زبان‌های خارجی ۵۰ نفر اول، امکاناتی را پیش بینی کرده ایم.

زلفی گل تاکید کرد: شرط این تسهیلات این است که پذیرفتگان در طول تحصیل پویایی و نخبگی خود را حفظ کنند و همواره تلاش داشته باشند که البته اکثریت این عزیزان چنین رویکردی دارند.

وزیر علوم با بیان اینکه اگر رتبه‌های برتر در رشته ای که مدال کسب می کنند ادامه تحصیل نمی‌دهند، یکی از دلایلش نگرانی از شغل آینده است، ادامه داد: برای رفع این نگرانی تصمیم بر آن شد وقتی ادامه تحصیل دادند و دکتری گرفتند، تسهیلاتی برای پسادکتری برایشان پیش بینی شود و اگر خواستند به عنوان هیئت علمی جذب شوند ما زمینه بورس کردن و استخدام آنها به عنوان هئیت علمی را فراهم می کنیم تا مدال آوران و استعدادهای درخشان ما نگران آینده شغلی نباشند.

او اظهار کرد: پیوستگی تحصیل در رشته از محاسن در استخدام در مسند هیئت علمی است. این موافقت نامه کاملا کارشناسی شده است و نیازهای عزیزان را مورد توجه قرار داده و ۱۰۰ نفر اول رشته‌های ریاضی و علوم تجربی و انسانی و ۵۰ نفر رشته‌های هنر و زبان‌های خارجی در طول تحصیل از بورسیه استفاده می کنند و مبلغی را با حداقلی که اداره کار تعیین می‌کند دریافت می کنند.

زلفی گل خاطرنشان کرد: این موافقت نامه آغازی است برای اینکه نخبگان و استعدادهای برتر را قدر بدانیم و بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری خود را برای این استعدادها به کار بگیریم.

او افزود: امیدواریم دانشگاه‌هایی که این دوستان آنجا تحصیل می کنند وسایل رفاهی و ورزشی را برای این دانشجویان تامین کنند تا دانشمندانی برای تحقق مرجعیت علمی کشور شوند.

محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در این مراسم گفت: اقدامات این چنینی با ارزش است و مهم است که به بچه‌های نخبه و با استعداد خاص کمک کنیم تا به دانشمندان موفقی تبدیل شوند. اما بقیه راه از ابتدای راه سختتر است.

او افزود: من همیشه دلشوره ادامه راه را در این قضایا دارم؛ این مسئله در آموزش عالی هم مطرح هست و کنکور را سخت می‌گیریم که بخشی از آن البته معقول است، اما بعد رها می‌شود!

لاریجانی ادامه داد: به طورکلی این اقدامات بسیار خوب است و در بخشی از این برنامه طرح‌هایی برای ادامه تحصیل نخبگان وجود دارد.

تلاش می‌کنیم حکومت یا دولتی داشته باشیم که از نخبگان حمایت می‌کند‌

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درربخش دیگر این نشست اظهار کرد: این اقدامات اتفاق خوبی بخصوص در رشته های علوم پایه است. در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری با اینکه مشکلات مالی ما را اذیت کرده، اما این پروژه جزو پروژه‌های بزرگ ماست و فرهنگ این چنین دیدگاهی با ابن نوع تفاهم نامه‌ها  در نظام اداری ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم حکومت یا دولتی داشته باشیم که از نخبگان حمایت می‌کند‌. اینکه حمایت حداقل معنوی ایجاد شود مهم است و ثمره چنین تفاهم نامه‌هایی همین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز