خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

عدم دسترسی به سوئیفت بازارهای جهانی را از ما گرفت/ یکی از مفاد قرارداد ۲۵ ساله گشوده شدن بازارهای چین به روی ایرانیان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۱۸۸

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: تحریم‌های مالی و قطع دسترسی به سوئیفت باعث شد که بخش از بازارهای جهانی را از دست بدهیم؛ علاوه بر این دولت‌ها نیز در ایران فرصت سوزی‌ می‌کنند و در باز شدن درهای بازار روسیه و چین برای تجار ایرانی اقدام شایسته و به‌موقعی انجام نمی‌دهند.

صدرالدین نیاورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیر مستقیمی برمعیشت مردم گذاشته‌ است، گفت: بسیاری از کشورها در جهان علیه آنها تحریم‌هایی اعمال می‌شود این در حالیست که تحریم‌ها اعمال شده علیه آنها در زندگی مردم‌شان مشهود و ملموس نیست اما در ایران شرایط متفاوت است و تحریم‌ها به نوعی هدف‌گیری به سمت مردم ایران بود.

وی با اشاره به احتیاج آمریکا و اروپا به نفت ایران، تصریح کرد: آمریکا برخلاف میل با عربستان وارد مذاکره شد و از آنها درخواست کرد که تولید نفت خود را افزایش بدهند چراکه بالا رفتن قیمت سوخت در آمریکا تورم بی‌سابقه‌ای را در این کشور ایجاد کرد.

نیاورانی تاکید کرد: دولت ایران برای لغو تحریم‌ها تلاش می‌کند و به نظر می‌رسد که عمر برجام جدید محدود نباشد و رئیس جمهورهای آینده آمریکا نیز برای کنترل شرایط اقتصادی کشورشان به برجام پایبند باشند؛ چراکه تحریم‌های فعلی آسیب جدی را متوجه اقتصاد آمریکا و اروپا کرد.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه لغو تحریم‌ها باعث شکوفایی اقتصاد ایران می‌شود، تصریح کرد: مشتریان زیادی تشنه خرید محصولات ایرانی هستند و ما می‌توانیم در بازارهای جهانی نقش مهمی ایفا کنیم و در کشورهای اروپایی کالاهایی خود را عرضه کنیم؛ همچنین امکان پیشبرد تجارت سنتی با آمریکا در زمینه تجارت فرش و غیره را فراهم می‌شود.

نیاورانی عدم امکان بازگشت ارز را به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی صادرات در کشور معرفی کرد و افزود: تحریم‌های مالی و قطع دسترسی به سوئیفت باعث شد که بخش از بازارهای جهانی را از دست بدهیم؛ علاوه بر این دولت‌ها نیز در ایران فرصت سوزی‌ می‌کنند و در باز شدن درهای بازار روسیه و چین برای تجار ایرانی اقدام شایسته و به‌موقعی انجام نمی‌دهند. اگر قوانینی در راستای تسهیل در صادرات و روند بازگشت ارز تصویب می‌شد بدون تردید شاهد توسعه صادرات حتی در شرایط تحریم می‌بودیم.

به گفته وی؛ با لغو تحریم‌ها مشکل مراودات مالی حل خواهد شد که تاثیر مستقیمی در اقتصاد داخلی می‌گذارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: یکی از مفاد قرارداد 25 ساله با چین گشوده شدن بازارهای چین به سوی تجار ایرانی است.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از لغو تحریم‌ها شاهد کاهش دلال‌بازی‌ها در بدنه اقتصاد کشور خواهیم بود؟ افزود: ادامه تحریم‌ها مساوی است با کسب سود بیشتر برای دلال‌های تحریم. قشر فقیر و کم‌درآمد جامعه از تحریم‌های بیشترین آسیب را دیدند چراکه دلال‌ها از جیب آنها کسب درآمد کردند و در صورت لغو تحریم‌ها بدون تردید شاهد کاهش فشار از اقشار کارگر و کارمند جامعه خواهیم بود.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان بیان کرد: امیدوارم دولت با تصمیم‌گیری درست و به نفع مردم برجام را به نتیجه برساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز