خبرگزاری کار ایران

دبیر مرجع ملی حقوق کودک تأکید کرد؛

ارتقای وضعیت حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۲۰۰

وزارت دادگستری از سال ۸۸ با مصوبه دولت به عنوان مرجع ملی این کنوانسیون تعیین شد و بلافاصه اقدامات خود را برای هماهنگی نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط آغاز کرد و گزارش ادواری خود را مربوط به سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ را تهیه و از طریق وزارت امور خارجه به سازمان ملل ارسال کرده است.

ایلنا: الوندی با تأکید بر ارتقای وضعیت حقوق کودک در ایران گفت: البته در این زمینه چالش‌هایی نظیر کودکان خیابانی، کودک آزاری، بازماندگان از تحصیل نیز وجود دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری، مظفر الوندی، مشاور وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسوین حقوق کودک با اشاره به مصوبات دولت در بحثتشکیل مرجع ملی گفت: کنوانسیون حقوق کودک که در سال ۱۹۸۹ میلادی در سازمان ملل تصویب شد از پذیرفته‌ترین کنوانسیون‌های بین المللی محسوب می‌شود و در زمان کوتاهی اکثر کشور‌ها این معاهده بین المللی را پذیرفته و جمهوری اسلامی ایران نیز پس از ۴سال و در سال ۱۳۷۲ با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به این معاهده ملحق شد.

وی در مورد شرط تحفظ کشورمان در مورد این پیمان‌نامه اظهار داشت: بسیاری از کشور‌ها معمولا در پذیرش معاهدات بین المللی شروط تحفظی دارند و جمهوری اسلامی ایران نیز شرط تحفظ کلی را دارد و در ماده واحده مربوط به تصویب این پیمان نامه تصریح شده در صورت مغایرت مفاد کنوانسیون با قوانین داخلی و موازین اسلامی مفاد آن از سوی ایران لازم الرعایه تلقی نمی‌شود.

الوندی تصریح کرد: با توجه به تطابق اکثریت مواد ۵۴ گانه پیمان‌نامه با موازین قانونی و شرعی، مشکل خاصی برای اجرا وجود ندارد.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک تأکید کرد: وزارت دادگستری از سال ۸۸ با مصوبه دولت به عنوان مرجع ملی این کنوانسیون تعیین شد و بلافاصه اقدامات خود را برای هماهنگی نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط آغاز کرد و گزارش ادواری خود را مربوط به سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ را تهیه و از طریق وزارت امور خارجه به سازمان ملل ارسال کرده است.

وی افزود: علاوه بر این اقدام، شورای هماهنگی نیز با حضور حدود ۱۶ سازمان دولتی و نیز نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی و نمایندگان قوه قضاییه و مقننه تشکیل شد که برابر وظایف، به پایش و ارزیابی رعایت حقوق کودک در سطح کشور می‌پردازد.

الوندی با اشاره به جایگاه مرجع ملی و نقش هماهنگ کننده آن اظهار امیدواری کرد که با حمایت همه جانبه از این نهاد، هماهنگی واقعی بین بخشی دراین زمینه تحقق پیدا کند.

وی که به مناسبت سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک در برنامه زنده تلویزیونی شبکه دوم سیما با عنوان «زنده باد زندگی» حاضر شده بود با تأکید بر ارتقاء وضعیت حقوق کودک در ایران گفت: البته در این زمینه چالش‌هایی نظیر کودکان خیابانی، کودک آزاری، بازماندگان از تحصیل نیز وجود دارد که بایستی نهادهای مسئول اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز