خبرگزاری کار ایران

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان:

مرزهای بین ایران و افغانستان به مرزهای اقتصادی تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۹۹۸

در جلسه کمیته هماهنگی و همکاری استان‌های مرزی با افغانستان که امروز در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، رئیس کل گمرک ایران، فرمانده مرزبانی کشور و استانداران خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و معاون استاندار خراسان جنوبی حضور داشتند.

به گزارش ایلنا، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، در این جلسه اظهار کرد: یکی از موضوعات مطرح و مهم در روابط ایران و افغانستان توجه به مرزهای بین ۲ کشور در استان‌های سه‌گانه خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: یکی از سیاست‌های ابلاغی رئیس‌جمهور در خصوص افغانستان نیز مربوط به مرزهای ۲ کشور است که در این راستا انتظار می‌رود با اقدماتی نظیر روان‌سازی، هوشمندسازی و تکریم ارباب رجوع، توجه به توسعه مرزنشینی در بعد اقتصادی و همچنین جذب سرمایه‌های خارجی بتوانیم در زمینه توسعه اقتصاد تولیدمحور در مرزهای مشترک گام برداریم.

وی عنوان کرد: این‌گونه مرزها می‌تواند موجب تقویت امنیت مرز و کمک به مرزبانان ما شود و از طرفی به مرزنشینان ما نیز در بعد اقتصادی کمک کند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با اشاره به حضور استانداران استان‌های مرزی در این نشست گفت: امروز استانداران و مدیران دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌های مرز شامل ۱۶ سازمان و دستگاه اقتصادی، نظامی و انتظامی در جلسه کمیته هماهنگی و همکاری‌های مشترک استان‌های هم‌مرز با افغانستان حضور داشتند تا در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی رئیس‌جمهور در حوزه افغانستان گام بردارند.

کاظمی قمی گفت: به منظور تحقق دستورات رئیس جمهور، سه کمیته مرکزی در حوزه راهبری، کمیته هماهنگی و همکاری‌ها بین استان‌های مرزی و کمیته درون استانی تشکیل شده است و در جلسه امروز ابلاغیه رییس‌جمهور مرور شد. هدف از تشکیل این کمیته‌ها ایجاد وحدت رویه بین سه استان مرزی برای اجرای راهکاری عملیاتی محلی است؛ در عین حالی که هر دستگاه ماموریت ذاتی خود را انجام می دهد، تعامل بین استان‌ها نیز وجود داشته باشد.  

همچنین در بخش دیگری از این جلسه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز بیان کرد: برای اجرایی شدن ابلاغیه رئیس‌جمهور در خصوص رونق تجارت در مناطق مرزی نیازمند ایجاد هماهنگی‌ها در سه سطح مرکزی، بین استانی و درون‌استانی هستیم.

وی افزود: تصمیم‌ها در حوزه مرکزی نگاه ملی در حوزه افغانستان را تعیین می‌کند اما در خصوص فعالیت‌های محلی نیازمند هماهنگی‌های بین استانی هستیم. اینکه هر استان یک روش و مشی را در رابطه با افغانستان دنبال کند، موجب بروز تعارض و شکاف در روابط استان‌ها با طرف مقابل می‌شود.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: تشکیل کمیته هماهنگی و همکاری‌های مشترک استان‌های هم‌مرز با افغاستان می‌تواند با ایجاد وحدت رویه در تصمیم‌ها از بروز تعارضات و روابط متفاوت با طرف مقابل جلوگیری کرده و در ارتباط با کمیته مرکزی خط مشی مشخصی برای حرکت استان‌های مرزی در تعامل اقتصادی با افغانستان ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز