خبرگزاری کار ایران

تشکیل تا انحلال هلدینگ ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۱۱۷

 

شرکت هلدینگ به شرکت هایی که گفته میشود که از به هم پیوستن شرکت ها دیگر تشکیل شده و به اصطلاحی دارای شرکت های زیر مجموعه هستند که شرکت مادر در آنها سرمایه گذاری کرده و یا سهامدار آن شرکت ها میباشد.

شرکت هلدینگ اصطلاحی است که در طی چند سال گذشته در میان رسانه ها و ادبیات مدیریتی کشور ایران به شکل گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله تمام سعی خود را برای در اختیار نهادن اطلاعاتی درباره هلدینگ، ثبت شرکت هلدینگ میکنیم.

شرکت سرمایه گذاری چیست؟

برای این‌ که تعریف دقیقی از هلدینگ داشته باشید، نیاز است اول بدانید که شرکت سرمایه گذاری چیست. بنگاه اقتصادی ای که سرمایه  خود را برای به دست آوردن سود بیشتر به سمت خرید سهام شرکت هایی که سود ده هستند، اختصاص می دهد؛ شرکت سرمایه گذاری گویند.

این شرکت متناسب با اولویت های سرمایه گذاران خود و میزان ریسک پذیری آن ها، نسبت به انتخاب پرتفوی خود اقدام می کند و در ادامه کار نیز با مدیریت صحیح، به دنبال سود بیشتر است.

یک ویژگی پر اهمیت برای شرکت های سرمایه گذاری این است که آن ها علاقه به ورود در بخش مدیریت و جزئیات شرکتی که در آن سرمایه گذاری کرده اند، ندارند. آن ها فقط بر حسب ارزشمندی سهام، میزان سود دهی در آینده و آینده شرکت، اقدام به خرید سهام می کنند.

شرکت هلدینگ به چه معنا است؟

هلدینگ ها شرکتی هستند که در واقع سهام چند شرکت و صندوق متفاوت را خریداری می کنند، میان هلدینگ و شرکت سرمایه گذاری تفاوت مهمی وجود دارد.

همان گونه که گفتیم شرکت های سرمایه گذاری در زمان خرید سهام، به بخش مدیریت ورود پیدا نمی کنند، اما هلدینگ ادعای مدیریت می کند. آن ها با خرید سهام به دنبال آن هستند که در تصمیم گیری های شرکت‌ دخالت کنند.

در واقع این گونه می توان توضیح داد که هلدینگ ها  با خرید شرکت می خواهند در بخش های فعالیت شرکت‌ خریداری شده، اظهار نظر کنند و تصمیم بگیرند.

انگیزه شکل گیری هلدینگ

برای به وجود آمدن یک هلدینگ، انگیزه های متفاوتی نقش دارند. برای مثال این امکان برای فرد وجود دارد که ابتدا با ثبت شرکت پارسه فعالیت های خود را شروع و بعد گسترش دهد.

با افزایش میزان تلاش و کوشش خود، شرکت خود را از لحاظ رتبه بندی به جایی برساند که امکان خرید چند شرکت دیگر را پیدا کند.

آن فرد در واقع با ثبت شرکت خود و افزایش رتبه بندی شرکت‌ خود در میان شرکت های دیگر و امکان خرید چندین شرکت، تبدیل به یک هلدینگ می شود.

با ثبت شرکت با نام هلدینگ که از خرید بخش از سهام و گاهی تمام سهام یک شرکت، امکان تصمیم‌ گیری درباره شرکت را دریافت می کند.

 

تشکیل تا انحلال هلدینگ ها

 

شرکت های چگونه تشکیل شده اند؟

هلدینگی که از میان چند شرکت به وجود می آید؛ در این جا شرکت هلدینگ، نگاه کلی تری به کل فعالیت ها دارد و در تمامی تصمیم گیری ها، یک نگاه سیستماتیک از خود بروز می دهد. نمونه موفق در این زمینه می توان به شرکت گوگل اشاره کرد.

در برخی موارد یک شرکت بزرگ برای اهمیتی که برای یک برنامه قائل است، به دنبال خرید سهام و کنترل مدیریت شرکت ها می رود.

گاهی هلدینگ های تخصصی شکل می گیرند که تا اندازه ای شبیه به شرکت سرمایه گذاری می شوند. این موارد انگیزه ای اخلاقی بوده که به عنوان عوامل شکل گیری یک هلدینگ قابل ذکر می باشد. در بعضی موارد برای فرار مالیاتی، گرفتن وام و پول شویی؛ هلدینگ با ثبت شرکت از سوی افراد متخلف شکل می گیرد.

نحوه کنترل هلدینگ بر شرکت های زیر نظر

1) از طریق کنترل با مالکیت محدود، بر شرکت های تابعه خود نظارت می کنند.

2) هلدینگ از طریق تعیین هیئت مدیره برای شرکتی که سهام آن را در اختیار دارند، کنترل می کند.

3) از طریق رتبه بندی، در میزان بودجه و به طور کل تعیین مقدار بودجه بر شرکت ها کنترل دارند.

4) هلدینگ ها به تلفیق صورت های مالی شرکت و رتبه بندی آن می پردازند که از دیگر راه های کنترل بر شرکت ها از سوی هلدینگ ها است.

انواع زیر مجموعه های شرکت هلدینگ

همانطور که بیان شد تمام شرکت ها میتوانند به عضویت در هلدینگ در بیایند. در پایین تر مثال هایی را برای شما بیان خواهیم کرد.

بطور مثال شرکت هلدینگ دارای زیر مجموعه شرکت های استارت آپ در حوزه فناوری های نوین و it میتواند داشته و هم شرکت های فروشگاه که فعالیت اصلی آنها فروش کالا میباشد و هم شرکت های پیمانکاری که دارای رتبه پیمانکاری می باشد و فعالیت میکنند؛ بصورت همزمان باشد.

 

 

تشکیل تا انحلال هلدینگ ها

زیر مجموعه های شرکت هلدینگ چه شرکت هایی هستند؟

هر شرکتی با هر نوع زمینه فعالیتی می تواند به شرکت های دیگر بپیوندد و به زیرمجموعه شرکتی مادر در آید و هیچ گونه محدودیتی برای شرکت ها دارد، اما بهتر است بدانید شرکت مادر هلدینگ میتواند استراتژی ها و فیلتر های خاص خود را برای سرمایه گذاری بر روی شرکت های دیگر داشته باشد که آن هم مربوط به قوانین و سیاست های شرکت است.

در نهایت شما هیچ گونه محدودیت قانونی و ثبتی برای تشکیل شرکت های هلدینگ نخواهید داشت.

شرکت های دارای رتبه بندی شرکت در هلدینگ ها

شرکت های هلدینگ وجود دارند تمامی زیرمجموعه های آنها از شرکت های دارای رتبه مانند رتبه پیمانکاری، رتبه مشاور، رتبه انفورماتیک، تشکیل شده و فعالیت کل هلدینگ امور با توجه به نوع رتبه شرکت های زیرمجموعه میتواند متفاوت باشد.

برای تمدید رتبه بندی شرکت های هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد چرا هر شرکت عضو هلدینگ بصورت مستقل میتواند برای اخذ و ارتقا رتبه خود اقدام کند برای دریافت هرگونه مشاوره میتوانید با رتبه بندی پارسه تماس حاصل فرمایید.

 

انحلال شرکت مادر

در نهایت باید بدانید که اگر شرکت مادر بخواهد به انحلال شرکت اقدام کند هیچگونه مشکلی روند و فعالیت شرکت های فرزند پیش نخواهد آمد تنها از عضویت در شرکت اصلی در خواهند آمند.

انحلال شرکت مادر هم همانند انحلال شرکت ها دیگر میباشد و هیچ تفاوتی با شرکت های عادی مسئولیت محدود، سهامی خاص، موسسه و... نخواهد ندارد و بباید برای انحلال صورت جلسه تغییرات شرکت در سازمان ثبت، بارگذاری شود، بر اطلاع در دریافت مشاور میتوانید با ثبت شرکت پارسه تماس حاصل فرمایید.

در آخر؛ به دلیل رواج چشمگیر استارت آپ های جدید و گسترش کسب و کار اینترنتی، هلدینگ های تازه و بسیاری وارد کار شده اند که در زمینه های مختلفی به نظارت فعالیت شرکت ها می پردازند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز