خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

روابط سیاسی تهران و دهلی نو در بهترین سطح است/ تحریم های آمریکا را در گام اول کم اثر کردیم/ توافق خوبی درباره بندر چابهار با هند روی میز داریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۱۸۰

وزیر امور خارجه تاکید کرد: الان هند از ظرفیت بندر چابهار استفاده می کند اما ظرفیت این منطقه می‌تواند مسیرهای ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب را فراهم کند. ما توافق خوبی در این رابطه با هند روی میز داریم.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست «گام های امیدبخش فرصت های توسعه تجارت میان ایران و هند» که عصر روز جمعه با حضور اعضای اتاق بازرگانی حیدرآباد هند گفت: امروز اقتصاد دو کشور یک فرصت را در مقابل ما قرار داده است.

وی با بیان اینکه تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا پایان خواهد یافت و دوامی نخواهد داشت، اظهار داشت: ما با ایستادگی و هوشمندی این تحریم ها را در گام اول کم اثر کردیم، طوری که در هر حوزه که بیشترین تحریم شامل حال ما شد، بیشترین پیشرفت را به دست آوردیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در حوزه دفاعی بیشترین تحریم ها بود اما ما قوی ترین و برترین دستاوردها را در اختیار داریم. تحریم های دیگری که از سوی آمریکا اعمال شد، بر جلوگیری از توسعه علم و فناوری متمرکز بود اما در تمامی زمینه ها ایران امروز جزو بهترین هاست.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه دولت جدید ایران مصمم است برنامه توسعه پایدار اقتصادی را کامل و شتابان پیش ببرد، تصریح کرد: ما در گام پیش رو تحریم های آمریکا را بی تردید بی اثر خواهیم کرد چون هیچ جایگاهی در حقوق بین‌الملل ندارد.

وی با بیان اینکه حیدرآباد در مناسبات تاریخی و تمدنی هند و ایران جایگاه ویژه ای دارد، خاطرنشان کرد: امروز همه در اینجا یک هدف مشترک داریم؛ ما گردهم آمده‌ایم تا تحرک و شتاب ببخشیم بر تجارت بین هند و ایران. ما می توانیم تجارت دو کشور را به اوج شکوفایی خودش برگردانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه روابط سیاسی دو کشور در بهترین سطح است و این یعنی اراده رهبران سیاسی بستر مناسبی برای توسعه روابط ایجاد کرده است، ابراز داشت: تجار ‌و بازرگانان در ایران به ظرفیت موجود در هند آگاهی کامل ‌دارند و تاکید می کنم بسترهای فراوان در این رابطه وجود دارد.

به گفته امیرعبداللهیان، یکی از زیرساخت ها منطقه بندر چابهار است که دولت و بخش خصوصی هند از مهمترین سرمایه گذاران آن هستند. ما توافق کردیم که زمینه های سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر چابهار را بیش از گذشته فعال کنیم.

وی با اشاره به استفاده هند از بندر چابهار بیان کرد: البته الان هند از ظرفیت بندر چابهار استفاده می کند اما ظرفیت این منطقه می‌تواند مسیرهای ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب را فراهم کند. ما توافق خوبی در این رابطه با هند روی میز داریم.

وزیر امور خارجه افزود: با توجه به جدیت نخست وزیر هند در توسعه همکاری های تجاری با ایران، معاون اقتصادی بنده، مهدی صفری هفته بعد به هند سفر می کنند و از بخش های صنعتی، فرهنگی، گردشگری و غیره همراه ایشان هستند و این سفر، در ادامه سفر من به هند است.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه سفارت ایران و کنسولگری‌های ایران در هند آماده ارائه همه گونه تسهیلات به تجار و بازرگانان هند هستند، یادآور شد: ما یک اولویت ویژه با حیدرآباد به دلیل فرهنگی‌ و تاریخی قائل هستیم. فایل ویژه ای را برای تعامل میان برخی استان های ایران با حیدرآباد در نظر داریم، توسعه گردشگری از دیگر فایل هایی است که ما در ارتباط با هند دنبال می کنیم. با توجه به ظرفیت های آی تی به ویژه در حیدرآباد این بخش از همکاری ها نیز مورد توجه ماست.

وی با بیان اینکه تجار ‌برای توسعه فعالیت خود به زیرساخت و مکانیزم های بانکی و مالی آسان نیاز دارند، عنوان کرد: در این رابطه ما با مقامات هند درباره چگونگی به کارگیری مکانیزم های مالی با صحبت کردیم. همچنین معاون من و تیمی از بانک مرکزی که هفته آینده به هند می‌آیند درباره چگونگی تسهیل امور مالی و پولی مذاکره می کنند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در حوزه انرژی و پتروشیمی، کشاورزی و خشکبار ‌و میوه و همچنین فولاد، کود شیمیایی و تجهیزات پزشکی، تولیدات دانش بنیان و بخش های دیگر صنعتی کشور فرصت ها و ظرفیت های خوبی وجود دارد. در همه این زمینه ها ما از اقتصاد مکمل برخورداریم.

امیرعبداللهیان از اعضای اتاق بازرگانی هند برای سفر به ایران دعوت کرد و گفت: ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجی ایران در وزارت امور خارجه را به مباحث اقتصادی تخصیص دادیم و برای پذیرش هیات های اقتصادی آمادگی داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز