خبرگزاری کار ایران

احسان عبدی‌پور با نواختن مقام «چمری» در عزای مردم آبادان شریک شد+صوت

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۸۵۵

احسان عبدی‌پور (نوازنده ساز سرنا) برای همدردی با مردم آبادان و در عزای درگذشتگان آوار «متروپل» به نواختن مقام «چمری» پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان عبدی‌پور (نوازنده سرنا) برای مردم آبادان و گرامی‌داشت درگذشتگان واقعه ریزش برج ده طبقه «متروپل» به نواختن مقام «چمری» پرداخت. 

گفتنی است، «چمر» آیین ویژه سوگواری است که در میان مردم استان‌های لرستان، کرمانشاه و ایلام اجرا می‌شود و مقام «چمری» نیز بر همین اساس شکل گرفته و با سورنا و دهل اجرا می‌شود. درباره جزییات آیین عزاداری «چمر» باید گفت در گذشته برای اجرای آن جایگاهی را تعیین می‌کردند که «چمرگاه» نام داشته است. در ادامه با بالا آمدن آفتاب و به نوا درآمدن سرنا و دهل، نوای «چمری» آغاز می‌شود.

با وجود آنکه اغلب آیین‌ها و مناسک موسیقایی در شرف فراموشی هستند و برخی از آن‌ها دیگر اجرا نمی‌شوند اما آیین «چمر» و اجرای مقام «چمری» همچنان به طور کم و بیش مورد توجه است. 

 

 

احسان عبدی‌پور نوازنده سرنا و اهل خطه لرستان است و طی سال‌های فعالیتش در جشنواره‌های مختلفی حضور یافته و طی اجراهای برون‌مرزی و همکاری با ارکسترهای غربی، ساز سرنا را تا حدودی به هنرمندان دیگر کشورها شناسانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز