خبرگزاری کار ایران

کارگران شرکت ایران مایه: سرمایه‌گذارِ خارجی برای واگذاری کارخانه تعلل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۸۳۸

کارگران ایران مایه تبریز درخصوص وضعیتِ این کارخانه می‌گویند: به گفته‌ی استانداری برای کارخانه خریدار معرفی شده اما سرمایه‌گذار خارجی تعلل می‌کند.

جمعی از کارگران شرکت ایران مایه تبریز، که به دلیلِ تعطیلیِ کارخانه حدود یک سال بلاتکلیف هستند، در تماس با خبرنگار ایلنا، از نقضِ آرای خود در شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری خبر دادند. 

ماجرا از این قرار است که کارگران شرکت ایران مایه تبریز بعد از تعطیلیِ کارخانه به اداره کار شکایت کردند و طبق رأی اداره کار توانستند برای شش ماهه اول ایام بیکاری خود حق‌السعی بگیرند. با توجه به اینکه وضعیتِ کارگران بعد از گذشت شش ماه همچنان مشخص نشده و وضعیتِ کارخانه نیز بلاتکلیف ماند، کارگران برای شش ماهه‌ی دوم درخواست دریافت حق‌السعی کردند. اما اینبار اداره کار به استناد اینکه شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری، آرای اداره کار برای پرداخت حق السعیِ شش ماهه اول باطل کرده است از پذیرش درخواست کارگران خودداری کردند. 

این کارگران می‌گویند: ما از اداره کار خواستیم به استناد ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری به آراء تجدیدنظر دیوان شکایت کند اما اداره کار می‌گوید کارگران به عنوان شخص ثالث وکیل بگیرند و شکایت کنند این درحالیست که کارگران بدون درآمد توان مالی کافی ندارند. 

کارگران ایران مایه همچنین درخصوص وضعیتِ کارخانه می‌گویند: به گفته‌ی استانداری برای کارخانه خریدار معرفی شده اما سرمایه‌گذار خارجی تعلل می‌کند. 

به گفته‌ی این کارگران؛ مسئولین به این دلیل که نمی‌توان به سرمایه‌گذار خارجی فشار وارد کرد، اقدام موثری برای تعیین تکلیف وضعیت کارخانه انجام نمی‌دهند. 

آن‌ها می‌گویند: اداره کار ما را به تسویه حساب با کارخانه و گرفتنِ بیمه بیکاری دعوت می‌کند در حالیکه ما بیش از یک دهه در کارخانه ایران مایه کار کردیم و حاضر نیستیم از حق کار در این کارخانه بگذریم. 

گفتنی است؛ کارخانه‌ی ایران مایه تبریز در سال ۱۳۸۷ به یک شرکت ترکیه‌ای - فرانسوی واگذار شد اما این کارخانه اوایل سال ۱۴۰۰ به بهانه‌ی ضررده بودن، رو به تعطیلی رفت و کارفرما با ۱۵۰ نفر از کارگران که هر کدام سابقه‌ی بالای ۱۰ تا ۱۵ سال داشتند، تسویه حساب کرد. از این تعداد ۲۸نفر از کارگران از امضای برگه‌ی تسویه امتناع کردند و با طرح شکایت در اداره کار تبریز و با همکاری فرمانداری و مصوبه‌ی کمیسیون کارگری شورای تامین شهرستان تبریز، حکم باز گشت به کار برایشان صادر شد. با این وجود مدیران کارخانه از ورود این کارگران به کارخانه امتناع کردند. 

کارگران شرکت ایران مایه‌ی تبریز در پایان به مشکلات کمبود و گرانی خمیر مایه در بازار اشاره کردند و گفتند: در این شرایط کارخانه‌ی بزرگی مثل ایران مایه به خواستِ یک سرمایه‌گذارِ خارجی تعطیل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز