خبرگزاری کار ایران

کارشناس سیاسی لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخابات اخیر واقعیت سیاسی جدیدی را برای کشور تعریف کرد/ غیاب سعد الحریری، کار عربستان را پیچیده کرد/ گفتمان ضدمقاومت، لبنان را وارد بحرانی مشابه عراق می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۹۳۱

کارشناس مسائل سیاسی لبنان تاکید کرد: رای انتخاب رئیس پارلمان به ۶۵ رای نیاز است که با بررسی نتایج انتخابات می‌بینیم که حزب الله و متحدان آن اعم از جنبش امل و جریان آزاد ملی و جریان «مرده» حدود ۶۰ کرسی را به دست آورده‌اند. بنا بر این با همکاری تعدادی از نماینده‌های مستقل می‌توانند به آسانی با ۷۰ رای این ائتلاف را تحت عنوان مقاومت تقویت کنند.

«وسیم بزی» کارشناس مسائل سیاسی لبنان در تشریح تحولات مرتبط با انتخابات و صحنه کنونی این کشور پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: انتخابات پارلمانی با پشت سر گذاشتن مسیری طولانی و پر از تردید درباره برگزاری یا عدم برگزاری آن با حمایت مجموعه عوامل داخلی و خارجی که فرایند ایمنی انتخابات را تضمین کردند، در موعد مقرر برگزار شد. توان لجستیکی لبنان، ظرفیت امنیتی برای حفاظت از فرایند انتخاباتی، تسلیم شدن همه طرف‌های داخلی در برابر لزوم برگزاری انتخابات و  پذیرش نتایج آن عواملی هستند  که در کنار حمایت وزارت خارجه از دولت «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان امکان برگزاری انتخابات را فراهم کردند. 

بزی افزود: نباید فراموش کنیم که یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های دولت میقاتی برگزاری انتخابات پارلمانی بود و در این عملیات به نظر می‌رسد که همه قدرت‌های داخلی و خارجی مرتبط با پرونده لبنان برای برگزاری و پذیرش نتایج آن به تفاهم و توافق رسیدند. 

وی درباره مشکلات و موانع موجود در مسیر برگزاری انتخابات گفت: روشن است که عملیات انتخاباتی در وضعیت فروپاشی مالی و اقتصادی کشور و در سایه سرگردانی و نابسامانی نهادهای کشور، سطح روزافزون ناامنی اجتماعی در زندگی روزانه مردم و فشارهای ناشی از پرونده آوارگان سوری بر واقعیت زندگی مردم برگزار شد. همه این عوامل در کنار فقر و افزایش نرخ دلار، عدم توان لجستیک کشور، اختلاف در پرونده مهاجران در خارج از کشور که دو هفته پیش انتخابات آنها برگزار شد و اولین نشانه‌های برگزاری انتخابات کشور به شمار رفت، می‌توانستند مانع جدی برای عدم برگزاری انتخابات باشند. 

این کارشناس سیاسی لبنان درباره موانع سیاسی انتخابات گفت که بسیاری از افراد و گروه‌ها در پی عدم برگزاری انتخابات بودند،  برخی گروه‌های داخلی نمی خواستند وارد این آزمایش شوند و در پی تمدید دوره پارلمان فعلی بودند اما نتوانستند این تمایل خود را آشکار کنند و مسئولیت عدم برگزاری آن را به عهده بگیرند به همین دلیل انتخابات با فراهم شدن مجموعه عواملی  در زمان مقرر برگزار شد تا حدی که عده بسیاری باور نمی‌کردند دولت موفق شده باشد انتخاباتی در این سطح از نرمی و تعادل و توان کنترل امور برگزار کند. ارتش لبنان موفق شد امنیت را در خارج از مراکز رأی‌گیری حفظ کند، مقام‌های قضایی بر انتخابات نظارت کردند و مهر قانونی بر مشروعیت آن زدند. بنابراین، لبنان از این مرحله با موفقیت عبور کرد اما خوانش سیاسی از این انتخابات و نتایج آن موضوع کاملا متغیر است. 

وی در ادامه تاکید کرد: درباره ارزیابی نتایج انتخابات باید بگویم که در حقیقت این انتخابات، لبنان را وارد یک واقعیت سیاسی جدید کرد و پرسش اصلی این است که آیا این واقعیت سیاسی جدید که ناشی از پازل پیچیده در ترکیب آینده پارلمان آینده است، یک عامل مثبت و قدرت محرکه برای درمان بحران عمیق نظام لبنان خواهد بود یا اینکه یک هشدار تحریک‌آمیز و فرقه‌ای در درون خود پنهان دارد که سلاح مقاومت را از سوی نیروهای مورد حمایت عربستان سعودی و آمریکا هدف قرار داده است.

این کارشناس سیاسی گفت: در حال حاضر و پس از انتخابات، فضایی برای ایجاد تنش‌های بیشتر ایجاد شده است که ما را می‌تواند وارد یک مرحله از نافرمانی سیاسی و اصرار بر عدم پذیرش طرف مقابل کند به گونه‌ای که طرف مقابل نپذیرد مقاومت و متحدانش موفق شده‌اند تا حد زیادی با وضعیتی که مخالفان در کارزار انتخاباتی ایجاد کرده بودند، مقابله کنند. می دانیم که ائتلاف گروه‌های شیعه اعم از حزب الله و جنبش امل ۲۷ کرسی را در پارلمان کسب کرده است و در نتیجه «نبیه بری» تنها نامزد باقی مانده برای ریاست پارلمان شد. 

وی افزود: برای انتخاب رئیس پارلمان به ۶۵ رای نیاز است که با بررسی نتایج انتخابات می‌بینیم که حزب الله و متحدان آن اعم از جنبش امل و جریان آزاد ملی و جریان «مرده» حدود ۶۰ کرسی را به دست آورده‌اند. بنا بر این با همکاری تعدادی از نماینده‌های مستقل می‌توانند به آسانی با ۷۰ رای  این ائتلاف را تحت عنوان مقاومت تقویت کنند. 

بزی ادامه داد: اما در ارتباط با اکثریت برای تشکیل دولت مشخص است که وضعیت چندپاره‌ای بین طرف‌های مقابل به ویژه گروه‌هایی که در غیاب «سعد الحریری» برای هدایت جریان سنی در صحنه انتخابات بالا آمده‌اند،  وجود دارد که این امر باعث شد عربستان سعودی  گروه پیروز اهل سنت را تحت رهبری «سمیر جعجع» با اتکا به مجموعه‌ای از گروه‌های سنی به ویژه «فؤاد سنیوره» که یک فهرست آن در انتخابات شکست خورد،  قرار دهد.

وی گفت: در عکار نیز «محمد یحیی» که از طایفه سنی و متحد حزب‌الله و مقاومت است، بیشترین آرای اهل سنت در لبنان را کسب کرده است. همه این وقایع پیام‌هایی را همراه دارد اما با این وجود تشکیل دولت کار ساده‌ای نخواهد بود. چرا که در وهله نخست باید دید چه کسی مأمور تشکیل کابینه خواهد شد دوم اینکه باید دید آیا نجیب میقاتی فرصتی برای نامزدی مجدد دارد به ویژه اینکه «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی در سخنان اخیر خود تاکید کرده است که زمان برای شخصیت های تکنوکرات به پایان رسیده و پس از این غیر از نخست وزیران سیاسی را نخواهیم پذیرفت.

این کارشناس لبنانی تصریح کرد: اما در ارتباط با چالش‌ها و مشکلات داخلی و خارجی به نطر من بحران عمیق لبنان با انجام فرایندهای انتخاباتی و امثال آن حل نخواهد شد و ما یک دوره طولانی خلأ دولت را به ویژه در پنج ماه باقی‌مانده از دوره «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان پیش رو خواهیم داشت.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که نجیب میقاتی همزمان هم به عنوان نخست‌وزیر مکلف تعیین شود و هم به اینکه به عنوان نخست‌وزیر پیشبرد امور به کار خود ادامه دهد بنابراین ممکن است مشکل خلأ دولت تا پایان ریاست جمهوری میشل عون ادامه داشته باشد و حتی ممکن است با وجود این وضعیت پیچیده در پارلمان، انتخاب رئیس‌جمهوری جدید نیز با مشکل مواجه شود. به ویژه اینکه گروه‌های مورد حمایت آمریکا موفق شدند ۱۵ کرسی را کسب کنند اما شکست بزرگی که فهرست عربستان سودی متحمل شد، باعث شد تا جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل به عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون مسیحی باقی بماند و ۲۲ کرسی را به دست آورد و گروه القوات اللبنانیه به ریاست جعجع که به عنوان نوک نیزه عربستان در لبنان به حساب می‌آید نتواند بیش از ۱۸ کرسی را کسب کند و این یک مسأله مهم در خوانش وضعیت سیاسی لبنان است. 

بزی گفت: همه اموالی که عربستان سعودی از طریق سفیر خود برای انتخبابات لبنان هزینه کرد، به نتیجه نرسید. نتیجه برای آنها بسیار ناامید کننده است نه فقط به خاطر اینکه فؤاد سنیوره در بیروت شکست خورد یا سمیر جعجع برخی از نماینده‌های خود را از دست داد یا جبران باسیل به رغم همه توطئه‌ها توانست کرسی‌های مورد نظر خود را کسب کند، بلکه شکست مخالفان مقاومت از آن جهت است که مقاومت و متحدانش موفق شدند اهداف استراتژیکشان را محقق کنند و تیر سفیر عربستان که در تمام مناطق لبنان دخالت می‌کرد، به هدف اصابت نکند. این دخالت ها نشان می‌دهد که متأسفانه مشکلات اقتصادی همچنان در اولویت دوم است و عنوان سیاسی بزرگ‌ترین مشکل حقیقی کشور باقی خواهد ماند.

این کارشناس سیاسی در پایان تاکید کرد: اگر اظهارات و گفتمان ضد مقاومت و حزب‌الله ادامه یابد، کشور وارد مرحله‌ای سخت و حساس خواهد شد و این احتمال وجود دارد که سناریوی وضعیت عراق پس از انتخابات اخیر برای لبنان هم تکرار و همان وضعیت نافرمانی سیاسی در کشور حاکم شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز