خبرگزاری کار ایران

سفیر صربستان در ایران:

زبان صربی حدود هزار کلمه مشترک با فارسی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۸۷۴

سفیر صربستان در ایران با اشاره به وجود کلمات مشترک میان ایرانیان و صربستانی‌ها گفت: زبان فارسی در صربستان جایگاه مناسبی دارد و زبان صربی حدود یک‌هزار کلمه مشترک با زبان فارسی دارد.

گزارش ایلنا، دراگان تودورویچ، سفیر صربستان در ایران در بازدید از غرفه بنیاد سعدی در نمایشگاه کتاب تهران درباره وضعیت زبان فارسی در صربستان گفت: بسیاری از جوانان به زبان فارسی علاقه‌مندند و امروز هیأتی به صربستان برگشت که اعضای آن در دانشگاه تهران و اصفهان درباره بخش زبان فارسی در دانشگاه بلگراد صحبت کردند.

وی ادامه داد: زبان فارسی در صربستان جایگاه مناسبی دارد و این دلیلی می‌شود که صربستان و ایران ارتباط دوستی خود را گسترش دهند. ما حدود یک‌هزار کلمه مشترک با ایرانیان داریم. به عنوان مثال، کلمات مزه، سوپ، لیمو، پرتقال، باجناق و گرداب بین ایرانیان و صربستانی‌ها مشترک است.

به گفته سفیر صربستان در ایران، بعد از انقلاب ایران، ما دانشجویان ایرانی بسیاری در بلگراد داشتیم و الان نیز حدود یک‌صد دانشجو در صربستان داریم. هرسال صربستان به دانشجویان ایرانی نیز بورس تحصیلی می‌دهد که این تعداد امسال به ۱۸ بورس رسید.

تودورویچ با بیان اینکه ما در صربستان اطلاعات خوبی درباره ادبیات فارسی داریم، اظهار داشت: بیش از ۱۲۰ کتاب فارسی به زبان صربی ترجمه شده است؛ به عنوان مثال، کتاب‌های سعدی، حافظ، مولوی و فردوسی به صربی ترجمه شده است و هرسال حدود ۱۰ کتاب ترجمه‌شده به زبان صربی داریم. همچنین کتاب‌های صربی ترجمه‌شده به زبان فارسی نیز داریم.

وی با بیان اینکه مردم در صربستان نه فقط ادبیات فارسی را می‌خوانند، بلکه درباره فرهنگ فارسی و ایرانی اطلاعات دارند، تصریح کرد: چون بسیاری از صربستانی‌ها فیلم‌های ایرانی را دوست دارند و هرسال «هفته فیلم صربستان» در تهران، تبریز و شیراز برگزار می‌شود و چهار سال پیش نیز صربستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران بود.

سفیر صربستان در ایران درباره تبلیغات رسانه‌های خارجی که مروج موضوع ایران‌هراسی در جهان هستند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در صربستان هیچ‌کس چنین دیدگاهی ندارد و مردم ما خیلی ایران را دوست دارند و در تلویزیون صربستان نیز درباره ایران مثبت صحبت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز