خبرگزاری کار ایران

مسیر فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۴۱۱

حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد را به کنار گذاشتن سیاست بی‌طرفی خود در مناقشات نظامی و پیوستن به پیمان ناتو ترغیب کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، انتظار می‌رود «سائولی نینیستو»، رئیس‌جمهوری فنلاند، فردا -پنج‌شنبه- تصمیم نهایی کشوش درخصوص عضویت در ناتو را اعلام کند. 

پس از اعلام رئیس‌جمهوری فنلاند، سوئد نیز طی روزهای آینده تصمیم نهایی خود در رابطه با عضویت در پیمان ناتو را اعلام خواهد کرد. 

حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد را به کنار گذاشتن سیاست بی‌طرفی خود در مناقشات نظامی و پیوستن به پیمان ناتو ترغیب کرد. 

در حالی که هیچ چهارچوب زمانی معینی برای روند بررسی درخواست عضویت کشورها در ناتو وجود ندارد، مراحلی که هلسینکی و استکهلم برای عضویت در پیمان ناتو باید پشت سر بگذارند به شرح زیر است:‌ 

مقام‌های ناتو و دیپلمات‌های می‌گویند که بهتر است دو کشور به صورت هم‌زمان درخواست‌های خود را به ناتو ارائه دهند چراکه ارسال تقاضانامه‌ها به صورت هم‌زمان کارهای اداری را ساده‌تر می‌کند. 

در مرحله بعد، نمایندگان کشورهای عضو ناتو در بروکسل با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا در رابطه با عضویت این دو کشور به بحث و گفت‌وگو بپردازند. 

در حالی که از بسیاری از متقاضیان، مانند اوکراین و گرجستان، خواسته ‌می‌شود پیش از اینکه نقاضای‌شان پذیرفته شود، اصلاحاتی را در کشور خود به اجرا به گذاردند؛ ولی از آنجایی که فنلاند و سوئد دموکراسی‌های موفقی محسوب ‌می‌شوند و ارتش‌های‌شان با استانداردهای ناتو همخوانی دارند چین پیشنهادی به این دو کشور نمی‌شود. 

در مرحله بعدی، گفت‌وگوها در رابطه با عضویت آغاز می‌شود. این گفت‌وگوها، که برای هر کشور تنها یک روز طول می‌کشد، به احتمال زیاد در مرکز فرماندهی ناتو در بروکسل صورت می‌گیرند و در جریان این گفت‌وگوها کشوری که به عضویت ناتو در می‌آید شرایط و دستورالعمل‌های ناتو را می‌پذیرد. سوئد و فنلاند، هم‌اکنون هم بر اساس پیمان تأسیس ناتو در برقراری امنیت منطقه «آتلانتیک شمالی» مشارکت دارند. 

سوئد و فنلاند همچنین، باید بپذیرند که سهم خود از بودجه ناتو را پرداخت کنند، در برنامه‌ریزی‌های دفاعی این پیمان مشارکت داشته باشند و تعهد دهند که از دستورالعمل‌های مرتبط با اطلاعات طبقه‌بندی شده پیروی کنند. 

کشورهای عضو ناتو به احتمال بسیار زیاد، عضویت ناتو را به سوئد و فنلاند اعطا می‌کنند و این دو کشور به عنوان عضو ناظر در جلسات این سازمان شرکت خواهند کرد. با این وجود، آن‌ها همچنان تحت پوشش تضمین دفاع دست‌جمعی ناتو قرار ندارند. 

مجالس تمامی کشورهای عضو ناتو باید عضویت این دو کشور را به رسمیت برسانند و این روند ممکن است با توجه به نحوه برگزاری انتخابات‌ها، تأخیرهای بروکراتیک و تعطیلات تابستان از چهار ماه تا یک سال طول بکشد.    

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز