خبرگزاری کار ایران

آغاز به کار نخستین بانک و بازار آب ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۰۴۶

عملا بانک آب بستری دو سر برد را فراهم می‌کند که علاوه بر تامین آب بخش صنعت، کشاورزان هم می‌توانند با فروش بخشی ازسهم آب خود و کسب درآمد از این راه به کشاورزی و آبیاری نوین مجهز شده و به بهره وری مناسب‌تری در تولید دست یابند.

به گزارش ایلنا، با حضور چند نفر از مسئولین استانی و شهرستانی نخستین بانک و بازار آب در شهرستان خواف آغاز به کار کرد. در این ارتباط بابک حسنی مدیر پروژه بانک و بازار آب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: این پروژه عملا در تیرماه ۱۴۰۰ کلید خورده و بازار آب برای خرید و فروش آب آماده شد.

وی افزود: در نقطه فعلی کشاورزان خرده مالک که بنیه مالی ضعیفی داشته و کشاورزی سودمندی ندارند، به نوعی می توانند درصدی از حجم برداشت سالیانه خود از چاه را در بازار آب به فروش بگذارند.

مدیر پروژه نوپای بانک و بازار آب در خصوص راه اندازی نخستین دفتر این شرکت در شهرستان خواف گفت: در منطقه خواف با توجه به وجود صنایع و معادن سنگ آهن که در وضعیت فعلی بین ۶ تا ۱۰ میلیون متر مکعب در سال آب نیاز دارند که تا ۵ سال آینده این عدد به ۲۵ میلیون مترمکعب هم خواهد رسید و از این نظر که دشت خواف از لحاظ سفره های زیر زمینی در وضعیت بحرانی قرار دارد، باید بستری فراهم شود که صنایع بدون دسترسی مجدد به آب های زیرزمینی از بخش کشاورزی آب مورد نیاز خود را با قیمت منصفانه خریداری کنند. 

وی تصریح کرد: عملا بانک آب بستری دو سر برد را فراهم می‌کند که علاوه بر تامین آب بخش صنعت، کشاورزان هم می‌توانند با فروش بخشی ازسهم  آب خود و کسب درآمد از این راه به کشاورزی و آبیاری نوین مجهز شده و به بهره وری مناسب تری در تولید دست یابند.

حسنی در پایان با تاکید بر مفید بودن این طرح ادامه داد: بخش صنعت با این روش به آب پایداری خواهد رسید و منطقه خواف به وضعیت بهتری از مسائل اجتماعی و مدیریت منابع آب دست پیدا خواهد کرد. 

فرماندار خواف نیز در این مراسم به خبرنگار ایلنا گفت: دیگر زمانی برای آزمون و خطا در خصوص آب نیست و باید با بکارگیری افکاری نو مبتنی بر علم و آگاهی بهترین استفاده را از منابع آب داشته باشیم.

حسین سنجرانی بیان داشت: بانک و بازار آب طرحی خلاقانه و ایده ای نوین بوده و هدفش استفاده بهینه آب با فناوری جدید است که باید در این راه علاوه بر تامین آب پایدار بخش صنعت و معدن، حمایت ویژه ای هم از کشاورزان صورت گیرد.

در طرح رونمایی از نخستین بانک و بازار آب در شهرستان خواف که علاوه بر حضور تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی به صورت ویدیو کنفرانس هم برگزار شد؛ از اولین کشاورزانی که از طریق این بازار نوین اقدام به فروش بخشی از سهم آب کشاورزی خود کرده بودند هم تقدیر به عمل آمد.

شهرستان خواف در جنوب شرقی استان خراسان رضوی قرار داشته که بالاترین ذخایر سنگ آهن در خاورمیانه را دارا بوده و وجود شرکت های پرشمار صنعتی فرآوری این محصول، این منطقه را به عسلویه شرق کشور معروف کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز