خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

"واکسیناسیون گارداسیل" تحت پوشش بیمه قرار گیرد/ لزوم افزایش دستگاه‌ ماموگرافی در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۷۵۴

عضو هیات مدیره انجمن علمی سرطان‌های زنان بر لزوم افزایش دستگاه‌ ماموگرافی در تمام نقاط کشور تاکید کرد.

«مژگان کریمی زارچی»، عضو هیات مدیره انجمن علمی سرطان‌های زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با سرطان‌های خاص زنان به خبرنگار ایلنا گفت: شایع‌ترین سرطان در زنان سرطان پستان است، اگرچه سرطان پستان خاص زنان نیست و در هردو جنس دیده می‌شود.شایع‌ترین سرطان دیگری که مختص زنان است، سرطان رحم و پس از آن به ترتیب سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم و در موارد نادر سرطان انتهای دستگاه تناسلی است.

او افزود: رایج‌ترین سرطان در میان زنان سرطان پستان است و از هر هفت یا هشت زن، یک نفر دچار این سرطان می‌شود. از این نظر آمار کشور ما متفاوت با دیگر کشورها نیست و در کشورهای پیشرفته نیز با همین آمار مواجه هستیم. از طرفی طی سال‌های اخیر، چه در کشور ما و چه در کشورهای دیگر، آمار سرطان پستان افزایش پیدا کرده است.

کریمی زارچی درارتباط با آخرین آمارها از وضعیت شیوع سرطان دهانه رحم در زنان ایرانی گفت: آمار سرطان دهانه رحم تا سال ۲۰۰۹ افزایش نسبی داشته، اما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶، آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد این سرطان رو به کاهش است. البته در مناطق مختلف جغرافیایی کشور، آمار مقداری متفاوت است.

او افزود: در مراحل پیش زمینه سرطان گردن رحم، افراد را شناسایی کرده و تشخیص و درمان مناسب را انجام می‌دهیم و از ایجاد ضایعه برای آن‌ها جلوگیری می‌کنیم. طی هفت سال اخیر کاهش قابل ملاحظه‌ای را در بروز این سرطان در بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور داریم اما در مورد سرطان‌های دیگر ممکن است آمار متفاوت باشد. 

او درارتباط با علل بروز سرطان دهانه رحم گفت: از عوامل ایجاد سرطان دهانه رحم، ویروس اچ پی وی و عامل انتقال آن از طریق جنسی است، بنابراین رابطه در چارچوب خانواده مهم‌ترین عامل جلوگیری از آن است. در کنار رعایت نکات بهداشت جنسی، انجام واکسیناسیون اچ پی وی و انجام تست پاپ اسمیر در کنار بررسی آلودگی ویروس اچ پی وی می‌تواند نقش فوق العاده مهمی را ایفا کند و ترکیب غربالگری و تست اچ پی وی و پاپ اسمیر، واکسیناسیون و رعایت بهداشت جنسی مهم‌ترین عامل پیش گیری از سرطان گردن رحم است.

او درارتباط با وضعیت دریافت واکسیناسیون گارداسیل در کشور که می‌تواند از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری کند، افزود: آمارها نشان می‌دهد حدود سه درصد جمعیت کشور ما طی پنج تا شش سال اخیر توانسته‌اند واکسیناسیون گارداسیل را دریافت کنند و با آمار موجودی که خود شرکت ‌ام اس دی از میزان واردات واکسن در ایران را اعلام کرده است، با میزان واکسیناسیون هدف سازمان جهانی بهداشت برای سال ۲۰۳۰ بسیار فاصله داریم. لذا توصیه می‌شود جهت ورود راحت‌تر واکسن گارداسیل به کشورمان اقدام شود و حداقل بخشی از هزینه‌های آن تحت پوشش بیمه قرار بگیرد تا بیشتر جامعه بتوانند واکسیناسیون گارداسیل را انجام دهند. البته واکسن ایرانی پاپیلوگارد که دوگانه است هم می‌تواند در جلوگیری از بروز سرطان دهانه رحم کمک‌کننده باشد.

کریمی زارچی افزود: درمان‌های مناسبی برای سرطان‌های دهانه رحم و سرطان پستان در ایران در دسترس ما وجود دارد. ما در این زمینه قدرت تشخیصی بسیار خوب و درمان‌هایی در حد درمان پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا داریم. لذا مهم این است که بانوان آگاهی کامل از زمان مناسب مراجعه داشته باشند تا بیماری در مراحل اولیه شناسایی شده و تشخیص و درمان سریعتر انجام بگیرد و زمان تشخیص است که حرف اول را می‌زند. اگر بتوانیم میزان دستگاه‌های ماموگرافی را در تمام کشور افزایش دهیم که بتواند در دسترس تمام زنانی که نیاز به غربالگری دارند قرار گیرد. به نظر می‌رسد به هدف شناسایی و درمان بهتر این بیماری می‌رسیم. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در مورد گردن رحم آگاهی حرف اول را می‌زند و اگر تمام افراد بدانند که این ویروس فقط خاص زنان نیست و در مردان هم می‌تواند بیماری‌های مختلفی را از جمله سرطان حلق و حنجره، سرطان مقعد و ناحیه تناسلی ایجاد کند و از طرفی عوامل جلوگیری کننده از سرطان گردن رحم مانند غربالگری‌ها با انجام تست اچ پی وی و پاپ اسمیر، درصورت نیاز انجام کولپوسکوپی، بهداشت جنسی، رابطه تک همسری و یا رابطه در چارچوب خانواده مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از بروز این سرطان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز