خبرگزاری کار ایران

با دستور رییس‌جمهور؛

وزارت راه آیین‌نامه تشکیل «مرکز ایمنی حمل و نقل» را تدوین کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۸۶۲

وزارت راه و شهرسازی پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی تشکیل «مرکز ایمنی و بررسی سوانح حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران» را تدوین و به دولت ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، پیرو دستور رییس‌جمهور مبنی بر انجام بررسی‌های کارشناسی و طرح موضوع تشکیل «مرکز ایمنی و بررسی سوانح حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران» در هیأت دولت، وزارت راه و شهرسازی پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی مربوطه را همراه با ساختار آن جهت سیر مراحل بررسی و تصویب به دولت ارائه کرده است.

وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع بررسی سوانح و حوادث حمل و نقل کشور، پیشنهاد تشکیل «مرکز ملی ایمنی و بررسی سوانح و حوادث حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران» و توصیه‌های ایمنی و پیشنهادات اصلاحی این وزارتخانه را با هدف ارتقای ایمنی حمل و نقل و پیشگیری از رخداد سوانح و حوادث مشابه ارائه کرده که به موجب آن، مرکز یاد شده در بررسی سوانح، متعهد به رعایت بی‌طرفی و تأثیرناپذیری از افراد یا دستگاه‌های مختلف در بررسی سوانح و حوادث حمل و نقل خواهد بود.

سوانح و حوادثی که این مرکز در هریک از شیوه‌های حمل و نقل به آن ورود خواهد کرد، شامل سوانح و حوادث جدی زیربخش‌های هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ای بوده و در موارد خاص به دستور وزیر راه و شهرسازی، حوادث و سوانح خارج از شمول این آیین‌نامه نیز توسط مرکز مذکور قابل بررسی است.

فرایند بررسی سانحه شامل اطلاع‌رسانی (تعیین نوع رویداد، تاریخ و زمان وقوع سانحه، موقعیت جغرافیایی محل سانحه، شرح مختصر حادثه، میزان و نوع صدمات وارد شده به ناوگان و تعداد خدمه، مسافر و کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان در داخل و خارج از ناوگان) و نیز انتخاب مسئول و تشکیل کمیته تخصصی و تیم تخصصی برای بررسی سانحه جهت جمع‌آوری اطلاعات و تهیه گزارش‌ها و تحلیل و تعیین علل و توصیه‌ها، تشکیل جلسات و رفع مشکلات حین فرایند بررسی است.

پس از اتمام فرایند بررسی سانحه و تولید و انتشار گزارش نهایی شامل علل وقوع سانحه و توصیه‌های ایمنی که در آن مسئولیت هر یک از ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول در وقوع سانحه تعیین شده، گزارش به ارگان‌های مسئول جهت اجرا و پیاده‌سازی توصیه‌های ایمنی ارسال می‌شود و هر یک از این ارگان‌ها موظف به اجرای توصیه‌ها و انجام اقدامات مربوطه بر اساس مهلت تعیین شده‌ از سوی مرکز هستند که این مهلت حداقل یک تا سه ماه بر اساس حجم و نوع توصیه‌ها تعیین می‌شود.

مرکز مرکز ملی ایمنی و بررسی سوانح و حوادث حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در راستای انجام وظایف خود، با رعایت ملاحظات سیاسی و امنیتی، با نهادهای مرتبط بین المللی و دستگاه‌های مسئول در سایر کشورها، برای هر زیربخش به‌صورت مجزا همکاری و تبادل اطلاعات داشته باشد.

همچنین بر اساس ساختار پیشنهادی، این مرکز از یک رئیس، یک گروه مهندسی و تحقیقات، دو معاونت فنی و اجرایی و حقوقی و امور بین الملل تشکیل می‌شود که رییس مرکز در حکم معاون وزیر و جانشین در امور ایمنی حمل‌ و نقل بوده و به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و تصویب هیأت وزیران برای مدت ۴ سال منصوب می‌شود و انتصاب مجدد وی برای دوره متوالی بلامانع است. در صورت انقضای مدت ریاست تا زمان انتخاب رییس جدید، رییس سابق دارای اختیارات لازم برای اداره امور مرکز خواهد بود. همچنین عزل رییس مرکز باید با تصویب هیأت وزیران باشد.

پیشنهاد فوق هم اکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت مراحل بررسی کارشناسی را می‌گذراند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز