خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام ابوترابی فرد:

رزمایش نیروی دریایی ایران با نیروی دریایی چین و روسیه می‌تواند نقش مهمی در ارتقا امنیت منطقه داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۷۱۵

خطیب نماز جمعه گفت: ایران باید ارتباط خود با کشورهایی که در آینده در آسیا و جهان نقش مهمی خواهند داشت محکم کند و رزمایش نظامی امروز نیروی دریایی ارتش و سپاه در کنار چین و روسیه می‌تواند سطح امنیت در منطقه را ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، در باره  نامه امام علی (ع) خطاب به مالک اشتر گفت: این نامه، منشور حکمرانی صحیح و عاقلانه در جامعه اسلامی است و آن  را به تراز یک جامعه قرآنی تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس این عهدنامه، دو هدف برای تشکیل حکومت اسلامی در نظر گرفته شده که عبارت است از، اصلاح و تربیت جامعه و عمرانی و آبادی بلاد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: برای دستیابی به این دو هدف، دو ابزار مهم تعریف شده که شامل نظام مالی و بودجه‌ای مبتنی بر تولید و نیز قدرت دفاعی بازدارنده می‌شود.

ابوترابی فرد اظهار داشت: در ادامه این سند مهم، به ویژگی های دولت اسلامی و دولتمردان پرداخته شده و تمام ابعاد و زوایای نظریه دولت در اندیشه سیاسی اسلام گفته شده و اگر حاکمان به آن توجه کنند، با یک تحول عظیم در همه عرصه‌ها روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد مهم جامعه اسلامی، فرهنگ است؛ بر اساس نگاه امام علی (ع) رابطه معناداری بین اخلاق و معنویت با قدرت سیاسی وجود دارد. جدایی اقتصاد و سیاست از فرهنگ و معنویت در اعصار مختلف تاریخ، سیاست و قدرت را به ابزاری برای مطامع جریانات قدرت تبدیل کرده است تا برای مصادره منافع ملت‌ها به نفع خویش بهره ببرند.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: انسان همیشه در معرض خطر است و اگر در قله های تقوی و ایمان هم باشد، باز در معرض آسیب است و اگر این انسان به قدرت سیاسی دست یافت، این خطر جدی‌تر می‌شود، لذا امام علی  (ع) بر خودسازی و کنترل بر خویشتن به عنوان یک اصل ضروری برای اداره جامعه انسانی تاکید می‌کند.

ابوترابی فرد عنوان کرد: اگرمسئولان، خودسازی را سرلوحه حرکت خویش قرار ندهند، نمی‌توانند در اصلاح جامعه گام موفقی بردارند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگوی زنان عالم است، عنوان کرد: جامعه اسلامی مفتخر می‌شود که به اهل بیت پیامبر(ص) اقتدا کرده است. جامعه زنان ما مفتخر به پیروی از مکتب اهل بیت هستند و باید در پیروی از آن حضرت (س) سخت بکوشند و جدی باشند.

امام جمعه موقت تهران افزود: حفظ حدود شرعی یکی از مهمترین مسائل برای حفظ حریم خانواده است، اگر بانوان گوهر حجاب را پاسداری کنند از حریم خانواده پاسداری کرده‌اند. حضور در عرصه های خدمت و ایثار، مانند مادران و همسران شهدا و جانبازان بزرگترین نقش را در حفظ هویت دینی و ملی کشور داشته‌اند. اگر این زنان نبودند این فرزندان پا در عرصه مجاهدت و ایثار نمی‌گذاشتند  چنین فرزندانی تربیت نمی‌شدند لذا همه موفقیت‌های ما مرهون تلاش مادران ما است. حفظ اقتدار و عزت ملی و اسلامی وابسته به حفظ نهاد خانواده است و جامعه پردازی بدون حفظ حریم خانواده ممکن نیست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه وهمزمانی آن با رزمایش مرکب دریایی ایران؛ روسیه و چین، گفت: این رویدادها پیام آور تحولات مهمی در آینده منطقه و جهان است. از نظر بسیاری از کارشناسان هزاره سوم متعلق به قاره آسیا است. قاره آسیا با داشتم بیشترین جمعیت از یک ویژگی مهم برخودار است زیرا نقش جمعیت در تحولات آینده بسیار مهم است. سازمان ملل پیش بینی کرده است که در آینده جمعیت مسلمانان از سایر ادیان پیشی می‌گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر آسیا مهد تولد ادیان الهی بوده است و از همین رو این قاره را به عنوان مهد اخلاق و معنویت می‌شناسند. امروز قاره آسیا به عنوان قطب تولید کننده انرژی در جهان جایگاه تعیین کننده‌ای دارد. سهم آسیا در تولید ناخالص داخلی دنیا بر مبنای برابری قدرت خرید در سال ۲۰۰۰ میلادی برابر با ۳۲ درصد بوده است که این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۴۲ درصد افزایش پیاده کرده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۰ از مرز ۵۲ درصد نیز فراتر رود. در حوزه مصرف برای اقتصاد نیز آسیا در سال ۲۰۱۷ ، ۲۷ درصد از سهم مصرف جهانی را به خود اختصاص  داده است و پیش بینی می‌شود تا ۲۰۴۰ این میزان به ۴۰ درصد افزایش یابد.

ابوترابی ادامه داد: در سال ۲۰۰۰، ۲۷ در صد از تجارت کالا به آسیا تعلق داشته که در سال ۲۰۱۷ به ۳۲ درصد رسیده است و تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد. بنابراین به دلایل مختلف ایران باید رابطه خود با کشورهای این قاره را مستحکم کند. کشور روسیه همسایه ما است و تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی در چارچوب منافع ملی برای ایرانی که در موضع قدرت قرار دارد و نشان داده است در برابر زیاده خواهی استکبار ایستاده است، تحکیم روابط ایران با کشورهایی که در آینده جهان نقش فعالی ایفا خواهد کرد، می‌تواند در ارتقا سطح امنیت منطقه اثرگذار باشد.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: رزمایش نیروهای دریایی ارتش و سپاه با نیروهای دریایی چین و روسیه در اقیانوس هند می تواند نقش مهمی در ارتقا امنیت منطقه ایفا کند. امروز این جمهوری اسلامی است که در چارچوب منافع ملی خویش چارچوب راه همکاری خود با سایر کشورها را تعریف می‌کند و چشم انداز روابط با روسیه را تعریف و با آنها به مذاکره می‌نشیند.ما در این سال‌ها شاهد همکاری دو کشور برای مقابله با زیاده خواهی آمریکا بوده‌ایم که می‌تواند موجب همکاری بیشتر دو کشور و توازن قدرت به نفع کشورهای منطقه باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز