خبرگزاری کار ایران

رئیس گروه پارلمانی اروپا:

امیدواریم تا چند ماه آینده تحریم‌ها برداشته شود

کد خبر : ۱۱۴۵۸۶

حق ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای باید محترم شمرده شود / نمی‌خواهیم در مسائل ایران دخالت کنیم / نباید اجازه داد مذاکرات با شکست روبرو شود / فرصت کم است و هردو طرف باید از این فرصت کوتاه استفاده کنند.

رئیس گروه پارلمانی اروپا گفت:

به گزارش خبرنگار ایلنا،هان سوبودا رئیس گروه پارلمانی حزب سوسیالیست اروپادر نشست خبری با بیان اینکه پس از ۶ سال اولین هیئت اروپا به ایران آمده است، گفت: مذاکرات خوبی با رئیس مجلس ایران و رئیس کمیسیون امنیت ملی داشتیم و در واقع آمده‌ایم مشکلات گذشته را با مذاکرات و دیدار‌ها بین مقامات و رهبران سیاسی ایران و اروپا حل کنیم.

وی افزود: خوشحالیم در پایان مذاکرات در نشستی که در نیویورک بود طرف‌های اروپایی و آمریکایی و هم مسئولان ایران از نتایج مذاکرات خوشحال بودند.

وی افزود: طبق قوانین، حق ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای باید محترم شمرده شده و حقوقی که در چارچوب ان پی تی است فراهم شود و بازرسان نیز بتوانند از تأسیسات هسته‌ای ایران دیدن کنند.

رئیس هیئت پارلمانی اروپا افزود: نقش ایران در منطقه به خصوص در مسئله سوریه بسیار مهم است و معتقدیم نمی‌توان با راه حل نظامی چاره‌ای برای آن اندیشید و تنها راه حل بدون شک راه حل سیاسی این موضوع است که بدون حضور ایران امکان پذیر نمی‌باشد و امیدواریم که ایران در نشست ژنو۲ حضور داشته باشد. همچنین باید همه جناح‌های حاضر در مسئله سوریه در این نشست شرکت کنند.

سوودا افزود: البته ایران و اتحادیه اروپا در برخی از زمینه‌ها اشتراکی دارند که از این جمله مسئله مبارزه با تروریسم است که صحبت‌ها و مذاکراتی بین دو طرف انجام شده است.

وی افزود: اتحادیه اروپا تمایل دارد صلح در خاورمیانه برقرار شود و مذاکره بین فلسطین و اسرائیل به نتایج مطلوب برسد و شهرک سازی نیز در مناطق اسرائیلی متوقف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید گفتگو‌ها با ایران را ادامه دهیم و اختلافات زیادی که در بحثحقوق بشر و مجازات اعدام و زندانیان سیاسی وجود دارد باید حل شود هرچند با روی کارآمدن دولت جدید پیشرفت‌هایی را شاهد هستیم.

رئیس سوسیالیست‌های پارلمان اروپا خاطرنشان کرد: دو طرف نتیجه منفی عدم مذاکرات را دیده‌اند و به آن واقف هستند که تغییراتی که در حکومت ایران صورت گرفته و دولت جدیدی که روی کار آمده نشان می‌دهد که به مذاکرات و حل سیاسی مسائل اعتقاد دارد هرچند هنوز مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: برخی از اعضای مجلس ایران به ما گفتند که انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور نشانه تغییر است و ما نمی‌خواهیم در مسائل ایران دخالت کنیم زیرا ما نیز خواستار تغییر در روابط هستیم و مراوده دانشجویان و اساتید بین ایران واتحادیه اروپا راهی است برای اینکه بهتر همدیگر را بشناسیم.

سوودا در خصوص مسائل افغانستان گفت: بدون مشارکت همسایگان ثبات و امنیت در افغانستان امکان پذیر نیست و در زمینه مبارزه با مواد مخدر ایران اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی گفت: شاید آمریکا آن طرف دنیا باشد اما اروپا به خاورمیانه نزدیک است و اتحادیه اروپا سعی می‌کند که مشکلات را با کشورهای منطقه حل کند.

وی درباره مذاکرات ایران و ۱ + ۵ گفت: هردو طرف تمایل به مذاکره دارند و این مذاکرات باید سریع و عمیق باشد. هرچند هیچکدام نباید عجله کنند زیرا عجله برای پایان دادن مذاکرات، درست نیست و با اینکار به راه حلی مشترک نخواهیم رسید.

وی با اشاره به مذاکرات سولانا و لاریجانی در خصوص مسئله هسته‌ای ایران گفت: این مذاکرات در گذشته، نزدیک بود به نتیجه برسد ولی چنین اتفاقی رخ نداد و این بار نباید اجازه داد که مذاکرات با شکست روبرو شود و وزرای خارجه باید متوجه حساسیت موضوع باشند.

رئیس سوسیالیست‌های پارلمان اتحادیه اروپا در پاسخ به اینکه سفر شما چقدر بر روند مذاکرات ایران و ۱ + ۵ تأثیرمی گذارد خاطرنشان کرد: سفر ما به طور کامل با خانم کا‌ترین اشتون هماهنگ شده است اما مسئله هسته‌ای تنها محور مذاکرات ما نبوده است. یکی از اهداف ما برطرف کردن سختی‌ها و دشواری‌های بین دو طرف بوده است.

وی افزود: بعضی از نمایندگان مجلس ایران خواستار بیشتر شدن سفرهای دیپلماتیک بین ایران اروپا هستند اما باید به برخی‌ها که از این مذاکرات وحشت دارند و معتقدند که این دور از گفتگو‌ها می‌تواند خطرناک باشدگفته که اگر مذاکرات بیشتر شود مسائل و مشکلات نیز حل خواهد شد و نباید از گفتگو‌ها ترسید.

رئیس گروه پارلمانی اروپا اظهار داشت: پس از بازگشت به اروپا من برای همکارانم توضیح می‌دهم که ما در برهه تاریخی قرار داریم و با توجه به این مساله باید مذاکرات و مراودات گسترده‌ای انجام دهیم تا به راه حل‌های مشترک برسیم.

وی ادامه داد: ‌‌ همان طور که مستحضرید جایزه‌ای از سوی پارلمان اروپا به کسانی که در زمینه‌های هنری آزادی بیان و حقوق بشر فعالیت دارند داده می‌شود که شاهد بودیم این جایزه به دو نفر ایرانی اهدا شد و مسئولان ایرانی نباید این را حرکتی علیه خود قلمداد کنند و از آن هراس داشته باشند و ما به آن‌ها اعلام می‌کنیم نمی‌خواهیم در امور ایران دخالت داشته باشیم.

وی در خصوص مسائل سوریه گفت: حزب سوسیالیست‌ها در پارلمان اروپا از‌‌ همان ابتدای امر مخالف مداخله نظامی در سوریه بوده اما اگر این تهدید‌ها متوجه سوریه نمی‌شد روسیه هیچگاه حاضر نمی‌شد که سلاح‌های شیمیایی سوریه را نابود کند.

رئیس گروه پارلمانی اروپا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه این دو نفری که برنده جایزه ساخاروف شدند از سوی قوه قضاییه ایران دارای محکومیت قضایی هستند و دادن اینجایزه به آن‌ها نوعی مخالفت با قوه قضاییه ایران محسوب می‌شود. نظر شما چیست؟ گفت: جایزه ساخاروف اقدامی علیه دولت ایران نیست و این افراد دوست و یا دشمن ما نیستند و دادن جایزه به معنای مخالفت با دولت آن کشور نمی‌باشد.

وی افزود: در گفتگویی که با مقامات پارلمانی داشتم تأکید کردم که اگر مشکلی بین ایران و کشورهای مذاکره کننده وجود دارد نباید مانع ادامه مذاکرات باشد زیرا با ادامه دادن مذاکرات و گفتگو‌ها مسائل کوچک نیز حل می‌شود.

وی در خصوص رفع تحریم‌ها گفت: در این زمینه باید دو طرف با هم همکاری کنند تا تحریم‌ها گام به گام برداشته شود و ایران نیز باید با گام‌های عملی خود اعتماد سازی کند و من معتقدم که فرصت کم است و هردو طرف باید از این فرصت کوتاه استفاده کنند و پس از حل شدن مسئله هسته‌ای، مسئله دیگر گفتگو‌ در خصوص مسائل حقوق بشری است که باید همانند گذشته ادامه پیدا کند.

رئیس گروه پارلمانی اروپا گفت: البته این گفت‌و‌گوها به معنای این نیست که ما به شما درس بدهیم بلکه این یک تعامل دوجانبه بین ایران و اتحادیه اروپا است.

وی افزود: مسلما گزارش فعالیت‌هایی که در این سفر داشتم را به پارلمان اروپا منتقل می‌کنیم همچنین در آینده‌ای نزدیک گروه سیاسی پارلمان با خانم اشتون دیدار دارد و نتیجه این مذاکرات را به وی منتقل می‌کند.

وی در خصوص نقش اتحادیه اروپا در حل تحریم‌ها گفت: دلیل اجرا شدن تحریم‌ها علیه ایران عدم گردن نهادن ایران به برخی از تعهدات خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و همانطور که در اتحادیه اروپا تصمیم گرفته شد که تحریم‌ها وضع شود همانطور هم مسئله برداشتن تحریم‌ها مطرح می‌شود.

رئیس گروه پارلمانی اروپا گفت: امیدواریم تا چند ماه آینده تحریم‌ها برداشته شود. البته اتحادیه اروپا خواستار حذف این تحریم‌ها است ولی باید آمریکا قانع شود تا تحریم‌ها از میان برداشته شود.

وی افزود: در مورد اسرائیل هم طرحی را بعنوان خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای داریم که امیدواریم این طرح به طور کامل انجام شود.

وی با مثبت خواندن فضای اجتماعی و فرهنگی در ایران گفت: ۶۰ درصد دانشگاه‌های ایران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که این یک پیام خوب است و ما این پیام را به اروپا منتقل می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز