خبرگزاری کار ایران

راه اندازی سومین سردخانه ذخیره پلاسما کشور در استان قزوین / رشد 28 درصدی اهدای خون بانوان قزوینی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۹۱۰

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: سومین سردخانه نگهداری ذخایر پلاسما در کشور با ظرفیت نگهداری 100 هزار واحد پلاسما در استان قزوین راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مریم مدرسی در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در سازمان انتقال خون برگزار شد، گفت: در ابتدای شیوع کرونا در جذب اهدا کننده خون مشکل جدی داشتیم؛ اما این چالش با تلاش اصحاب رسانه رفع شد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: اهدای خون تنها راه تامین خون مورد نیاز بیماران است و نمی‌توان دارویی را جایگزین آن کرد و به علت محدود بودن زمان نگهداری فرآورده‌های خونی این نیاز مستمر است.

وی عنوان کرد: استان قزوین در سال 99 از نظر میزان بهره وری از خون و کاهش ضایعات خون جزء استان‌های بهتر قرار گرفت و میزان ضایعات خونی یک و نیم درصد بود؛ همچنین از نظر مراقبت از اهداکنندگان پس از اهدای خون  و دریافت کنندگان خون نیز برتر هستیم.

این مسئول افزود: طی سال گذشته از سنین 18 تا 35 سال 470 اهدای پلاسما داشتیم که باعث شد قزوین جزء استان‌های پیشتاز در اهدای سلول‌های بنیادین باشد.

وی بیان کرد: طی سه ماه ابتدایی سال جاری استان قزوین با رشد 34.2 درصدی موفق شد جزء استان‌های برتر قرار گیرد و در نتیجه کاهش مراجعه کنندگان جبران شد.

مدرسی ابراز کرد: طی چهار ماه ابتدایی سال جاری نیز میزان ارسال فرآورده‌های خونی به بیمارستان 16 درصد رشد داشت که نیاز بیشتر بیماران به فرآورده‌های خونی در شرایط کرونا را نشان می‌دهد، میزان مراجعات به سازمان انتقال خون 14 درصد و دریافت پلاکت فریزیس 150 درصد و میزان اهدا کنندگان مستمر  ۲۶.۷ و در شبکه ملی خون رسانی 62 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: استان قزوین در زمینه اهدای خون بانوان 28 درصد رشد داشته؛ در  مجموع در سطح کشور میانگین اهدای خون بانوان به دلیل باورهای غلط 4 تا 5 درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اظهار کرد: بزودی با همکایر کمیته خیران طرح ملی سردخانه نگهداری ذخایر پلاسما در قزوین راه اندازی می‌شود که ظرفیت نگهداری 100 هزار واحد پلاسما بعنوان پشتیبان تهران را دارا است و به 100 میلیارد اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: این سردخانه بعنوان سوین سردخانه کشور در مساحت هزار و 400 متر مربع راه اندازی خواهد شد که در حال حاضر در مرحله اهدای زمین از طرف خیران قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز