خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

گلایه‌ها به نحوه محاسبه امتیاز حق کرونا آزمون استخدامی سال ۹۹ ادامه دارد/ برخورداری نیروهای ستادی از این مولفه، حقوقِ کادرِ درمان را ذبح کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۵۱۵

برخورداری نیروهای ستادی از امتیازی به نام حق کرونا و نحوه محاسبه آن در آزمون استخدامی سال ۹۹، منجر به شکل‌گیری موجی از اعتراض‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احتساب امتیاز حق کرونا در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور مورد انتقاد شرکت‌کنندگان در آزمون قرار گرفته و بسیاری نسبت به نحوه محاسبه آن اعتراض دارند. پیش از برگزاری آزمون خبرها حاکی از آن بود، نمره کتبی کارکنان قرارداد کار معین، کارگری، شرکتی و متعهدین خدمت (طرحی و ضریب کا اعم از اجباری و تمدیدی) که در راستای وظایف و ماموریت‌های محوله به طور مستقیم در معرض ویروس کووید ۱۹ قرار دارند از امتیازی به نام حق کرونا برخورار خواهد شد. 

بنابراین برای آن دسته از داوطلبانی که از اسفندماه ۹۸ تا زمان برگزاری آزمون در مراکز درمانی و بهداشتی وابسته به وزارت بهداشت شامل مراکز بهداشتی و درمانی و آموزش پزشکی و پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ خدمت کرده‌اند صرفا در صورت واجد شرایط بودن به ازای هر ماه سابقه خدمت دو درصد و حداکثر تا ۲۰ درصد نمره کل اولیه فرد بر مبنای حق کرونا محاسبه خواهد شد. 

سازمان سنجش و وزرات بهداشت در برگزاری آزمون استخدامی بهمن ماه ۹۹ برخلاف قوانین استخدامی و مطالب مندرج در متن دفترچه، سهمیه کرونا را به صورت نمره محاسبه کرده‌اند در حالیکه در دفترچه استخدامی آمده بود، این مولفه درصدی از نمره اولیه دواطلب را تشکیل می‌دهد. 

به گفته داوطلبان، تغییر شیوه امتیازدهی موجب تضییع حقوق بیش از ۲۰۰ هزار نفر شده است زیرا فرصت و امکان داوطلب شدن جهت خدمت در مراکز کرونا برای تمامی رشته‌ها و شهرها مقدور نبوده، آن چنان که بسیاری از افراد خواستار داوطلب شدن بودند و با وجود ثبت‌نام، با جواب رد دانشگاه‌ها به دلیل‌ عدم نیاز به نیرو مواجه شدند.

نامه داوطلبان به رئیس دیوان عدالت اداری

داوطلبان با استناد به بند ۹ اصل سوم قانون اساسی که بر رفع تبعیض ناروا و ایجاد امکانات عادلانه در تمامی زمینه‌های مادی و معنوی تاکید می‌کند و دولت برای تحقق این موضوع باید تلاش کند،‌ در نامه‌ای خطاب به محمد کاظم بهرامی (رئیس دیوان عدالت اداری کشور) نوشتند: با استناد به بند ۹ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی از جمله وظایفی است که دولت برای تحقق آن باید همه امکانات خود را به کار برد و در اصل ۲۸ قانون اساسی مقرر شده: «دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال‌به‌کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.» و متأثر از این اصول، ماده ۴۱ قانون مدیریت خدمات کشوری اصل کلی در استخدام و ورود به خدمت دولتی را بدینگونه مقرر کرده است که: «ورود به خدمت و تعیین صلاحیت استخدامی افرادی که داوطلب استخدام در دستگاه‌های اجرایی می‌باشند، بر اساس مجوزهای صادره، تشکیلات مصوب و رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصت‌ها انجام می‌شود.» لذا لحاظ سهمیه کرونا مانع جدی برای رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصت برای استخدامی افراد در دستگاه‌های دولتی می‌شود. به همین دلیل خواهشمندیم دستور به ابطال این مصوبه (مورد دوم بند پ «سایر سهمیه‌ها»، بخش چهارم «امتیازت و سهمیه‌های قانونی» راهنمای دفترچه استخدامی سال ۱۳۹۹) بفرمایید. 

در مورد ۲ بند پ (سایر سهمیه‌ها) بخش چهارم (امتیازات و سهمیه‌های قانونی) دفترچه راهنمای استخدامی وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۹ ذکر شده که به ازای هر ماه سابقه خدمت در بخش‌های تماس مستقیم با بیماران مبتلا به کووید۱۹ دو درصد و تا سقف بیست درصد به کل نمره اولیه فرد افزوده شود ولی در نتایج آزمون استخدامی این امتیاز به صورت ۲۰ نمره کامل به نمره خام افراد اضافه شده و به صورت ۲۰ درصد کل نمره اولیه فرد اعمال نشده است. 

 نیروهای ستادی از حق کرونا برخوردار شدند

اعتراض به نحوه محاسبه امتیازدهی همچنان ادامه دارد و شرکت‌کنندگان در آزمون خواهان رسیدگی به مطالبه خود هستند. 

محمد محمدطاهری (فعال صنفی کادر درمان) در این‌باره توضیح داد: واقعیت بر این است که نیروهای کادر درمان از اسفندماه ۹۸ تا به امروز در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند اما نیروهای کارکنان قرارداد کار معین، تامین اجتماعی، شرکتی و متعهدین خدمت از بسیاری مولفه‌ها مثل حق کرونا، فوق‌العاده شغلی، دستمزد و مزایای نیروهای وزارت بهداشت محروم هستند. این موضوع حتی به آزمون استخدام کشوری که در تاریخ بهمن ماه ۹۹ برگزار شد، رسید. 

به گفته وی، حق کرونا امتیازی بود که برای پرسنل شاغل غیررسمی در مراکزی که به صورت مستقیم با بیماری کرونا درگیر بودند، درنظر گرفته شده بود اما پرسنل شاغل در داروخانه‌ها که جزو کادر درمان و با بیماری کرونا در تماس هستند از این مولفه محروم شدند. اگرچه تصمیم بر این بود تا نیروهایی عملیاتی از این مولفه برخوردار باشند، جمعی از نیروهای ستادی از این مولفه برخوردار شدند. 

او ادامه داد: متاسفانه برخلاف دستورالعمل و ضوابط ابلاغی سازمان استخدامی کشور جهت تعیین و احراز این امتیاز برای داوطلبینی که شرایط آن را داشتند، بسیاری از نیروهای ستادی وزارت بهداشت و ستاد دانشگاه‌های علوم پزشکی برخلاف متن صریح آیین‌نامه که اشاره می‌کرد این امتیاز به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد چون در واحدهای عملیاتی و درگیر مستقیم با بیماران مبتلا به کووید نبودند، توانستند با اعمال نفوذ و سوء‌استفاده از روابط در کمیته‌های دانشگاه‌ها، این امتیاز را برای خود به ثبت رسانده و باعث اجحاف و ناعدالتی نسبت به داوطلبانی شدند که در این مدت خالصانه در بخش‌های مختلف با بیماران کرونا ارائه خدمات می‌کردند. این روند غیرقانونی و شائبه برانگیز توسط برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از جمله یکی از دانشگاه‌های مازندران برای افراد شاغل در ستاد با اعمال نفوذ و سوءاستفاده از جایگاهی انجام شده که نه تنها برخلاف آیین‌نامه بوده، بلکه طبق دستورالعمل سازمان استخدامی کشور حتی در صورت حکم نهایی استخدام اگر شواهدی دلیل بر تخلف و عدم استحقاق این امتیازات صورت گیرد، روند طی شده ملغی و از طریق هیات‌های رسیدگی قابل پیگیری است. 

به گفته وی، تلخی این ماجرا زمانی است که برای پاس‌داشتن زحمات کادر سلامت درگیر با کرونا امتیازاتی را در امور مختلف تعیین می‌کنند، اما عموما این حقوق به افراد حقیقی و واجد شرایط آن نرسیده و در بسیاری از موارد نیروهای ستادی در دانشگاه‌ها و بالتبع وزارت بهداشت و معاونتهای مختلف، با کمترین سختی کار بیشترین بهره و استفاده را از این امتیازات میبرند. این رویه موجب دلسردی و آزردگی خاطر کادر اصلی و مدافعین واقعی سلامت شده است. نیروهای ستادی که تنها ساعاتی را آن هم در بازدیدهای دوره‌ای خود در بخش کرونایی گذراندند از این امتیاز برخوردار شدند اما کادر درمان که در این بخش‌ها خدمت می‌کردند از حق خود بازماندند.

گزارش: علی خسروجردی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز