خبرگزاری کار ایران

«موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا» منتشر کرد؛

بازنشستگان و مستمری‌بگیران جهان چقدر شاداب هستند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۸۱۳

موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، گزارش ۱۰۱ خود را با عنوان شادکامی و بهزیستی در میان بازنشستگان و مستمری‌بگیران جهان منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، در این گزارش میزان شادکامی و نشاط در میان بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشورهای مختلف جهان بررسی شده است که بر اساس مجموعه داده‌های مشترک موج هفتم پیمایش ارزش‌های جهانی است و موج پنجم ارزش‌های اروپا (۲۰۱۷-۲۰۲۰). از میان متغیرهای مورد بررسی، نمره بازنشستگان و مستمری‌بگیران ایران در مولفه‌های وضعیت سلامتی، آزادی انتخاب و کنترل، احساس امنیت از وقوع جرم و استاندار زندگی در مقایسه با والدین بالاتر از میانگین نمرات بازنشستگان جهان بوده است. نمره بازنشستگان ایران در متغیرهای احساس شادی، رضایت از زندگی، رضایت از وضعیت مالی خانوار، دسترسی به غذای کافی، دسترسی به دارو و خدمات پزشکی، داشتن درآمد نقدی و دسترسی به سرپناه امن پایین‌تر از نمره میانگین بازنشستگان جهان بوده است. 

در مقایسه بازنشستگان ایران با کل جمعیت کشور، نمره بازنشستگان در متغیرهای احساس شادی، آزادی انتخاب و کنترل، رضایت از زندگی، رضایت از وضعیت مالی خانوار، دسترسی به دارو و خدمات پزشکی، داشتن درآمد نقدی و استاندارد زندگی در مقایسه با والدین بالاتر از میانگین کل جمعیت کشور و در متغیرهای وضعیت سلامتی، دسترسی به غذای کافی، احساس امنیت از وقوع جرم در خانه، دسترسی به سرپناه امن پایین‌تر از میانگین کل جمعیت کشور به دست آمده است. 

پیمایش ارزش‌های جهانی یک برنامه تحقیقاتی بین‌المللی است که به مطالعه علمی و دانشگاهی ارزش‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی مردم جهان اختصاص دارد. هدف کلی این پروژه، تحلیل ارزش‌ها، باورها و هنجارهای مردم در یک دیدگاه مقایسه‌ای، فراملی و در طول زمان است. همچنین به دنبال ارزیابی آن است که کدام ثبات یا تغییر در ارزش‌ها در طول زمان بر توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشورها و جوامع تاثیر می‌گذارد. 

بنیان‌گذار این پروژه، پروفسور رونالد اینگلهارت از دانشگاه میشیگان، از سال ۱۹۸۱ با مطالعه ارزش‌های اروپا آغاز کرد و پس از آن هر ۵ سال پیمایش در سطح جهان انجام شده است. دامنه گسترده جغرافیایی -در ۱۲۰ کشور از جوامع بسیار فقیر تا جوامع بسیار ثروتمند- تنوع موضوعاتی که پوشش می‌دهد -جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، اقتصاد، بهداشت عمومی، جمعیت‌شناسی، انسان‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی- و در دسترس بودن رایگان داده‌ها و یافته‌های پروژه برای عموم مردم، WVS را به یکی از معتبرترین و پرکاربردترین پیمایش‌های فراملی در علوم اجتماعی تبدیل کرده است. WVS بزرگ‌ترین تحقیق غیرتجاری، فراملی و دارای سری زمانی است در زمینۀ باورها و ارزش‌های انسانی است که در موج‌های مختلفِ این پیمایش تا کنون با حدود چهارصدهزار پاسخ‌گو در تمام مناطق مهم فرهنگی جهان مصاحبه شده است. 

این گزارش توسط نسرین قوامی از گروه مطالعات اجتماعی و بازنشستگی موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، تهیه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز