خبرگزاری کار ایران

فیلترگازوئیل و سپراتور موتورهای دیزلی

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۶۴۹

یکی از لوازم مصرفی موتورهای احتراق داخلی انواع فیلترها می‌باشند. فیلتر یا صافی نقشی بسیار حیاتی در جذب آلاینده‌ها از سیالات ورودی و در گردش در موتورهای احتراق داخلی داشته و برای انواع موتورهای دیزلی که با گازوئیل کار می‌کنند و حتی برای موتورهای بنزینی مورد استفاده قرار می گیرند.

شکل‌ها و طراحی‌های متنوعی از انواع فیلتر قابل نصب بر روی موتور های احتراق وجود دارند که فیلتذ های پیچی یا Spin-on محبئب ترین آنها محسوب می شوند. بر روی موتور های دیزلی سه نوع فیلتر شامل فیلتر روغن، فیلتر گازوئیل و یا فیلتر سپراتور آب گازوئیل و فیلتر هوا سه مورد از کاربردی ترین نوع فیلتر آلات موتور دیزل محسوب می شوند.

موتور های دیزلی که اغلب یا با برند DEUTZ آلمان و یا با برند CUMMINS کومنز امریکا بر روی بسیاری از ماشین آلات سنگین از قبیل انواع کامیون ها، اتوبوس ها، انواع لودر، بیل مکانیکی، غلطک، بولدوزر، گریدر و حتی بسیاری از ماشین آلات صنعتی استاتیک مانند انواع ژنراتور و کمپرسور اتصال پیدا می کنند از سوخت گازوئیل استفاده می کنند که اغلب دارای میزان بسیار بالایی آلودگی بوده و از این رو بکارگیری فیلتر گازوئیل که با طراحی های مدرن تر بصورت فیلتر سپراتور گازوئیل مورد استفاده قرار می گیرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کاربری فیلتر گازوئیل و سپراتور گازوئیل بر روی موتور دیزل

سوخت گازوئیل چه در مرحله پالایش و چه در مرحله سوخت گیری اغلب با انواع آلودگی ها از سنگ ریزه ها، دوده، گرد و خاک و رشته های نخی گرفته تا آلودگی های مایع مانند آب دارای ناخالصی های بسیار بالایی است. میزان آلودگی گازوئیل در مقایسه با بنزین و دیگر سوخت های رایج بسیار بالا تر بوده و از این رو بکارگیری فیلتر گازوئیل که در واقع خود نوعی فیلتر روغن موتور دیزل نیز محسوب می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نقش اصلی فیلتر گازوئیل در حذف آلاینده ها در افزایش طول عمر اجزای موتور می باشد چرا که تجمع آلاینده ها و ورود انها به موتور سبب ایجاد رسوب در قسمت های مختلف از جمله سر سیلندر و بسته شدن دریچه های ورودی سوخت و خروجی دود خواهد شد و البته میزان سایش بین اجزای موتور را نیز افزایش می دهد. علاوه بر کاهش طول عمر اجزای موتور آلاینده هایی مانند آب کاهش دمای احتراق موتور و کاهش راندمان کاری نیز می گردد. دو نوع اصلی فیلتر های گازوئیل به قرار زیر هستند:

  1. فیلتر های ساده گازوئیل که نسل قدیمی تر بوده و از کارتریج های سلولزی ساده تنها برای جذب آلاینده های صلب مانند سنگ ریزه ها و دوده ها استفاده می کردند.
  2. فیلتر سپراتور آب گازوئیل نسل جدید فیلتر های گازوئیل محسوب می شوند که علاوه بر قابلیت جذب آلاینده های صلب قابلیت جذب ذرات معلق آب که در گازوئیل به وفور نیز یافت می شوند می باشند. کارتریج فیلتر سپراتور دارای تفاوت هایی با فیلتر گازوئیل های قدیمی بوده و بصورت ترکیبی مصرف می شود. فیلتر سپراتور دارای یک محفظه نگهدارنده قطرات آب بوده که قابلیت تخلیه را نیز دارد.

فیلتر سپراتور آب گازوئیل با حذف قطرات آب سبب افزایش دمای احتراق و افزایش گشتاور خروجی موتور می شود و امروزه بر روی انواع موتور های دیزلی دویتس و کومنز از نوع پیچی مورد استفاده قرار می گیرد.

برند های معتبر تولید کننده فیلتر موتور دیزل

تولید کنندگان موتور دیزل خود به تولید انواع فیلتر نیز برای موتور های خود متناسب با استاندارد های مورد نیاز مبادرت دارند. در این بین فیلتر فلیتگارد FLEETGUARD در واقع از شاخه های برند کتمنز CUMMINS بوده و به تولید انواع فیلتر موتور دیزل برای این موتور آمریکایی مبادرت دارد و بالاخص در تولید فیلتر روغن موتور، فیلتر گازوئیل و فیلتر سپراتور موتور دیزل تخصص بسیار بالایی دارد. برند دویتس DEUTZ نیز به تولید انواع فیلتر موتور دیزل برای موتور های تولیدی خود با برند دویتس می پردازد.

از تولید کنندگان بنام دیگر موتور های دیزل در دنیا باید به برند های DONALDSON دونالدسون آمریکا و البته برند MANN آلمان نیز اشاره نمود. فیلتر مان بصورت تخصصی بر روی تولید انواع فیلتر آلات هوا شامل فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین تخصص دارد. فیلتر هوای کابین بالاخص بر روی ماشین آلات سنگین که در محیط های آلوده فعالیت می کنند از اهمیت بسیار بالایی برای تصفیه هوای ورودی به کابین راننده و سر نشینان آن دارد. علاوه بر برند های یاد شده در حال حاضر تولید کنندگان دیگری نیز در دنیا به تولید انواع فیلتر روغن، فیلتر گازوئیل و فیلتر آلات ماشین های سنگین معدنی و راهسازی مبادرت دارند که بخش عمده ای از بازار را شرکت های چینی به خود اختصاص داده اند. برند ایرانی ADF نیز سهم زیادی از بازار ایران را به خود اختصاص می دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز