خبرگزاری کار ایران

آیا بازی های موبایلی بر شغل و فعالیت مردم تأثیرگذار است؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۶۰۰

بازی های ویدیویی و موبایلی امروزه اصلی ترین نقش را در پر کردن اوقات فراغت مردم سراسر جهان دارند و در یک سال گذشته و به دلیل شیوع بیماری کرونا این نقش پررنگ تر از همیشه بوده است. در دو دهه گذشته استفاده از گوشی های هوشمند توسعه پیدا کرده است و در حال حاضر حدود 4 میلیارد نفر از مردم جهان از این گوشی ها بهره می برند.

گوشی موبایل امروزه به عنوان محبوب ترین پلتفرم بازی ها شناخته می شود و سالانه هزاران بازی موبایلی در سبک ها و ژانرهای متعددی طراحی و تولید می شوند. هرچند که معمولاً نوجوانان و جوانان بیشتر طرفدار بازی های موبایلی هستند اما در اصل این بازی ها محدودیت سنی ندارند و هر کسی می تواند از آنها استفاده کند.

بازی های موبایلی همانند سایر پدیده های دنیای علم و الکترونیک می توانند در کنار مزایای متعددی که دارند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند. افراط در استفاده از بازی های موبایلی می تواند اثرات منفی و مخرب مختلفی بر زندگی و شغل افراد بگذارد. رسانه بازی ایموجو در ادامه مطلب به بررسی اثرات بازی های موبایل بر روی شغل مردم پرداخته خواهد شد.

مزایای بازی های موبایلی

بازی های موبایلی دارای ویژگی ها و شاخصه های منحصر به فردی هستند که می توانند اثرات مختلفی بر روی گیمرها داشته باشند. از مهم ترین مزایای استفاده از این بازی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این بازی ها می توانند یادگیری را برای بازیکنان آسان تر کنند و امکان مرور موضوعات مختلف را برای آنان فراهم کنند.
  • بازی های موبایلی می تواند قدرت خلاقیت بازیکنان را ارتقا دهد.
  • بازی ها به گیمرها کمک می کنند که مهارت های مختلفی را یاد بگیرند.
  • کودکان و نوجوانان می توانند مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک شکل های کودکانه یاد بگیرند.
  • بازی می تواند هماهنگی چشم و دست را افزایش دهد و عضلات ظریف بازیکنان را پرورش دهد.
  • هیجان بالای بازی های موبایلی گردش خود بازیکنان را بالا می برند.
  • با استفاده از بازی ها گیمرها قادر خواهند بود با کامپیوتر و فناوری اطلاعات آشنا شوند.

معایب بازی های موبایلی

اگرچه بازی های موبایلی مزایای متعددی دارند اما می توانند اثرات مخربی نیز داشته باشند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده بیش از حد می تواند باعث آسیب دیدن چشم های بازیکن شود.
  • ثبات بدنی بازیکن به مدت زیاد می تواند ستون فقرات و استخوان بندی فرد را دچار مشکل کند.
  • اشعه های مضر صفحه موبایل می تواند برای سلامت پوست آنها مضر باشد.
  • اثرات منفی بازی ها مکن است باعث رشد قسمتی از مغز شده و قسمت دیگر آن تکامل پیدا نکند.

مهم ترین اثرات بازی های موبایلی بر روی شغل و فعالیت مردم

همانطور که گفته شد سالانه هزاران بازی موبایلی جدید در سبک ها و ژانرهای متعددی همچون آخرالزمانی، استراتژیک، فکری و معمایی، هیجانی، شبیه سازی، ورزشی، بتل رویال و ... ساخته و روانه بازارها می شوند. هر کدام از این بازی ها ویژگی ها و قابلیت های متعدد و منحصر به فردی دارند و می توانند اثرات مختلفی بر روی سبک زندگی، شغل، تحصیل و سایر جنبه های زیستی افراد داشته باشند. از مهم ترین اثرات مثبت و منفی بازی های موبایلی بر شغل و فعالیت افراد می تواند موارد زیر را عنوان کرد.

آیا بازی های موبایلی بر شغل و فعالیت مردم تأثیرگذار است؟

تقویت همکاری

یکی از اثرات مثبت تقویت همکاری و همدلی در بین افراد می باشد. بازیکنان از بازی های موبایلی یاد می گیرند که به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند و در کارهای مختلف همکاری داشته باشند. این ویژگی می تواند در موفقیت شغلی و کاری افراد نیز مؤثر باشد و افراد را به انجام کارهای گروهی و دسته جمعی تشویق کند.

بهبود سلامت اجتماعی و ذهنی

تحقیقات دانشگاهی نشان داده است که ارتباط مستقیمی بین بازی های موبایل و میزان سلامت اجتماعی و ذهنی است. بر اساس این تحقیقات افرادی که هر روز از بازی موبایلی استفاده می کنند در مقایسه با سایر افراد 1.75 برابر عملکرد عقلانی بیشتر و به صورت کلی ۱.۸۸ برابر شایستگی کلی بیشتری در مسائل مختلف زندگی دارند. این افراد به راحتی می توانند با سایرین تعامل داشته باشند.

تقویت حس پرخاشگری در افراد

یکی از اثرات منفی بازی های موبایل بر افراد افزایش حس پرخاشگری آنها است. امروزه بازی های موبایلی اکثراً در سبک های اکشن، جنگی، مبارزه و خشونت ساخته می شوند. در این بازی ها تا فرد خشونت کافی از خود نشان ندهد قادر به ارتقای سطح خود نیست. هرچند که هدف از این خشونت سرگرمی است اما قطعاً در بلند مدت می تواند در شخصیت و شغل افراد نیز تأثیر بگذارد. افرادی که پرخاشگر می شوند در کار و شغل خود نیز دچار مشکل خواهند شد و نمی توانند کارایی و راندمان کافی داشته باشند. آموزش حرفه ای بازی در بسیاری از بازی ها اگرچه می تواند جذاب و هیجان انگیز باشد اما گیمرها باید به نکات منفی و ماندگار آنها توجه ویژه ای داشته باشند.

آیا بازی های موبایلی بر شغل و فعالیت مردم تأثیرگذار است؟

انزوا طلبی افراد بر اثر استفاده زیاد از بازی موبایلی

در گذشته پلتفرم بازی ها به گونه ای طراحی شده بودند که بازیکنان باید در کنار هم و باهم از آن استفاده می کرند اما گوشی های موبایلی همه چیز را برای گیمرها کاملاً انحصاری کرده است. این بازی ها مانع از تجمع فیزیکی افراد در کنار هم می شوند و این خود می تواند همدلی و کارهای تیمی را تضعیف کند. انجام بازی موبایلی به صورت انفرادی باعث می شود که فرد گوشه گیر و انزواطلب شده و در زندگی شخصی، کار و تحصیل نیز دچار مشکل شود. گیمرهایی که به بازی های موبایلی اعتیاد پیدا کنند دیگر تمایلی به حضور در تجمع ها، دور همی ها، کارهای تیمی، آموزش ها و ... ندارند و در نهایت باعث افت بهره شغلی آنها می شود.

تنبل شدن ذهن و تک بعدی شدن آن

در کنار مزایا و ویژگی های مثبت، بازی های موبایلی می توانند باعث تنبل شدن ذهن کم کنند. گیمرها معمولاً و بعد از مدتی تبدیل به افرادی مقلد می شوند و خودشان ایده و خلاقیتی در کار خود ندارند. بازیکنان هیچگونه دخل و تصرفی در مراحل بازی ندارند و فقط از سازنده و طراح تقلید می کنند و ذهن آنها کاملاً منفعل می شود. البته بازی هایی هستند که در سبک هایی مانند معمایی، پازلی، فکری و ... تولید می شوند که به تقویت ذهن کمک می کنند اما این بازی ها در مقایسه با سایر سبک ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. بازیکنان در بازی های موبایلی فقط به دنبال ترفند بازی های موبایلی خواهند بود و کمتر تلاش خواهند کرد که از ذهن خود برای حل و رفع مسائل کمک بگیرند.

افت مسائل اخلاقی

صنعت گیم یک صنعت مبتنی بر پول است و تمامی شرکت ها و استودیوهای سازنده بازی در فکر کسب درآمد از آن هستند. این شرکت ها امروزه برای فروش بیشتر تلاش کرده اند که مباحثی مانند سکس، روابط نامشروع، رقص و ... را به مضمون اصلی بازی های خود اضافه کنند و این قطعاً می تواند صدمات و لطمه های بسیار بزرگی به جنبه های اخلاقی گیمرها وارد کند. بازی های موبایلی می توانند به سرعت در جنبه های اخلاقی و رفتاری بازیکنان تأثیرگذار باشند و آنها را دچار پارادوکس های ناخوشایندی بکنند.

بی اخلاقی و بدرفتاری قطعاً می تواند در کار، شغل، زندگی و تحصیل افراد خود را نشان دهد و باعث کاهش کارایی و عدم موفقیت افراد شود. اخلاق خوب و حسنه از جمله مسائلی است که در تمام نقاط دنیا فارغ از هر رنگ، نژاد، دین، زبان و مذهبی به آن توصیه شده است بنابراین بداخلاقی در هیچ جای دنیا توجیه نخواهد داشت و در نهایت باعث افت شغلی افراد خواهد شد.

از خود بیگانگی بازیکنان

از آنجایی که بازی های موبایلی در یک دنیای مجازی روایت می شوند می توانند مخاطبان و گیمرها را کاملاً مسحوری کنند. بازیکنان در این بازی ها کاملاً تحت تأثیر باورها و اعتقادات طراحان بازی قرار می گیرند و به سرعت دچار از خودگریزی و از خود بیگانگی می شوند. این بازی ها می توانند بر روی تمام عقاید، مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بازیکنان مؤثر باشند و هر آنچه که مورد نظر طراحان است به بازیکنان منتقل می شود.

در بسیاری از این بازی ها حتی به اعتقادات و مسائل دینی ملت های مختلف توهین می شود و به گونه ای برنامه ریزی شده است که افراد هیچگونه توجهی به این مسائل نداشته باشند و این قطعاً در شغل، زندگی، تحصیل، رفتار و اخلاق آنها تاثیرات منفی زیادی خواهد داشت.

افزایش استرس، اضطراب و افسردگی

استفاده بلند مدت از بازی های موبایلی به سبب جذابیت های زیادی که دارند می تواند باعث اعتیاد بازیکنان شود. این اعتیاد باعث می شود که بازیکنان حتی از انجام ضروری ترین کارهای خود نیز عاجز باشند. بازیکنان تمام وقت و انرژی خود را صرف انجام بازی می کنند و دیگر انرژی و آمادگی کافی ذهنی، فیزیکی و روحی برای انجام امور خود را نخواهند داشت که در نهایت به استرس و اضطراب آنها ختم می شود. چنانچه فرد دچار عارضه هایی مانند استرس، افسردگی و اضطراب شود قطعاً نمی تواند کارایی لازم در شغل خود را داشته باشد.

سخن پایانی

صنعت گیم و بازی های موبایلی امروزه به یکی از جذاب ترین و پولسازترین صنایع دنیا تبدیل شده اند و بسیاری از مردم جهان را درگیر خود کرده اند. سالانه هزاران بازی موبایلی در سبک های مختلف ساخته و عرضه می شوند که هر کدام می توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند و اثرات مثبت و منفی متعددی بر گیمرها داشته باشند.

اگرچه استفاده از بازی های موبایلی می تواند مزایای متعددی داشته باشند اما چنانچه در استفاده از این بازی ها افراط شود ممکن است که جنبه های مختلف رفتار و اخلاقی افراد تحت تأثیر قرار بگیرد و در نهایت باعث کاهش راندمان شغلی، تحصیلی و شخصیتی افراد شود. رسانه بازی ایموجو به عنوان یکی از معتبرترین و باسابقه ترین سایت های فعال در حوزه بازی های موبایلی خدمات مختلفی به کاربران و گیمرها ارائه می کند که مهم ترین آنها شامل پوشش جدیدترین اخبار گیم ، نقد و بررسی بازی ها، دانلود بازی و آموزش آنها و ... می باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز