خبرگزاری کار ایران

مراسم تودیع و معارفه معاون هنری وزیر ارشاد برگزار شد‎

مرادخانی: ۱۰ درصد از بودجه کشور را به هنر اختصاص دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۳۶

هنرمندان حاضر در جمع بخصوص اهالی موسیقی می‌دانند که در رهبری یک گروه موسیقی ثانیه‌ها و دقایق ارزش بسیار بالایی دارد و خوشحالم آقای جنتی به عنوان رهبر ارکستر هنر ایران اهمیت زمان را به خوبی درک می‌کنند.

ایلنا: مراسم تودیعه و معارفه علی مرادخانی و حمید شاه‌آبادی معاونان جدید و گذشته هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز یک شنبه (۱۰مردادماه) با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد و جمع زیادی از هنرمندان کشور در مجموعه تالار وحدت تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از همنشینی و حضور در جمع اهالی عرصه هنر کشور گفت: به اعتراف همه دوستان، فرهنگ و تمدن ایرانی طی قرون مختلف با هنر مردم پسند آمیخته است و شاید عبارت هنر نزد ایرانیان است و بس شاهد بر این مدعا باشد. اگر امروز نامی از ایران و ایرانی بر پهنه گیتی جاریست و به کشور ما احترام گذاشته می‌شود بابت شاهکارهای شگفتی است که توسط هنرمندان و فرهیختگان این مرز و بوم آفریده شده و شعف جهانیان را برانگیخته است.
وی با تأکید براینکه سپهر مفاخر ایران همواره شاهد حضور هنرمندانی با عظمت بوده است ادامه داد: با این وجود هنر ایرانی آنچنان که شایسته بوده به جهانیان معرفی نشده و به منزلت و جایگاه اصلی خود دست نیافته است. هنرمند ایرانی امروز میراث‌دار هنرمندان بزرگ و مشهور این تمدن هستند که هرگز نباید ازنظر مادی و فراهم کردن نیازهای خود در مضیغه باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید براینکه آرامش روان هنرمندان موجب بلند آوازه شدن ایران در جهان خواهد شد اظهار کرد: عیار و اعتبار هنرمندان چنان است که در صورت فراهم شدن بستر مناسب می‌توانند آثار خود را در سطح بین‌الملل عرضه کنند. عرضه جهانی آثار هنرمندان ایرانی کار سختی نیست، تنها به فرهنگ سازی و ایجاد بستر نیاز دارد تا شاهکارهای هنر این سرزمین به دیگر نقاط جهان برسد و مردم دیگر کشور‌ها از آن بهره ببرند.
وی با بیان اینکه امروز بستر چنین حرکتی در دولت و بخش خصوصی فراهم است افزود: تقویت بسترهای خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت فراهم آورنده چنین فضایی خواهد بود که ما از معاونت جدید می‌خواهیم در توجه به این عرصه کوشا باشد.
جنتی همچنین به سخت شدن انتخاب معاون هنری خود به دلیل حساسیت‌ها و مطالبات متنوع هنرمندان اشاره کرد و اظهار داشت: تردید نداشتم فردی دردآشنا و نام آشنا باید براین مسند تکیه بزند تا با توجه به تجربه گران سنگ در این حوزه کاروان مجلل هنر ایرانی اسلامی را به سرمنزل مقصود راهنمایی کند. همچنین اعتقاد داشتم باید فردی در این مسئولیت فعالیت داشته باشد که زبان هنرمندان و روح لطیف پدیدآورندگان آثار هنری را بشناسد و به هم‌نشینی با آن‌ها عشق بورزد.
وی افزود: هرچند گزینه‌های متعددی را مورد بررسی قرار دادیم اما در مجموع با توجه به سوابق و اجماع هنرمندان به نام علی مرادخانی رسیدیم کسی که در طول سه دهه گذشته همواره در مدیریت‌های فرهنگی سرآمد بوده و نامش در حمایت از آثار فاخر در میان اهل هنر شهرت دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم در ادامه به انتظارات خود از علی مرادخانی اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای حمایت و رفع مشکلات موجود برسر راه هنرمندان موسیقی، تئا‌تر، تجسمی و هنرمندان پیشکسوت به اضافه تسهیل در روند صدور مجوز‌ها، حذف ضوابط دست و پاگیر و همچنین استعدادیابی بعنوان کاری زیربنایی از جمله مطالبات هنرمندان محسوب می‌شود که با توجه به سابقه آقای مرادخانی و روحیه مشورتی ایشان با تکیه بر کمک هنرمندان رسیدن به این مهم را دور از دسترس نمی‌بینم.
وی تصریح کرد: تلاش برای افزایش کیفیت جشنواره‌های ملی و بین المللی در حوزه تجسمی، موسیقی، و هنرهای نمایشی از دیگر موارد مورد نظراست که در این میان ارتقای کیفی جشنواره‌های تجسمی و موسیقی فجر، احیای ارکس‌تر ملی و حمایت از آن به‌عنوان نماد موسیقی کلاسیک در ایران و همچنین جلوگیری از اجرای آثار ضعیف در تالارهای اصلی نمایشی مورد تأکید است.
این مدیر اظهار داشت: انجام همه اهداف و تجلی آرمان‌ها در گرو قدردانی از تمام افرادی است که در این معاونت تلاش کردند که صدور حکم مشاور برای دکتر شاه آبادی از همین رو صورت گرفت تا از تجربیات ایشان بهره بگیریم.
وی اضافه کرد: تغییرات در حوزه‌های مدیریتی امری کاملا طبیعی است، وضعیت ما به تیم ملی شباهت دارد که قرار است به جام جهانی برود و همه ما در این تیم کنار یکدیگر تلاش می‌کنیم. امیدواریم با نزدیکی و همکاری که در عرصه‌های گوناگون مدیریتی وجود دارد بتوانیم این راه را با قدرت بپیمایم و به اهداف جهانی خود دست پیدا کنیم.
جنتی صحبت‌های خود را با خواندن قطعه شعری پایان داد و گفت: غیر از هنر که تاج سر آفرینش است دوران هیچ منزلتی پایدار نیست.
علی مرادخانی معاون هنری دولت یازدهم در این مراسم ضمن بیان اینکه امروز به طور رسمی اولین روز کاری او در معاونت محسوب می‌شود گفت: صحبت‌های خود را در سه بخش تقسیم کرده‌ام که روی سخنم در ابتدا خطاب به دولت است. مطالبات هنرمندان از دولت بسیار زیاد است و انتظار می‌رود در یک برنامه ریزی دقیق و در نظر گرفتن توسعه متوازن شرایطی را فراهم کند تا بخش‌های مختلف هنر از وضعیت مناسبی برخوردار شوند.
وی ادامه داد: متأسفانه طی سالیان گذشته در این حوزه غفلت صورت گرفت که حتی مدیران هم نسبت به این مسائل اعتراض داشتند. ما اگر در بودجه توسعه متوازن داشته باشیم با توجه به ظرفیت‌های موجود در میان هنرمندان کشور به راحتی می‌توانیم اهداف مورد نظر را محقق کنیم. گرچه شاید آقای جنتی بگویند که نباید به این زودی مطالبات را مطرح کرد اما من فکر می‌کنم جا دارد ۱۰ درصد از بودجه کل کشور را به هنر اختصاص دهیم.
مرادخانی همچنین به صحبت‌های رئیس جمهور درباره اهمیت توجه بیشتر به عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم ترجمه صحبت‌های ایشان را در نظام بودجه بندی کشور شاهد باشیم. اگر قرار باشد با شرایط موجود پیش برویم به هیچ وجه به نقطه مطلوب دست پیدا نخواهیم کرد. بعضا ناچار خواهیم شد از بودجه جهشی در نظام بودجه بندی استفاده کنیم که در ‌‌نهایت برطرف کردن توقعات هنرمندان و با توجه به شرایط جهانی نیازمند رشد متوازن بودجه هستیم.
وی سپس به بخش دوم صحبت‌های خود علی جنتی وزیر ارشاد را مورد خطاب قرار داد و اظهار کرد: من ۳۰ سال است که با آقای جنتی دوستی نزدیک دارم و همواره از ایشان آموخته‌ام. یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که طی سالیان گذشته فرا گرفتم‏‏‏‎ٌ‏ نظم و زندگی پاکیزه بود و فکر می‌کنم اگر بتوانم تنها ۱۰ درصد مثل ایشان باشم بسیار موفق خواهم بود. هنرمندان حاضر در جمع بخصوص اهالی موسیقی می‌دانند که در رهبری یک گروه موسیقی ثانیه‌ها و دقایق ارزش بسیار بالایی دارد و خوشحالم آقای جنتی به عنوان رهبر ارکستر هنر ایران اهمیت زمان را به خوبی درک می‌کنند.
وی تصریح کرد: ما در تئا‌تر، هنرهای تجسمی و موسیقی با گستردگی سبک‌ها و شیوه‌های اجرایی مواجه هستیم که موجب می‌شود هر یک از این هنر‌ها گروه‌های زیادی از هنرمندان را شامل شود. زمانی که در سال ۸۱ بودجه معاونت هنری ۶۰۰میلیون توامان بود که در سال ۸۲ به ۹۰۰میلیون رسید و سال ۸۳ به ۳ میلیارد تومان‏ ارتقاء یافت. این میزان طی سال‌های بعد به ۱۸ میلیارد رسید و در آن هنگام تنها معاونت سینمایی ۶ میلیارد تومان بودجه درسال دریافت می‌کرد که امیدوارم به من حق بدهید که عنوان کنم برای راه افتادن معاونت هنری در دوره جدید جمع این بودجه‌ها باید در عدد سه ضرب شود.
مرادخانی سپس خطاب به هنرمندان بیان کرد: ضمن ارادت به تمام شما می‌خواهم که به امور مورد علاقه خود توجه جدی داشته باشید چون ما اگر توسعه کشور صحبت می‌کنیم یکی از مولفه‌های جدی آن گسترش فضاهای فرهنگی است. گرچه این فضا‌ها به طور تام محقق نشده و به نوعی می‌توان گفت دولت مدیون هنرمندان است اما نیاز اساسی داریم که آنچه در گذشته پایه گذاری شده و آنچه که امروز نیاز است به جد پی‌گیری کنیم.
وی به اهمیت عملکرد استانداران در پیشبرد اهداف خود اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مسائلی که در این زمینه مورد توجه قرار خواهد گرفت این است که تهران به عنوان پایتخت یک کشور متمدن صاحب هنر به هیچ وجه از امکانات مورد نیاز برخوردار نیست و استاندار در این زمینه دست باز ندارد‏‏‎‎‎‎، در حالی که دیگر استان‌های کشور از این نظر وضعیت به مراتب بهتری دارند که جا دارد از دولت محترم بخواهیم استاندارانی را در استان‌های کشور منصوب کنند که در مقوله فرهنگ و هنر گشاده دستی دارند، چون این رویکرد در استان‌ها موجب نشاط در کشور خواهد شد.


مرادخانی در پایان به لزوم گفتگو با هنرمندان عرصه‌های مختلف برای برطرف کردن مسائل اساسی اشاره کرد و اظهار داشت: باید به هنرهای نوین که مورد علاقه جوانان است توجه داشته باشیم همچنین به بحث حضور جهانی نیز توجه ویژه داریم، البته کار جهانی کردن لزوما به معنای خلق اثر پرهزینه نیست‏، ما باید به ایده‌ها توجه کنیم و در این حوزه بحث دیپلماسی هنر و تبادل هنرمندان ایران و دیگر کشورهای جهان را در نظر بگیریم که قطعا اینگونه خواهد بود.


پس از پایان صحبت‌های معاون هنری وزارت ارشاد نامه حمایت هنرمندان کشور از علی مرادخانی به وزیر ارشاد تحویل شد و با حضور حمید شاه آبادی، علی جنتی و علی مرادخانی مراسم تودیع و معارفه به جا آمد. اما یکی از حاشیه‌های جالب این بخش به اهدای هدایای بخش‌های مختلف معاونت هنری اختصاص داشت که طی آن انجمن هنرهای نمایشی‏، اداره کل هنرهای نمایشی، موسسه توسعه هنرهای معاصر، مرکز تجسمی‏، دفتر و انجمن موسیقی‏، بنیاد نیاوران و موسسه علمی کاربردی فرهنگ و هنر‏، مشاور شهردار تهران، اتحادیه صنف پوشاک و... هدایای خود را به دست شاه‌آبادی دادند.

حمید شاه‌آبادی در این مراسم اظهار كرد: هیچ یک از مأموریت‌های دوره اخیر بدون مطالعه نبود. رشد آلبوم‌های موسیقی در جهت رشد موسیقی متعالی بود. رشد تعداد اجرای نمایش‌ها در جهت توجه به هنر ملی و بومی بود. همچنان که طرح استقرار گروه‌های نمایشی منبعث از نگرش توجه به تئاتر استان‌ها بود.

معاون پیشین امور هنری تصریح كرد: از آنجا که هنر عرصه دست‌اندازی دشمن است، امروزه هنر ما فقط عرصه‌ای برای پرکردن اوقات فراغت نیست بلکه می‌تواند معرف کشور و دین ما باشد و امیدوارم با تغییراتی که شکل می‌گیرد توجه به این مباحث کلان هم بشود.

وی تأکید کرد: با تغییر دولت‌ها نگاه کلان به اسناد بالادستی از بین نمی‌رود. نیروی انسانی به عنوان والاترین سرمایه همیشه وجود دارد. مدیران می‌آیند و می‌روند و من خوشحالم به عنوان خادم هنرمندان چند صباحی توفیق خدمت‌گذاری داشتم و عذرخواه کمبودها هستم. اگر حقی به سبب تصمیمات ناشیانه من از بین رفته، مرا عفو کنند. همچنان می‌کوشم در عرصه فرهنگ و هنر وظیفه‌ام را به درستی انجام دهم.

داوود گنجه‌ای هنرمند عرصه موسیقی کشور در این مراسم که با اجرای دکتر آذر همراه بود ضمن تشکر از علی جنتی برای انتخاب علی مراد خانی بعنوان معاون هنری گفت: تمام صحبت‌های دکتر آذر در خصوص آقای جنتی و علی مرادخانی را قبول دارم اما هنگامی که از دوستی پرسیدم آقای جنتی چجور مدیری است گفت: انسانی مشتی است که پس از برخورد با او به صحت این حرف پی‌بردم.
وی سپس خطاب به حاضران: علی جنتی فردی است که خوشبختی مردم را می‌خواهد، از نفاق بدش می‌آید و دوست دارد برلب تمام مردم ایران خنده باشد.
وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به موسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه داد: لازم است هنرمندان را در زمان حیاتشان مورد تکریم قرار دهیم. نه هنگامی که از میان ما رفتند. اگر دست به دست یکدیگر بدهیم و صحبت‌های هم را بشنویم نتیجه بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.
این هنرمند سپس خطاب به حمید شاه آبادی معاون سابق امور هنری بیان کرد: به شما گفتم که نباید به این عرصه بیایید اما خداوند در ۲۴ خرداد به مردم و مسئولان عنایت کرد و همه ما سبک شدیم. اما باید از آنچه اتفاق افتاد مراقبت و حراست کنیم.
وی در پایان اظهار داشت: دست تمام هنرمندان را می‌بوسم بخصوص افراد پیشکسوت که عمری در این عرصه تلاش کردند ما باید به مردم برسیم و به آن‌ها احترام بگذاریم کاری که مرادخانی انجام داد و پیروز شد.
سپس جلیل رسولی از هنرمندان پیشکسوت عرصه خط و خوشنویسی به عنوان سخنران بعدی پشت تریبون حاضر شد و گفت:‌ای جانم فدای آنکه دلش با زبان یکیست. از آقای روحانی برای انتخاب علی جنتی بعنوان وزیر ارشاد تشکر می‌کنم و همچنین از ایشان برای انتخاب آقای مرادخانی بعنوان معاون هنری سپاسگذارم. همه می‌دانیم مدیریت در حوزه فرهنگ و هنر کاری بس دشوار است چرا که با تعدد شاخه‌های هنری و سلیقه هنرمندان مواجه هستیم و من همانطور که به حرف جدید در عرصه هنر اعتقاد دارم فکر می‌کنم نیاز است که مدیران نیز با هنرمندان همراه باشند.
وی ادامه داد: گرچه رونق اقتصاد در کار هنر تأثیرگذار است اما امیدوارم در دوره جدید زمینه‌ای فراهم شود تا جوانان نیز بیش از گذشته استعدادهای خود را به نمایش بگذارند.
رسولی سپس به صحبت‌های جنتی در خصوص نگاه هنرمندان ایران به بازارهای دبی و شارجه اشاره کرد و اظهار داشت: بنده آثارم را جز مواردی محدود در بازارهای کشورهای دیگر عرضه نکردم چرا که اعتقاد دارم باید برای جوانان این مرز بوم باقی بماند ما در هنر نقاشی خط حرف اول را میان کشورهای جهان می‌زنیم اما متأسفانه موزه‌ای برای هنرمندان معاصر خود در این حرفه نداریم و به عنوان نمونه آثار خلق شده توسط اینجانب در منزل خاک می‌خورد‌‌ همان آثاری که مسئولان دوبی و شارجه درخواست خرید آن‌ها را با قیمت‌های بسیار زیاد را مطرح می‌کنند.
وی در پایان به پنج کتاب منتشر نشده در دولت گذشته اشاره کرد و گفت: تاکنون پنج کتاب را منتشر کردم که هزینه تمام آن‌ها شخصا پرداخت شده و با اینکه آثار من مزمون قرآنی، مبتنی بر اشعار حافظ و مولانا را دارد متأسفانه توسط مسئولان وزارت ارشادبا حمایتی که درخور آن بود مواجه نشد همچنین می‌توانم اظهار کنم اینک در برابر شما فردی ایستاده که توانایی برگزاری حداقل سه نمایشگاه را به محض فراهم شدن امکانات خواهد داشت اما تا به حال چنین امکانی بوجود نیامده است. البته این توانایی در دیگر هنرمندان این عرصه نیز وجود دارد.

پس از صحبت‌های شاه آبادی صابری یکی از قدیمی‌ترین کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که طی ۳۸ سال گذشته در تلفن خانه مشغول به کار بوده است به بیان پاره‌ای از خاطرات خود پرداخت که گرما بخش مراسم تودیع و معارفه بود.
وی با بیان اینکه همین امروز هنگام ورود به تالار وحدت خاطره دوران حضور دکتر خاتمی به ذهنم رسید در بیان روز خداحافظی رئیس جمهور سابق ایران از وزارت ارشاد گفت: خاطره‌ای که از آن روزگار برای من همواره به جای مانده رفتار استاد جمشید مشایخی در روز خداحافظی آقای خاتمی است. آقای مشایخی پس از حضور بر روی صحنه عنوان کرد: ما خاک این صحنه هستیم و من براین خاک بوسه می‌زنم و به این کار افتخار می‌کنم و تمام افتخار این خاک تقدیم به آقای خاتمی.
این کارمند باسابقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سالهای حضور علی جنتی در معاونت امور بین الملل معاونت هنری اشاره کرد که نکته جالب در خاطرداشتن شماره تلفن مستقیم دفتر علی جنتی در دهه ۶۰ بود که موجب شد حاضران به تشویق او بپردازند.

در این مراسم هنرمندانی چون داوود رشیدی،حسن ریاحی،قاسم افشار،اسماعیل خلج،پری ملکی،هوشنگ کامکار،ایرج راد،اصغر همت،هادی مرزبان،علی ترابی،شاهین فرهت،امیرتاجیک، علی قمصری و... حضور دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز