خبرگزاری کار ایران

جواد شمقدری در مراسم تودیع خود:

خودم هرگز از این سمت کنار نمی‌رفتم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۰۷

زمانی که بحث برکناری من مطرح شد؛ من دربرابر آن مقاومت کردم/ ایوبی به حوزه‌ی سینما ورود ندارد اما فردی فرهیخته و فرهنگی است/ الگوهای مدیریتی در دهه ۶۰ و ۷۰ امروز دیگر جواب نمی‌دهد.

ایلنا:جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی معتقد است که امروز سینمای ایران به یک بلوغ رسیده است و دیگر نمی‌توان از مدیرانی که در زمان کودکی سینما برآن مدیریت می‌کردند استفاده کرد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد شمقدری ظهر امروز در مراسم تودیع خود از سازمان سینمایی با اشاره به فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: امروز این دولت در حالی فعالیت خود را شروع می‌کند که در سرزمین‌های دیگر گروهی در طبل جنگ می‌کوبند و می‌خواهند جنگ جدیدی را راه بیاندازند این امر نشان می‌دهد که آن‌ها بر دشمنی خود جدی هستند.


وی ادامه داد: دشمنی آن‌ها در عرصه فرهنگ و در جشنواره‌های جهانی نیز دیده شده است و یک ضدیت جدی علیه فرهنگ و تمدن اسلامی شکل گرفته است. آن‌ها امروز فیلم‌هایی را که به صورت رسمی در کشور تولید می‌شود را نمی‌پذیرند و بیشتر فیلم‌های زیرزمینی و یا آثار ایرانیانی که خارج از کشور هستند را قبول می‌کنند.


وی ادامه داد: ما باید در عرصه سینما از دالان‌ها و راهروهای جشنواره‌های خارجی عبور کنیم زیرا جشنواره‌ها برای سینمای ایران مانند یک بالکن است و نباید توجه صاحب خانه فقط به بالکن باشد. سینمای ایران در دهه چهارم حیات خود از فضای گلخانه‌ای خارج شده و در فضای باز حضور دارد به همین دلیل باید مراقب بود زیرا با یک بی‌احتیاطی ممکن است در معرض آسیب قرار گیرد.


شمقدری ادامه داد: سینمای ایران امروز در حال گذار از یک دوران بلوغ است و این دوره آنقدر اهمیت دارد که وظیفه همه و بخصوص مدیریت سینمای ایران این است که با تحلیل درست برای ۱۰ سال آینده برنامه ریزی کند.


وی ادامه داد: الگوهای مدیریتی در دهه ۶۰ و ۷۰ امروز دیگر جواب نمی‌دهد و کسانی که می‌خواهند مدیران دهه ۷۰ را بیاورند مانند آن است که بخواهند دوران بلوغ را با معلمان دوران ابتدایی طی کند در حالی که امروز هیچ فردی و هیچ سینماگری برگشت به کودکی را قبول نمی‌کند.


شمقدری افزود: در ۴ سال گذشته سینمای ایران از وضعیت بحران عبور کرده و امروز پوست ترکانده است. عملکرد ما در شاخه‌های مختلف مشخص بود و ما در بیش از ۱۰۰ مورد عملکرد مثبت داشتیم که فقط در انجمن سینمای جوان این شاخص‌ها بسیار بی‌نظیر بود.


وی با اشاره به اجرای برنامه‌هایی همچون گسترش اکران فیلم‌ها، اصلاح رابطه سینما و تلویزیون، توجه به شبکه نمایش خانگی، مبارزه با قاچاق و حل مسئله کپی رایت در دولت آینده گفت: ما باید به سمت تأسیس یک بازار منطقه‌ای برویم و فعالیت‌های خود را در بخش بین الملل تقویت کنیم.


وی ادامه داد: هرچند ما تلاش کردیم که با سینماگران منطقه ارتباط برقرار کنیم و حتی سینماگران مصری را به ایران آوردیم اما نتوانسیتم به مصر برویم و یا اینکه در عراق نیز تلاش زیادی کردیم که فعالیت کنیم اما به دلیل آنکه در آن کشور سینمایی به آن صورت وجود ندارد موفق نبودیم. این موارد نشان می‌دهد که راه همچنان بسته است و شرایط اجازه نداد تا ما به اهدافمان برسیم.


شمقدری افزود: اعتبارات باید در بحث فرهنگ افزایش پیدا کند و این افزایش حداقل باید با یک ضریب ۵ و یا ۶ باشد همچنین ساختار اجرایی و مدیریتی باید در بخش دولتی و خصوصی اصلاح شود. زیرا بخش خصوصی نمی‌تواند همه بار سینما را کامل به دوش بگیرد در حوزه آموزش نیز باید وضع اصلاح شود زیرا امروز در هالیوود هر فردی نمی‌تواند کارگردان شود اما در ایران هر فردی به راحتی کارگردان می‌شود.


وی ادامه داد: سینمای ایران باید با گفتمان انقلاب اسلامی و اخلاق پیوند عمیق تری پیدا کند و در این راه باید مخاطب جهانی پیدا شود.


شمقدری با تشکر از حسینی خطاب به جنتی گفت: من از ایشان تشکر می‌کنم که این مسئولیت را از گردن من برداشتند زیرا من خودم به راحتی این مسئولیت را‌‌ رها نمی‌کردم حتی در زمانی که بحث برکناری من مطرح شد من مخالفت و مقاومت کردم.
وی ادامه داد: از مدیران و سینماگران می‌خواهم که کاری که با من کردند با ایوبی نکنند ایوبی به سینما ورود ندارد اما فردی فرهیخته و فرهنگی است وما باید کاری کنیم که به نفع سینما باشد نه اینکه به نفع شخص خودم رفتار کنیم. ایوبی همانگونه کهاز نامش پیداست امیدوارم صبر ایوب داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز