مدیرعامل خانه سینما:
امروز در سینما نیازمند طبیب فرهنگی هستیم

همایش «هزینهها و شیوههای تامین سرمایه» در دومین روز با سخنرانی علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما ادامه پیدا کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، مدیرعامل خانه سینما طی سخنانی گفت: از برپایی این برنامه و حضور شما در خانه سینما بسیار خوشنودیم زیرا محتوای بسیار مهم و جدی برای سینما محسوب می شود. از استقبال شما عزیزان خوشحالم و این موضوع قابل تجلیل است.
وی ادامه داد: من کارشناس و تحلیلگر اقتصادی نیستم و فقط وظیفه دارم از طرف خودم و دوستانم در هیات رئیسه خانه سینما و صنوف سینمایی از برپایی این همایش تقدیر و تشکر داشته باشم و به همه دوستان دستاندرکار خسته نباشید بگویم.
مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه مشکلات صنفی اعضا و مشکلات معیشتی اهالی سینما برای من قابل لمس است.، بیان داشت: ما در خانه سینما حدود ۷ هزار و ۷۰۰ عضو داریم و همچنین فعالانی هستند که عضو خانه سینما هم نیستند. در طول مدتی که در خانه سینما مشغول فعالیت هستم با خیلی از این دوستان در ارتباط بودم و در برخی مواقع آدم به دلیل مشکلات معیشتی این دوستان بسیار ناراحت می شود.
دهکردی با اشاره به معضل بیکاری در سینما تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل مشکلات معیشتی سینما، بیکاری است و دلیل اصلی آن تولید نشدن آثار سینمایی است. البته ما با خلأهای قانونی جدی در حوزههای حمایتی مانند بیمهها مواجه هستیم. در حرفه ما بیمه بیکاری، بیماری، از کار افتادگی و حوادث وجود ندارد و در پایینترین سطح ممکن هستند. همچنین انحصارگری نیز در برخی امکانات دولتی وجود دارد. سونامی بیکاری میتواند سایه سختی روی زندگی افراد سینما ایجاد کند.
مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: مساله رونق فیلمسازی با موضوع این همایش ارتباط دارد که یکی از عوامل مهم آن جذب سرمایه برای آثار سینمایی است. با ورود سرمایه و سرمایهگذاران به سینما این رونق بیشتر و نرخ بیکاری در سینما کمتر میشود.
وی افزود: من از شما کارشناسان سینما درخواست دارم که برای این بیماری که سینمای ما را فراگرفته است به عنوان یک طبیب فرهنگ، درمانی پیدا کنید. عدم تمایل سرمایهگذاری در سینما و بررسی موانع و معضلات و پیشنهاد برای راههای درمان میتواند یکی از مهمترین دستاوردهای این همایش باشد.
دهکردی با اشاره به خلاء قرارداد مشخص بیان کرد: یکی از مهمترین مسائل سرمایهگذاری ما در فیلمها عدم امنیت سرمایهگذار است یعنی نمیتوانیم امنیت سرمایه اولیه را تامین کنیم. به طور مثال هنوز بیمه سرمایه وجود ندارد. متاسفانه سرمایهگذاران ما با قراردادهای قانونی مشخصی مواجه نیستند و هر دفتر و تهیهکنندهای قرارداد خودش را مینویسد که این اتفاق گاهی دردسرساز میشود. متاسفانه جزئیات جدی فیلمسازی میدانی را به سرمایهگذار منتقل نمیکنند.
وی متذکر شد: در کنار تمام ترغیبها برای جذب سرمایه در سینما، تهیهکنندگان و کارگردانان ما براساس وظیفه خود نباید این فضا را ایجاد کنند که به نوعی سرمایهگذارسالاری در سینما وجود داشته باشد. یعنی سرمایهگذار در انتخاب عوامل، داستان و شکل پخش فیلم دخالت داشته باشد. به نظر من آسیب این نوع رفتار از منفعت حضور سرمایهگذار در سینما بیشتر است.
مدیرعامل خانه سینما در پایان با اشاره به لزوم توجه به شیوههای مدرن هزینه در سینما بیان داشت: سینمای ما به جایی رسیده است که تهیهکنندگان و مدیران تولید باید با شیوههای جدید مدیریت هزینه، به عنوان یک تخصص ویژه برخورد کنند. خیلی از آثار سینمایی ما همچنان با روش و دیدگاه سنتی در نوع هزینهها تولید میشوند درحالی که نیاز است ما نگاه مدرنی به بحث اقتصادی و هزینه فیلمها داشته باشیم.