خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

"حق سنوات" در سال جدید چگونه محاسبه می‌شود؟/ لزوم صدور آیین‌نامه توسط وزارت کار

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۶۱۰

علی خدایی از ضرورت محاسبه دقیق حق سنوات کارگران خبر داد و گفت: حق سنوات، جزو مزد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسات مذاکرات مزدی ۹۸، علاوه بر افزایش ۳۶.۵ درصدی دستمزد، مولفه‌های مزدی دیگر نیز دچار افزایش شد. یکی از این مولفه‌هایی که به گفته‌ی علی خدایی جزو لاینفک و جدایی‌ناپذیر محسوب می‌شود «حق سنوات» است. حق سنوات در سال ۹۸ با ۳۷ درصد افزایش از ۵۱ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان رسید.

عضو کارگری شورای عالی کار با تاکید بر لزوم دقت در محاسبه این مولفه مزدی گفت: حق سنوات، جزو مزایای مزدی نیست؛ بلکه جزو لاینفک خودِ مزد است؛ بنابراین نباید حق سنوات سال قبل از فیش حقوقی کارگر کسر شود و به جایش حق سنوات ۷۰ هزار تومانی افزوده شود.

او با ذکر یک مثال توضیح داد: فرض کنید کارگری بیش از دو سال در کارگاهی سابقه کار دارد؛ سال گذشته، هر ماه ۵۱ هزار تومان به او به عنوان حق سنوات، تعلق گرفته؛ امسال باید ۷۰ هزار تومان به مجموع مزد و سنوات سال قبل او اضافه شود؛ یعنی نباید ۵۱ هزار تومان را حذف کنند و به جایش ۷۰ هزار تومان را اضافه کنند.

«حق سنوات» به همه کارگرانی که بیش از یک سال در کارگاه فعلی خود سابقه کار دارند، تعلق می‌گیرد؛ منتها علی خدایی معتقد است؛ از آنجا که تخلفات بسیاری در محاسبه این مولفه مزدی صورت می‌گیرد و بعضاً کارفرمایان، حق سنوات کارگران را جزو مزد آنها به حساب نمی‌آورند، لازم است وزارت کار یک آیین‌نامه روشن و مشخص در این مورد صادر کند تا همه کارفرمایان ملزم به اجرای دقیق قانون شوند.

وی عنوان کرد: به عنوان نماینده کارگران در مذاکرات مزدی از وزارت کار خواسته‌ایم این آیین‌نامه را تنظیم و ارسال کند تا جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز