خبرگزاری کار ایران

نماینده شهر بابک در شورای استان کرمان مطرح کرد؛

قطب دام کشور در معرض آلودگی‌های صنایع مس/مردم چاره‌ای جز کنار آمدن با آلودگی ندارند

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۲۰۳

نماینده شهر بابک در شورای استان کرمان با بیان اینکه تاثیر آلودگی‌ صنایع مس روی دام‌های شهر مسجل شده، گفت: صنایع مس منطقه علاوه بر جبران خسارت، باید اقداماتی را در راستای جلوگیری کامل از ایجاد آلودگی در منطقه صورت دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین رضایی‌نژاد (نماینده شورای اسلامی شهرستان شهر بابک در شورای اسلامی استان کرمان) پیرامون تاثیر آلودگی صنایع مس منطقه بر تلفات دامی این شهرستان گفت: آلودگی از زمان تاسیس این واحدهای صنعتی در دهه ۸۰ به وجود آمده و یکسری تلفات دامی را به همراه داشته است. در کنار آن، مراتع و محیط زیست نیز تحت تاثیر قرار گرفته، اما متاسفانه، میزان آن برآورد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تاثیرات آلودگی‌ها روی دام‌ها مسجل شده، افزود: شرکت مس در اوایل ایجاد آلودگی‌ها و تلفات، زیر بار نمی‌رفت ولی بعدا پذیرفت که بخشی از خسارات را جبران نماید. اخیرا نیز قرار شده که در قالب اسکان دام در محل و خروج دام از مرتع، طرحی را اجرا نمایند؛ بدین صورت که صنایع مس خاتون‌آباد پشتوانه مالی‌ای را برای دامداران فراهم کند تا ساختمان‌هایی برای نگهداری دام در فضایی دور از آلودگی فراهم شود. هماهنگی لازم برای اجرایی شدن این برنامه از سوی نهادهای مرتبطی همچون جهاد کشاورزی و فرمانداری شهر بابک انجام شده است.  

وی با اشاره به اینکه برخی شنیده‌ها حاکی از این است که شعاع آلودگی‌ها تا ۴۰ کیلومتر هم تعیین شده و به شهر هم می‌رسد، اظهار داشت: روستاها از این آلودگی‌ها بی‌نصیب نمانده‌اند. با این حال، میزان شعاع این آلودگی‌ها باید به‌صورت دقیق تعیین شود.

رضایی‌نژاد در خصوص جایگاه دامداری در شهر بابک گفت: در اینجا در حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار راس دام سبک وجود دارد و این شهر از گذشته به‌عنوان قطب دامی در استان و کشور مطرح بوده و محصولات دامی آن در شهرها و استان‌های همجوار خریداران بسیاری داشته است. همچنان نیز حیات اقتصادی بخش زیادی از مردم وابسته به کشاورزی و دامداری است. بخش زیادی از این دام‌های سبک در منطقه در معرض آلودگی زیست می‌کنند.  

وی اشاره کرد: اخیرا گفته شده که فیلترهایی برای کاهش آلودگی گذاشته شده و اعلام شده تا پایان سال آلودگی را به صفر می‌خواهند برسانند اما تاکنون ما متوجه تغییر نشده‌ایم. این را هم باید لحاظ نمود که فعالیت این صنایع خساراتی به محیط و فضای انسانی وارد آورده است.

رضایی‌نژاد تصریح کرد: مردم چاره‌ای جز کنار آمدن با آلودگی ندارند. گرچه مهاجرت‌هایی هم صورت گرفته، اما مردم نمی‌توانند به راحتی خانه و زمین و کار کشاورزی و دامداری‌شان را رها سازند و مهاجرت کنند.

نماینده شورای اسلامی شهرستان شهر بابک در شورای اسلامی استان کرمان در پایان، تصریح کرد: به نظر من راهکار برای شرایط موجود این است که صنایع مس منطقه علاوه بر جبران خسارت، اقداماتی را در راستای جلوگیری کامل از ایجاد آلودگی در منطقه صورت دهند.

در همین رابطه، علی اسدی کرم (نماینده حوزه انتخابیه شهر بابک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی) طی گفتگویی با یکی از خبرگزاری‌ها، اعلام داشته با توجه به اینکه قوانین مربوط به محیط زیست از سال ۸۴ در بسیاری از کارخانه‌ها به درستی اجرا نشد، آلودگی‌های ناشی از صنایع استان کرمان روی سطح وسیعی از دشت‌های منطقه که محل زندگی دامداران و چرای دام‌ها بوده، پخش شده و در طول ۱۰ سال بیش از ۶۰ هزار دام در این منطقه را تلف کرده است.

وی با اشاره به اشتغال بیش از ۳ هزار نفر در این صنایع و عدم امکان تعطیلی آن‌ها گفت: با پیگیری‌های انجام شده توسط اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دوره قبل و کنونی، بخشی از آلایندگی این صنایع برطرف شد.

وی در اشاره به آلوده شدن بیش از صد هکتار از مراتع استان کرمان افزود: دام‌های حاضر در منطقه آلوده تا شعاع ۱۵ کیلومتری برای جلوگیری از تلفات بیشتر جمع آوری شده است. در صورتی که تا ۲ سال آینده هیچ دامی در این مناطق نرود، مرتع به شرایط طبیعی خودش بازمی‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز