خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

تاوانِ خطاهای پیمانکاران بر دوش کارگران/ کارگرانی که با موی سپید بازنشسته نمی‌شوند!

تاوانِ خطاهای پیمانکاران بر دوش کارگران/ کارگرانی که با موی سپید بازنشسته نمی‌شوند!
کد خبر : ۱۳۷۴۹۹۳

احسان سهرابی گفت: کارگر هیچ نقشی در تخلفات پیمانکار ندارد و نباید تاوانِ این تخلفات را بپردازد؛ کارفرمای مادر، نهادهای ناظر و مسئولان بالادستی نباید بگذارند تاوان ظلم و سودجویی پیمانکاران را کارگرانی بدهند که از حق بازنشستگیِ به موقع محرومند.

احسان سهرابی (فعال کارگری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر ضرورت حذف پیمانکاران و تصویب طرح ساماندهی استخدام در کوتاه‌ترین زمان ممکن گفت: نمایندگان مجلس مرتب بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، نشست طرح ساماندهی را عقب انداختند؛ سال‌هاست که وعده می‌شنویم پیمانکاران می‌روند ولی همچنان هستند و هر روز قوی‌تر می‌شوند!

او افزود: سالهاست شاهد هستیم برخی از پیمانکاران در دستگاههای اجرایی شرایطی ایجاد کرده‌اند که حقوق اولیه کارگران تضییع می‌شود، یک نمونه روشن، زیر پا گذاشتن حقوق بیمه‌ای کارگران پیمانکاری است.

سهرابی با بیان اینکه «غالباً در ارسال لیست بیمه به کارگران ظلم می‌شود و سوابق بیمه‌ای کارگران از بین می‌رود» اضافه می‌کند: مشکل با تغییر مدیران دستگاههای دولتی و به تبع آن تغییر پیمانکاران و مناقصات، حادتر می‌شود چراکه کارگران در این تغییرات معمولا گوشت قربانی هستند.

این فعال کارگری می‌افزاید: عمق فاجعه زمانی است که کارگران شرایط سنی بازنشستگی را احراز کرده‌اند ولی‌ عدم ارسال صحیحِ لیست بیمه مشکل ساز می‌شود؛ لیست‌ها ناقص به تامین اجتماعی ارسال شده مثلاً در هر ماه پنج یا ده روز بیمه کارگر رد نشده و همین امر موجب می‌شود که کارگرِ واجد شرایط نتواند بازنشسته شود.

به گفته وی، دستگاه ناظر که صورت وضعیت را بدون کنترل و پایش تایید کرده، مرتکب تخلف شده و بدون تردید در این حق کُشی، همدست پیمانکار است.

سهرابی می‌افزاید: با این وضعیت پیمانکاران فربه‌تر می‌شوند و کارگران بی‌حقوق‌تر و خروجی این معادله‌ی نابرابر صرفاً جان نحیف کارگرانی است که علیرغمِ احراز شرایط سنی، با موی سپید و کوله‌باری از امراض همچنان در کارگاه کار می‌کنند و نمی‌توانند بازنشست شوند.

این فعال کارگری در پایان می‌گوید: مسلم است که کارگر هیچ نقشی در تخلفات پیمانکار ندارد و نباید تاوانِ این تخلفات را بپردازد؛ کارفرمای مادر، نهادهای ناظر و مسئولان بالادستی نباید بگذارند تاوان ظلم و سودجویی پیمانکاران را کارگرانی بدهند که از حق بازنشستگیِ به موقع محرومند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز