خبرگزاری کار ایران

جعفر صانعی مقدم خبر داد:

نمایش فیلم‌های هنر و تجربه در خارج از کشور

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۵۸۳

صانعی مقدم می‌گوید: سالن‌های سینمایی ما محدود است و به همین دلیل تهیه‌کنندگان سینما با اکران فیلم‌های خارجی موافق نیستند.

 جعفر صانعی مقدم، مدیرعامل موسسه «هنر و تجربه» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر به خصوص از زمانی که از جشنواره ملی جدا شد، تاثیر بسیار زیادی در تبادل فرهنگی و سینمایی بین ایران و جهان گذاشته است. نمایش فیلم‌های خارجی، ارتباط با حوزه‌های بین‌المللی به لحاظ اقتصادی و حضور در جشنواره‌ها موجب شده ارزیابی حال حاضر دنیا نسبت به ایران به نسبت آنچه که قبلا  تحت عنوان ترکیب بین جشنواره ملی و بخش بین‌الملل اتفاق می‌افتاد، بسیار متفاوت شده است.

وی با اشاره به اینکه تنها فرصتی که برای نمایش آثار خارجی در سینمای ایران وجود دارد، هفته‌های فیلمی است که هنر و تجربه برگزار می‌کند، درباره حضور در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: از روز اول فکر کردیم که در این بازار حضور داشته باشیم تا موسسه هنر و تجربه را به مهمان‌های خارجی معرفی کنیم و همچنین سفرا و مسئولین کشورهای مختلف که به اینجا می‌آمدند در جریان تشکیلاتی به نام هنر و تجربه که یک تشکیلات اکرانی در حوزه فیلم کوتاه، مستند و بلند سینما است، قرار بگیرند.

صانعی مقدم اظهار کرد: ما در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر سالن‌هایمان را توضیح می‌دادیم تا در ادامه کاری که جشنواره انجام می‌دهد و در طول سال امکان گفتگویی را بین فیلمسازان خودمان و فیلمسازان خارجی برای اکران فیلم‌های خارجی و حضور مهمان‌هایی از کشورهای دیگر در تهران و شهرستان‌ها فراهم کنیم تا به موضوع تولید مشترک و سایر ارتباطات بین‌المللی منجر شود که خوشبختانه این اتفاق افتاده است.

وی افزود: از دیگر دستاوردهای حضور هنر و تجربه در بازار جشنواره این است که ما بتوانیم یک بخشی از فیلم‌های خارجی را در سالن‌های محدود خودمان اکران کنیم، چون جشنواره جهانی بیشتر به فیلم‌های هنری توجه دارد تا فیلم‌های تجاری و محل عرضه این آثار هم هنر و تجربه است.

مدیرعامل موسسه «هنر و تجربه» درباره دستاوردهای این موسسه در پی حضور در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: ما تاکنون قصد فروش خارجی نداشتیم یعنی در واقع فیلم‌هایی را که در هنر و تجربه اکران می‌کنیم متعلق به ما نیست که در رابطه با فروش آنها اقدام کنیم. بعضی از این فیلم‌ها پخش‌کننده خارجی دارد و بحث فروش و اکران خارجی و حضورشان در جشنواره‌های خارجی از طریق پخش‌کننده‌های بین‌المللی انجام می‌شود. آنچه دستاورد هنر و تجربه است گفت‌وگو با مسئولین خارجی برای برگزاری هفته‌های فیلم آن کشور در ایران است.

وی ادامه  داد: تمام هزینه‌های برگزاری یک هفته فیلم توسط آن کشور مربوطه پرداخت می‌شود که این هزینه‌ها را یا سفارتخانه‌های مختلف در ایران متقبل می‌شوند یا کمپانی‌هایی که در آن کشور هستند. در حال حاضر آنچه در رابطه با صربستان به بستن یک قرارداد برای تولید مشترک بین بنیاد سینمایی فارابی و مرکز ملی صربستان منجر شد، کلیدش در هنر و تجربه و در پی آن پنل‌هایی که ما داشتیم، زده شد.

صانعی مقدم افزود: مدیر بین‌الملل صربستان قبلا در جشنواره و بنیاد سینمایی فارابی حضور پیدا می‌کرد ولی این دوره‌ها باعث شد هنر و تجربه یک گفت‌وگوها و پنل‌هایی را برای تولید مشترک بگذارد و جلسات بعدی را ما در هنر و تجربه بین مدیران فارابی و مسئولین صربستان برگزار کنیم و در نهایت بنیاد سینمایی فارابی و مرکز ملی صربستان در برلین قرارداد مشترک امضا کردند.

وی ادامه داد: در مورد فنلاند هم که قرار است امسال اتفاق بیفتد، مدیر مرکز ملی فنلاند از ما خواسته که در برنامه‌ای که در فصل پاییز برگزار می‌شود، 4 نفر از تهیه‌کنندگان آنها با 4 تهیه‌کننده ما جلسه‌ای داشته باشند که منجر به تولید مشترک شود. این اتفاق به بهانه نمایش فیلم‌های فنلاند در ایران و حضور فیلمسازان و تهیه‌کنندگان این کشور در کشور ما شکل می‌گیرد.

مدیرعامل موسسه هنر و تجربه عنوان کرد: سازمان سینمایی از ما خواسته که همین برنامه‌ها را در خارج از ایران هم داشته باشیم. همانطور که می‌دانید، هنر و تجربه امکان مالی ندارد بنابراین ما با آقای کیانی مدیر بخش فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگی‌هایی انجام دادیم که گاهی در انتخاب فیلم‌ها برای برنامه‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌شود، به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کمک کنیم، که بخشی از این فیلم‌ها همان فیلم‌هایی هستند که ما آنها را در هنر و تجربه اکران کرده‌ایم. در واقع هنر و تجربه به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کمک فرهنگی می‌کند تا فیلم‌های خوبی انتخاب شود و در هفته‌های فرهنگی در کشورهای مختلف اکران شود.

وی تصریح کرد: ما امکان پخش خارجی فیلم‌ها را نداریم و اساسا علت حضورمان در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر با علت حضور خیلی از شرکت‌های حاضر فرق دارد، چون آنها پخش‌کننده هستند ولی ما یک گروه اکرانی هستیم و کار معرفی و عرضه داریم و می‌خواهیم امکانات اکرانی خودمان را ارائه دهیم. کما اینکه ما عضو کنفدراسیون جهانی هنر و تجربه هستیم که هر یک از اعضای این کنفدراسیون در کشور خودشان یک تعدادی سالن در اختیار دارند.

صانعی مقدم اظهار کرد: کاری که ما در این دو سال انجام دادیم و در حال افزایش سرعتش هستیم، این است که چنانچه کسانی که در ایران کار پخش فیلم انجام می‌دهند، بتوانند پخش فیلم‌های کوتاه یا مستند یا سینمایی را از یک کمپانی بگیرند و رایت آن فیلم را ارشاد تایید کند و آن فیلم مورد نظر ما هم باشد، همانطور که درصدی از فروش فیلم‌های ایرانی را به تهیه‌کننده می‌دهیم، همان مقدار از فروش آن فیلم‌ها را به به صورت ریالی به پخش‌کننده ایرانی که آن فیلم خاص را آورده است، می‌دهیم. این مجموعه دستاوردی است که هنر و تجربه با تمرکز بر حوزه فعالیت خودش، نه خارج از آن، در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر دارد.

وی با اشاره به اینکه سینمای ایران امکان چندانی برای نمایش فیلم خارجی در طول سال ندارد، گفت: از آنجا که سالن‌های سینمایی ما  محدود است و به همین دلیل تهیه‌کنندگان سینما با اکران فیلم‌های خارجی چندان موافق نیستند. ما می‌توانیم اکران فیلم‌هایی که جشنواره جهانی رایتشان را می‌خرد به عهده بگیریم تا فیلم‌هایی که رایت‌شان خریداری شد، در سالن‌های هنر و تجربه نمایش داده شود. به این صورت بخشی از نمایش‌هایمان را به نمایش فیلم‌های خارجی اختصاص می‌دهیم که دیگر تعارضی هم با منافع تهیه‌کنندگان سینما ندارد.

مدیرعامل موسسه هنر و تجربه ادامه داد: بعد از اینکه با ارمنستان، برزیل، آلمان، صربستان و چین برنامه‌های موفقی داشتیم و برخی از شب‌های فیلم را هم با برخی کشورها برگزار کردیم که این هم با موفقیت توام بود، اتفاق مهمی که رخ داد، برگزاری هفته فیلم اروپایی بود که اولین دوره آن با کمک انجمن سینمای جوانان ایران و دوره دوم آن با همکاری موسسه هنر و تجربه با حضور 15 کشور در هفت شهر برگزار شد. رییس دوره‌ای این برنامه اتریش بود و امسال هم اتریش همچنان ریاست این برنامه را برعهده دارد و از ما خواسته‌اند که به جای اینکه در مهرماه این برنامه را برگزار کنند، در خرداد ماه و این بار با حضور 20 کشور برگزار شود. در سال گذشته سفرا بودند که به این هفت شهر می‌رفتند ولی امسال هر یک فیلمسازانی را معرفی می‌کنند که خودش به اندازه یک فستیوال است.

وی در پایان گفت: من یکی دو سال جزو مدیران جشنواره جهانی فیلم فجر بودم و بعد از آن به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری در خدمت آقای علم‌الهدی مدیر وقت گروه هنر و تجربه بودم که به اتفاق خانم گودرزی مدیر بخش بین‌الملل هفته‌های فیلم را کلید زدیم. الان هم کاملا آمادگی داریم که به جشنواره جهانی فیلم فجر کمک کنیم تا در استمرار برنامه‌های جشنواره، نمایش فیلم خارجی را در ایران مقداری دنبال کند و فکر می‌کنم جایی که آقای میرکریمی می‌تواند روی آن حساب کند هنر و تجربه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز