خبرگزاری کار ایران

محسن غلامی:

ساختار ملودیک قطعات در کتاب «تکنیک و سنتور3» حفظ شده است

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۱۲۲

محسن غلامی (نوازنده سنتور و آهنگساز) که تاکنون چند کتاب در زمینه سنتور نوشته و آلبوم‌های مختلفی را به بازار عرضه کرده، درباره جزییات کتاب تازه منتشر شده‌اش توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن غلامی (نوازنده و آهنگساز)  هنرمندی است که سنتور نوازی را از اساتیدی چون رامین صفایی و پرویز مشکاتیان آموخته و در زمینه آهنگسازی نیز از محضر علی تجویدی و میلاد کیایی بهره برده است. او تاکنون کتاب‌های «کتاب شعر بی واژه»، «آوای برگریزان»، «هفت شهر عشق»، «ساحل خیال»، را نوشته و آلبوم‌هایی چون «واژه تنهایی»، «ساحل خیال»، «هفت  شهر عشق»، «بهار رویاها»، «گاه دلتنگی» را تولید کرده است. محسن غلامی که به تازگی جلد سوم کتاب «سنتور و تکنیک» را به بازار عرضه کرده، درباره جزییات آن توضیح داد.

غلامی درباره جزییات جلد سوم کتاب «سنتور و تکنیک» گفت: مجموعه حاضر جلد سوم  کتاب «سنتور و تکنیک» است که برای تمرین سر مضراب و دراب در نوازندگی این ساز در نظر گرفته شده است. در کل اگر بخواهیم انواع مختلف این تکنیک را در سنتورنوازی  بر شماریم می‌توان گفت که در مجموع چهار یا پنج نوع مختلف این تکنیک وجود دارد که می‌شود در پنج قطعه به کل آن اشاره نمود.

غلامی درباره دیگر ویژگی‌های جلد سوم کتاب «سنتور و تکنیک» گفت: با توجه به روال جلدهای قبلی،  در این کتاب سعی شده قطعات بیشتری با نوع و فرم‌های متفاوت و مختلف ریتمیک برای تمرین سرمضرابها در سنتور مورد استفاده قرار گیرد تا هنرجویان بتوانند با توجه به تعدد قطعات، انواع این تکنیک را با شیوه‌ای جدیدتر بنوازند.

محسن غلامی درباره ساختار ملودیک جلد سوم کتاب «سنتور و تکنیک» گفت: همانند کتاب قبلی در این مجموعه نیز سعی شده ابتدا ساختارملودیک قطعات حفظ شود تا از این طریق برای حفظ شدن و رسیدن به حس اصلی قطعات، هنرجویان به درک و دریافت بالاتری از تکنیک‌های سنتورنوازی دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل  برای حفظ ویژگی گفته شده ، کمی از تکنیک‌های مورد استفاده در دو جلد قبلی مانند «پاساژ» و «آرپژ» نیز به کار گرفته شده است تا فرم ملودیک قطعات  نمود بیشتری داشته باشد.

غلامی درباره تعداد قطعات موجود در کتاب «تکنیک و سنتور» نیز گفت: در این کتاب بیست قطعه تمرینی در جهت فراگیری تکنیک‌های معمول سرمضراب ، در نوازندگی سنتور نوشته شده و مترونوم و سرعت اجرایی آن نیزبه طور دقیق تنظیم شده است. در ابتدا نوازندگان می‌توانند با سرعت کمتر از آنچه که روی قطعات نوشته شده، آنها را تمرین و اجرا نمایند و به تدریج اجرای قطعات را به سرعت اصلی برسانند.

محسن غلامی درباره جلد چهارم کتاب «تکنیک و سنتور» و ساختار و محتوای آن توضیح داد: در مجموعه بعدی و جلد چهارم این اثر ، به تمرین و اجرای تکنیک‌هایی مانند قطعات دو صدایی (استقلال دست‌های راست و چپ) در سنتورنوازی  پرداخته خواهد شد و امیدوارم که این اثر تا حدی  بیانگر شیوه‌ها و تکنیک‌های متدوال نوازندگی سنتور باشد و برای علاقمندان به این ساز مفید واقع شود.

نویسنده کتاب «تکنیک و سنتور» در پایان گفت: لوح صوتی اجرای جلد سوم این کتاب توسط خانم رویا باقرزاده با توجه به مترونوم اصلی قطعات اجرا شده و ضمیمه کتاب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز