خبرگزاری کار ایران

جیپسی کینگز به ایران نیامده/ استفاده از عنوان خواننده اسطوره‌ای برای تبلیغات

روز گذشته نشست خبری گروه کولی‌های اسپانیایی با حضور اعضای گروه و مدیران برگزاری کنسرت (محمدرضا خانزاده مدیر موسسه اکسیر نوین و شاهرخ بحر العلومی مدیر موسسه پرشیا فیلم) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این نشست که به منظور برطرف کردن سوءتفاهمات پیرامون حضور خواننده گروه جیپسی کینگز در تهران برگزار شده بود؛ حاشیه‌های تازه‌ای را به دنبال داشت.

در این نشست پاول ری‌س (گیتاریست سابق جیپسی کینگز) درباره تاریخچه گروه جیپسی کینگز توضیح داد و گفت: گروه جیپسی کینگز تا سال 1979 که پدر زنده بود تمام آثارش به صورت گروهی ضبط شده است و هیچ کسی به عنوان خواننده اصلی یا صاحب اثر وجود نداشت چراکه تمامی قطعات به صورت گروهی ضبط می‌شد.

او ادامه داد: بعد از فوت پدرم؛ من دست اعضای خانواده گیتار می‌دادم از جمله نیکولاس که فرزند کوچک خانواده بود اما از جایی به بعد فعالیت ما جدا شد که این دلیل نمی‌شود من از اسم جیپسی کینگز سوءاستفاده کرده باشم.

پاول ریس همچنین توضیح داد: بعد از گذشت مدتی از فعالیت‌های گروه «لوس ریه س»، گروه جیپسی کینگز تشکیل شد که می‌توان گفت خواننده فردی در این فضا حضور نداشت اما در دهه ۸۰ میلادی چیکو و آندره ریه س از گروه جدا شدند و با همراهی نیکلاس از نام جیپسی کینگز استفاده کردند و پول دادند و این برند را خریدند. در واقع بعد از آن فعالیت گروه ما جدا شد اما هیچ مشکلی با هم نداشتیم.

شاهرخ بحرالعلومی نیز در این نشست گفت که به هیچ وجه منظور نظر استفاده از نام خواننده اسطوره‌ای جیپسی کینگز نبوده و پاول ریس به عنوان قدیمی‌ترین عضو گروه جیپسی کینگز اسطوره این گروه است.

این صحبت‌ها درحالی به میان آمده که پاول ریس هیچ زمانی خواننده گروه جیپسی کینگز نبوده و خود نیز هرگز  عنوان نکرد او خواننده گروه است با این وجود دو شرکت دعوت‌کننده از وی؛ او را به‌عنوان خواننده اسطوره‌ای گروه جیپسی کینگز معرفی کرده‌اند.

نکته دیگر آنکه بعد از سال 979 که پدر پاول ریس و نیکولاس ریس و پایه‌گذار جیپسی‌ها از دنیا می‌رود؛ نیکولاس ریس خواننده اصلی گروه جیپسی کینگز شد و این گروه با نام جیپسی کینگز فعالیت رسمی خود را ادامه داد که اتفاقا مواجهه ایرانی‌ها با گروه نیکولاس ریس بوده است و موسیقی‌های این گروه در ایران بسیار مطرح شدند.

از سوی دیگر در سایت رسمی این گروه نیز عنوان شده که بعد از فوت پدر ریس‌ها،  آندره ریس تونینو بالیاردو و نیکولاس ریس گروه جیپسی کینگز را تشکیل دادند. این گروه با این عنوان در سال‌های گذشته در مراسم‌های مهمی مثل گرمی جایزه دریافت کرده و آنها ارتباطی با گروهی که پاول ریس با آن به ایران آمده، ندارند.

گروه پاول ریس گروه دیگری با نام gipsy kings family است. در مکاتباتی که با مدیر برنامه‌های گروه «جیپسی کینگز» در مورد حضور پل ریس به عنوان خواننده گروه کولی‌ها انجام شده و پاسخی که از طریق ایمیل (پست الکترونیک) ارسال شده، چنین آمده است: «کنسرتی که اعلام شده است، نشان می‌دهد که مربوط به پل ریس، یکی از قدیمی‌ترین برادران و از خانواده ریس است. او عضو سابق جیپسی کینگز است، ولی الان دیگر با ما همکاری نمی‌کند».

گروه جیپسی کینگز اخیرا در آمریکا تور کنسرت خود را برگزار کرده است.

کد خبر : ۴۰۱۱۳۱