خبرگزاری کار ایران

یک فیلمساز مطرح کرد؛

داوران فیلم‌های کمدی را جدی نمی‌گیرند/ فیلم کمدی را با خودش مقایسه کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۷۲۵

کارگردان فیلم کوتاه داستانی «شعبده‌باز» از آثار حاضر در شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای‌سینمای جوان مشگین شهر-ساوالان معتقد است؛ سینمای کمدی در داوری و انتخاب جشنواره‌ها آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما معمولا از آثار در صدر فهرست انتخاب‌های تماشاگران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین اجلی، کارگردان فیلم کوتاه داستانی «شعبده‌باز»، که در شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان-مشگین شهر حضور دارد، درباره این اثر گفت: «شعبده‌باز» درباره صاحب‌خانه‌ای است که در موقعیتی خاص قرار می‌گیرد؛ دزد وارد خانه‌اش می‌شود و با وجود اینکه خودش را مخفی می‌کند اما دزد او را می‌بیند و حالا خود را جای یک دزد جا می‌زند. ژانر این فیلم هم کمدی است.

وی ادامه داد: این فیلم پیش از این در جشنواره‌ای در نیویورک شرکت کرده بود و در یک جشنواره از کشور هند هم حضور داشت. در جشنواره فیلم نهال هم جایزه آرای مخاطبان را به خود اختصاص داد. «شعبده‌باز» پایان سال ۱۴۰۱ فیلمبرداری شد اما مراحل پس تولید و فنی‌اش اوایل امسال به پایان رسید.

این فیلمساز با اشاره اینکه فیلم‌های کمدی در جشنواره‌‌ها عمدتا جوایزی را به اختصاص‌نمی‌دهند اما در فهرست آرای مردمی در صدر قرار می‌گیرند، عنوان کرد: این اتفاق هم در حوزه فیلم کوتاه و هم در سینمای بلند وجود دارد. گویی هیات داوران فیلم کمدی را با دید دیگری می‌بینند و این نگاه خیلی سال است که وجود دارد و انگار نمی‌توان تغییری هم ایجاد کرد.

وی افزود: البته شاید علت این است که کمدی به دلیل ویژگی‌های مخصوص به خود گاهی در سطح می‌ماند و نمی‌تواند در یک مساله عمیق شود اما به نظر من سینمای کمدی سینمای مهم‌تر و سخت‌تری است و در‌ داوری‌ها آن‌طور که باید جدی گرفته نمی‌شود. شاید بهتر است هر فیلم کمدی را در ابتدا با خود فیلم و بعد در قالب ژانر کمدی بررسی کنیم. در واقع به این بپردازیم که فیلم از نظر کارگردانی، فیلمنامه و… چطور عمل کرده و در قیاس با دیگر فیلم‌های کمدی چگونه بوده است.

اجلی تصریح کرد: من همیشه با کسانی که نگاهشان به ژانر کمدی زاویه دارد، می‌گویم که باید دقت کنید کمدی چه فضایی را می‌سازد و خنداندن مخاطب بسیار کار سختی است. ضمن اینکه کمدی را باید با خودش مقایسه کرد. من در «شعبده‌باز» سعی کردم از فرمول‌های دم دستی فاصله بگیرم و با تکنیک‌هایی از نظر بصری و کارگردانی ویژگی های خاصی به کار بدهم که کمدی در سطح نماند.

وی خاطر نشان کرد: فیلم کمدی از خود فضای اجتماعی بر‌می‌آید اما در سینمای جهان هم همینطور است که معمولا در جشنواره‌ها ‌ فضاهای رقابتی به این ژانر توجه چندانی نمی‌شود به همین دلیل فیلمسازان کوتاه کمتر ریسک می‌کنند و به سراغ این گونه می‌روند.

این فیلمساز در پاسخ به اینکه با توجه به سابقه خود در ساخت آثار کمدی آیا به این گونه توجه ویژه‌تری دارد، گفت: نه اینطور نیست، در تصمیم اینکه کار کمدی باشد یا نه مرتبط با قصه‌هایی که فکر می‌کنم یا می‌شنوم و درباره‌شان می‌نویسم، ژانر را در نظر می‌گیرم. از جمله همین «شعبده‌باز» که از ایده تا نگارشش حدود هشت ماهی زمان برد.

اجلی درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران نیز گفت: مهم‌ترین نکته درباره این جشنواره‌ها این است که فیلمسازان کارهای یکدیگر را می‌بینند، نظرات هم را می‌شنوند و بازخوردها و پیشنهادات را دریافت می‌کنند. اینکه بتوان با مخاطبان هم تعامل کرد، در این رویدادها بسیار جذاب است و فیلمساز در این حین خود نکات زیادی یاد می‌گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز