خبرگزاری کار ایران

کتاب «انسان کژگونه» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۶۵۸

کتاب «انسان کژگونه؛ دمکراسی برآیند پانزده قرن کژدیسی جوامع غربی» روایتی جسورانه و شکوهمند از هم‌فر گشت فرهنگ و روان‌شناسی و نهادهای برآمده از آن‌ها ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «انسان کژگونه؛ دمکراسی برآیند پانزده قرن کژدیسی جوامع غربی» نوشته ژوزف هنریچ با ترجمه محسن عسکری جهقی به همت نشر نیماژ در ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۳۸۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار شد. 

«انسان کژگونه» روایتی جسورانه و شکوهمند از هم‌فر گشت فرهنگ و روان‌شناسی و نهادهای برآمده از آن‌ها ارائه می‌کند که براساس آن می‌توان چرایی وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای متفاوت جهان را درک و تحلیل کرد. خواننده‌ی ایرانی بی‌شک پس از مطالعه‌ی این کتاب به خود جرات نخواهد داد درباره‌ی توسعه و ترقی ایران همانند گذشته بیندیشد. 

این کتاب در چهار بخش به مباحثی از جمله «دگرگونش جامعه و روان‌شناسی»، «ریشه‌های انسان کژگونه»، «نهادهای نوین، روان‌شناسی‌های جدید» و «تولد جهان مدرن» می‌پردازد و سعی دارد تا درخصوص انسان در جامعه دمکرات، ثروتمند، روشن‌فکر و تحصیل‌کرده غربی، طایفه‌ها و دولت‌ها، خدایان ناظر، خانواده، تفاوت‌های روان‌شناختی، خانواده و کلیسا، اروپا و آسیا، تک همسری، تجارت و تعاون، قانون، علم و دین و… صحبت کند و انسان کژگونه را به چالش بکشد. 

در پشت جلد کتاب آمده است: 

شاید شما هم کژگونه باشید. اگر در جامعه‌ای غربی، صنعتی و ثروتمند با نظام سیاسی دمکراتیک پرورش یافته‌اید هیچ بعید نیست روان‌شناسی عجیب و غریبی داشته باشید. کژگونه‌ها برخلاف بسیاری از مردمان جهان، همچنین برخلاف اغلب انسان‌هایی که تاکنون روی کره‌ی خاکی زیسته‌اند، انسان‌هایی به‌غایت فردباورند، به‌سادگی همرنگ جماعت نمی‌شوند، ذهنی تحلیلگر و انتقادی دارند و مدام مشغول ویژگی‌ها و توانمندی‌های خویش‌اند. آن‌ها طی چند قرن اخیر سراسر اروژت را دربرگرفتند، رنسانس و انقلاب صنعتی را رقم زدند، ثروتمند شدند و تدریج سلطه‌ی خود را بر جهان افکندند. اما چرا و چگونه؟ 

ژوزف هنریچ (استاد مردم‌شناسی دانشگاه هاروارد) با بهره‌گیری از علوم مردم‌شناسی، اقتصاد، سیاست و زیست‌شناسی تکاملی به این پرسش فربه پاسخ داده است. وی ریشه‌ی این کژگونگی را در سال پانصد میلادی می‌کاود. تغییر بنیان‌های خانواده و سیاست‌های ازدواج از سوی کلیسای کاتولیک روم، همچنین آهنگ شتابان سواد آموختگی میان مردمان بخش‌هایی از اروپا در پی جنبش اصلاحات دینی، روان‌شناسی و سیم پیچی مغز آنان را تغییر داد و انسان‌های کژگونه‌ای آفرید که عمیقا به بازارهای آزاد، رقابت، تشکیل اتحادیه‌ها، اصناف و احزاب گرایش داشتند و فرهنگ، اقتصاد، جامعه و نظام سیاسی متناسب با روان‌شناسی خود را خلق کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز