خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ایران پل ارتباطی و مهاجرت انسان خردمند از ۵۰ هزار سال پیش تاکنون/ منشا ایرانی‌ها؛ آریایی است یا ایران‌زمینی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۷۲۲

بر اساس آخرین تحقیقات منتشر شده توسط انیستیتو بیگ دیتا دانشگاه آکسفورد در مجله ساینس می‌توان بر این مهم تاکید کرد که منشاء همه انسان‌های امروزین از آفریقا است و ایران پل ارتباطی و مهاجرت انسان خردمند از ۵۰ هزار سال پیش تاکنون بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایران و فلات ایران از جمله مناطقی است که در طول ادوار مختلف پذیرای مردمان مختلف بود. انسان‌هایی با گونه‌های مختلف، از نئاندرتال‌ها گرفته تا دنیسوواها و انسان خردمند و…

اما همواره این سئوال در ذهن ما وجود دارد که آیا نژاد نسل امروز ایرانی‌ها از آریایی‌هاست یا آنکه مردمان دیگری قبل از آریایی‌ها در این سرزمین زیست می‌کردند و در نهایت با مهاجرت‌های مختلف، شاهد حضور آریایی‌ها هستیم که توانستند آیین و روش مسلک خود را نهادینه کنند؟ 

حامد وحدتی نسب (باستان‌شناس و دکترای انسان‌شناسی پیش از تاریخ) با اشاره به آنکه چند روز پیش خبری در انیستیتو بیگ دیتا دانشگاه آکسفورد مبنی بر انتشار نتایج بزرگترین آنالیز ژنومی اقوام انسانی، نئاندرتال‌ها و انسان دنیسووا در مجله ساینس منتشر شد، از این مهم خبر داد که نتایج مجددا این مهم را تایید کردند که منشاء همه انسان‌های امروزین از آفریقا است. 

او با اشاره به تصویری که توسط دانشگاه آکسفورد برای اعلام نتایج این تحقیق منتشر شده است، خاطرنشان کرد: نکته جالبی که در شکلی که منتشر شده توجهم را جلب کرد نقش پر رنگ ایران در انتشار جوامع انسانی در طول ادوار است. در شکل، تیرگی خطوط نشان قدیمی‌تر بودن است. بعد از آفریقا، تجمع خطوط تیره در ایران و همچنین حالت مرکزیت آن در جنوب غرب آسیا در منشاء بودن برای دیگر مردمان نواجی پیرامون قابل توجه است. 

وحدتی نسبت ادامه داد: هرچند این مسئله مربوط به هزاران سال قبل از ظهور تمدن‌هاست طبق این تحقیق ایران، به ویژه در دوران پارینه سنگی نقش پررنگی در انتشار جوامع داشته. به نوعی می‌توان گفت بر اساس این تحقیق، این نظریه که ایران پل یا گذرگاهی برای عبور و مهاجرت انسان‌های اولویه از آفریقا به سایر کشورهای آسیایی و حتا شرق اروپا بوده است را تایید می‌کند. 

به گفته او که دارای مدرک دکترای انسان‌شناسی پیش از تاریخ است، جد مشترک همه انسان‌های خردمند در شرق و شمال غرب آفریقا زندگی می‌کرد. 

این باستان‌شناس یادآور شد: ما می‌دانیم به استناد شواهدی که در پیرامون ایران از نوعی انسان به نام انسان راست قامت یا همان هوموارکتوس به دست آمده، فلات ایران از حوالی دو میلیون سال پیش مکان زندگی این نوع از انسان بوده که از آفریقا خارج شده. البته در ایران محوطه کاوش شده و تاریخ دار درمورد این نوع انسان نداریم؛ اما شواهد ابزار سنگی‌هایی را که به این نوع انسان منتسب است بدست آورده‌ایم. شواهد سنگواره‌ها و دست‌افزار‌های سنگی این نوع انسان راست قامت در شرق، شمال شرق، شمال غرب و غرب ایران بدست آمده. انسان‌ها در مسیر پراکنش خود از آفریقا به نواحی شرقی‌تر مانند هند، چین و آسیای جنوب شرقی از ایران عبور کرده‌اند و ایران پل ارتباطی مهاجرت انسان راست قامت یا همان انسان خردمند بوده. 

به گفته وحدتی نست، در ایران بیش از صد نقطه باستانی داریم که مربوط به حضور و زندگی انسان نئاندرتال است اما عصر نئاندرتال‌ها حدود ۴۰ هزار پیش به پایان می‌رسد و انسان هوشمند حوالی ۴۰ هزار تا ۴۵ هزار سال پیش وارد فلات ایران می‌شود. از آن زمان است که شاهد پراکنش انسان خردمند در نقاط مختلف جهان هستیم. بر اساس تحقیق انجام شده، منشا همه آن‌ها از آفریقاست و برای رسیدن به سایر نقاط از ایران عبور کرده‌اند. البته در بازه زمانی بین چهار تا پنج هزار سال پیش شاهد ورود واژگان جدیدی در زبان هستیم همچنین آیین‌های جدیدی ظهور می‌کنند که تمام این موارد را می‌توان به ایران زمینیان نسبت داد. در این میان آریایی‌ها نیز بخشی از این اقوام هستند که بعد از مهاجرت‌های مختلف وارد ایران شدند. اما مطالعات ژنتیکی نشان می‌دهد که بدنه ژنتیکی و زیستی و به نوعی اجداد ایرانی‌ها بیش از چهار یا پنج هزار سال پیش است بنابراین می‌توان گفت ایرانزمینیان از ۵۰ هزار سال پیش در این پهنه زیست می‌کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز