خبرگزاری کار ایران

کود ارگانیک چیست؟

کودها تعدادی یا برخی از عناصر، که ممکن است در خاک کمبود آنها وجود داشته باشد، را تامین ‌کرده و به دنبال این موضوع، سلامتی و توان رشد بیشتری را برای گیاه به ارمغان می آورند.

 یکی از دغدغه های همیشگی و اساسی علاقمندان به گل و گیاه، داشتن اطلاعات درباره انواع کودهای مورد استفاده برای گیاهان می باشد، در بازار انواع مختلفی وجود دارد و دانستن این که کدام محصول برای گل و گیاه آنها مناسب است کار آسانی نیست.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهندس حسن رضایی کارشناس کشاورزی در زمینه کودهای ارگانیک و شیمیایی در گفتگو با خبرنگار بخش "طبیعت در خانه" به بخشی از این دغدغه ها پاسخ داده اند.

 

کود چیست؟

به هر ماده‌ی طبیعی یا مصنوعی که بتواند عنصر یا عناصر غذایی و ضروری مورد نیاز گیاه را که موجب بهبود حاصل‌خیزی خاک و متعاقب آن بهبود رشد کمی و کیفی گیاه شود، کود گفته می‌شود.

 

چگونه باید کود استفاده کنیم؟ آیا هر زمان که خواستیم یا به هر میزان که تمایل داشتیم، می‌توانیم به خاک کود اضافه کنیم؟

درک درست و صحیح از فاکتور‌ها یا شاخص‌هایی که بر رشد اثر می‌گذارند نور، دما، آب، آفات، تغذیه، در کنار یک گزارش خاک قابل اعتماد، به ما خواهد گفت که در چه زمانی، در چه جایی، از چه کودی و چه مقدار کود استفاده کنیم. نتیجه این تصمیم گیری، پایه اولیه و اساسی کارایی کود برای گیاه خواهد بود. اینکه خیلی ساده انگارانه و بدون توجه به تمام موارد اثر گذار بر رشد گیاه، به خاطر عدم رشد گیاه، کود اضافه کنیم، ممکن است، برای حل خیلی از مشکلات دیگر، کافی نباشد، به عنوان مثال، افزایش بیش از حد نیتروژن می‌تواند موجب زیاد شدن هجوم حشرات و بیماری‌ها شود.

 

چند نوع کود وجود دارد؟

کودها می‌توانند به دو بخش بزرگ و جامع تقسیم شوند: طبیعی و مصنوعی (شیمیایی)

 

به چه کودهایی طبیعی گفته می‌شود؟

کودهای طبیعی موادی هستند که می‌توانند دارای هر دو نوع کمپلکس از مواد آلی و کانی‌های غیر آلی باشند. به عبارتی دیگر یک کود طبیعی می‌تواند ماده آلی باشد و یا می‌تواند کانی غیر آلی باشد که به آنها کود معدنی می‌گویند.

 

آیا کود طبیعی همان کود ارگانیک است؟

بله و خیر. این اشتباه است که به هر دوی این کود‌ها که در پرسش قبلی به آنها اشاره شد که طبیعی هستند بگوییم، کود ارگانیک.

در واقع نباید به اشتباه دو مفهوم طبیعی و ارگانیک را یک مفهوم در نظر گرفت. اما در حال حاضر، به هر کودی که از طریق شیمیایی تولید نشده باشد و طبیعی باشد، کود ارگانیک گفته می‌شود.

کود ارگانیک یا آلی طبیعی بوده و متشکل از، مواد آلی بر پایه کربن است که از مواد زنده و یا سابقا زنده بدست آمده است که شامل: فضولات حیوانی، پسماندهای گیاهی و دیگر فرآورده‌های متعدد ارگانیسم‌های زنده موجود در طبیعت می‌شود.

کود معدنی، بطور طبیعی درسنگ‌های کانی خالص یافت می‌شود و شامل چند یا چندین ماده مغذی ضروری است. در روند تولید کود معدنی به آن اسید اضافه نمی‌شود. در واقع اگر کود معدنی با اسید آمیخته شود، در نتیحه مواد مغذی موجود در آن محلول در آب خواهند شد.

 

به چه کودهایی مصنوعی و یا شیمیایی گفته می‌شود؟

کودهای مصنوعی یا شیمیایی، در مسیر یا پروسه صنعتی تولید شده و یا از منابع معدنی زمین استخراج می‌شوند، اما در کارخانجات، تصفیه شده‌اند، مخلوط شده‌اند، امتزاج یافته و یک دست شده‌اند و تغییر پیدا کرده اند. در واقع، ساختار شیمیایی آنها از منابع غیر زنده بدست می‌آید.

 

استفاده کودهای طبیعی برای گیاه بهتر است یا کود‌های شیمیایی؟

بطور عام، کودهای شیمیایی نسبت به کودهای طبیعی سریع‌تر در دسترس گیاه قرار می‌گیرند چون آنها در آب حلالیت بیشتری دارند و یا ساختار آنها به گونه‌ای است که گیاه می‌تواند از آنها راحت‌تر و سریع‌تر استفاده کند. کاستی یا نقطه ضعف کودهای مصنوعی در برابر کودهای طبیعی این است که آنها راحت‌تر می‌توانند بیش از اندازه مصرف شوند، و این دلیلی است که کودها گیاه را می‌سوزانند. به‌علاوه ، کودهای مصنوعی همانند کودهای طبیعی، قادر به تامین و پشتیبانی از منافع جمعیت میکروبی خاک نیستند.

 

آیا کود ها به اشکال مختلفی وجود دارند؟

بله. کودها به شکل پلت، گرانول، پودرومایع تولید و بسته بندی می‌شوند.

کد خبر : ۳۹۳۴۹۲