خبرگزاری کار ایران

همتی در حاشیه جلسه دولت:

آمادگی کامل برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۶۰۵

رئیس کل بانک مرکزی گفت: آمادگی کامل برای راه اندازی بازار متشکل ارزی وجود ندارد، زیرا هنوز برخی بانک‌ها نتوانسته‌اند نرم افزارهای ارتباطی‌شان را برقرار کنند، برخی صرافی‌ها نیز آمادگی ندارند.

به گزارش ایلنا، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی صبح ‌امروز (چهارشنبه) ‌در حاشیه نشست هیئت وزیران در جمع خبرنگاران پیرامون طرح حذف چهار صفر از پول ملی، اظهار داشت:‌ اکنون تولید هر قطعه سکه ۵۰۰ تومانی، ۸۲۰ تومان هزینه دارد، در حالی که با اجرایی شدن این طرح همه سکه‌ها جمع آوری و ذوب شده و در جای دیگر استفاده خواهند شد.

وی گفت: استهلاک اسکناس های تولیدی کشورمان نیز بالا است، به طوری که سالیانه ۷۰۰ میلیون برگ اسکناس امحا می شود، اما با اجرای این طرح به نصف خواهد رسید.

همتی بیان کرد: اجرای این شیوه، مطابق آنچه امروز در جامعه رایج است عمل خواهد شد، به طوری که شاهدیم همه مردم به چک پول های بانک مرکزی چک پول ۵۰ تومانی اطلاق می کنند نه چک پول ۵۰۰ هزار ریالی؛ بانک مرکزی نیز به مسائل و موضوعات رایج جامعه توجه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد:‌ اصلاح نظام بانکی، اصلاح مقررات، سیاست های پولی، اصلاح نظام های ارزی، صادرات، تخصیص ارز و غیره همگی به عنوان اولویت های بانک مرکزی است که در حال انجام است و در کنار آنها طرح حذف چهار صفر از پول ملی نیز اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ این طرح نیز از کارهای ضروری است و دولت به اتفاق آرا آن را تصویب کرد و انتظار می رود در مجلس هم به تصویب برسد که در این صورت هرچه قانون مقررساخت، همان اجرا شود.

همتی بیان کرد:‌ هزینه امحا و چاپ اسکناس های فعلی، بیش از هزینه چاپ پول های جدید است و برآورد می شود در حد ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان در یک افق ۱۰ ساله به هزینه ها اضافه شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت:‌ انجام این مهم، مشکل ظاهری واحد پولی کشورمان در رابطه با ارزهای خارجی نیز اصلاح می شود.

وی در خصوص بازار متشکل ارزی بیان کرد:‌ مطابق گزارشی که دو روز پیش دریافت شد، آمادگی کامل برای راه اندازی این بازار وجود ندارد، زیرا هنوز برخی بانک ها نتوانسته اند نرم افزارهای ارتباطی شان را برقرار کنند، برخی صرافی ها نیز فرم ها را پر نکرده اند و آمادگی ندارند.

همتی تاکید کرد: تا زمانی که اطمینان حاصل نشود، این بازار راه اندازی نخواهد شد ‌و حداقل تا عید قربان راه اندازی نمی شود.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تبریک فرا رسیدن ۱۷ مرداد روز خبرنگار، با بیان اینکه ۱۳ سال از عمر خود را در رده های مختلف خبری سازمان صدا و سیما گذرانده، اظهار داشت: ‌نقش رسانه ها در خنثی سازی جنگ روانی دشمنان بسیار مهم است و چنانچه تاکنون توانسته ایم مسائل مهم کشوری را پیش ببریم با کمک رسانه ها میسر شد.

وی گفت:‌ پیشبرد سیاست های پولی، رشد اقتصادی و دستیابی به رونق اقتصادی، با اطلاع رسانی و تبیین مسائل از سوی رسانه ها امکان‌پذیر می‌شود و در این زمینه به حمایت ها و نقد سازنده رسانه ها نیاز است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت:‌ در یک سال گذشته همه رسانه ها، خبرگزاری ها، سایت ها، روزنامه ها، فضای مجازی و صدا و سیما کمک کردند تا از یکی از مقاطع حساس تاریخی کشور به سلامت عبور شود.

همتی در پایان با بیان اینکه دشمنان به خواسته خود نرسیده اند، خاطرنشان کرد:‌ فشار و سختی بر مردم وجود دارد، اما از قله فشارها گذشته ایم و در سرازیری به سر  می بریم و در هفته ها و ماه های آینده وضعیت بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز