خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر برجسته ایتالیایی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف ترامپ، افزایش نارضایتی مردم برای تغییر حاکمیت در ایران است/ ایرانی‌ها درطول تاریخ مقابل قدرت‌های خارجی سرخم نکرده‌اند/ تهران بزرگترین رقیب منافع واشنگتن در خاورمیانه است

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۷۹۳

یک تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با تاکید بر تلاش ایالات متحده برای تغییر حاکمیت در ایران از طریق افزایش تحریم‌ها، مردم ایران را جزو آن دسته افرادی دانست که تاکنون در مقابل قدرت‌های خارجی سر خم نکرده‌اند و گفت: اروپا برای ادامه همکاری با ایران و مخالفت با قلدرمآبی آمریکا بسیار جدی است و ایران باید برای جبران فشارهای آمریکا ارتباطش را با اروپا حفظ کرده و در تلاش برای جبران ضربه‌های ترامپ عمل کند.

آندره دسی، تحلیل‌گر برجسته حوزه مطالعات بین‌الملل و حوزه تخصصی‌اش بررسی مسائل خاورمیانه است. وی در مورد مسائلی همچون جنگ و سیاست خارجه آمریکا در قبال ایران تحقیقاتی داشته است. وی مسئول موسسه امور بین الملل در ایتالیا است.

متن گفت‌وگوی آندره دسی با خبرنگار ایلنا به این شرح است:

ترامپ به دنبال بالابردن نارضایتی مردم ایران و به دنبال آن تغییر حاکمیت است

***با توجه به وقوع سیل در ایران و با توجه به اینکه تحریم‌ها مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به ایران می‌‌‌شود، تحلیل شما از این اتفاق چیست؟

تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام) قطعا موجب دردسرها و شرایط بسیار سختی برای مردم ایران خواهد شد و در حال حاضر این امر به ویژه در عرصه تجهیزات پزشکی و دارو بسیار دردناک است.

هدف دولت ترامپ افزایش حداکثر فشار بر تهران، برای فشار بر اقتصاد ایران است، با این امید که افزایش نارضایتی مردم باعث تغییر حاکمیت ایران شود.

رویکرد ایالات متحده در قبال ایران بسیار کوته‌بینانه است

این رویکرد ایالات متحده در بسیاری از موارد بسیار کوته‌بینانه و ناپسند است، بویژه اینکه ایران این روزها در حال مبارزه با سیل‌های ویرانگر است.

ایران بارها مقابل قدرت‌های خارجی ایستاده و سرخم نکرده‌ است

من معتقدم که تحریم‌ها نمی‌تواند جواب‌گو باشد و ترامپ را به مقصود خود برساند؛ چرا که ایران بارها در طول تاریخ در مقابل قدرت‌های خارجی ایستادگی کرده‌ و سرخم نکرده‌ است.

تحریم‌ها و فشارها در گذشته جواب نداده و بعید به نظر می‌رسد امروز جواب بدهد، چراکه عده زیادی از دموکرات‌های آمریکا هم با خروج ترامپ از برجام مخالفند.

ایران به اندازه سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۵ منزوی نخواهد شد، اما تحریم‌های آمریکا بدون شک تاثیرات زیادی بر زندگی مردم عادی خواهد داشت.

شرکت‌های اروپایی از ترس تحریم‌های ثانویه آمریکا از ادامه همکاری با ایران منصرف شده‌اند

*** چرا باید مردم عادی قربانی تصمیمات سیاستمدارانی چون ترامپ شوند؟

متأسفانه مردم عادی همواره در طول تاریخ نتایج تصمیمات سیاسی داخلی و بین‌المللی را تحمل می‌کنند. در این مورد، ایرانیان عادی تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت. در حالی که اروپا و دیگر کشورها همچنان متعهد به قرارداد هسته‌ای ایران هستند، شرکت‌های خصوصی اروپایی از ترس تحریم‌های ثانویه آمریکا از ادامه همکاری با ایران منصرف شده‌اند.

اکنون برای اروپا و دیگر بازیگران بین‌الملل، حفظ کانال‌های تجارت و ارتباط با ایران و شهروندان ایرانی بسیار مهم است.

اروپا می‌داند تنها راه‌حل بحران‌های منطقه همکاری نزدیک با ایران است

اروپا معتقد است تنها راه‌حل بحران‌های منطقه همکاری نزدیک با ایران است. تنها با این کار می‌توان مشکلات را حل کرد.

آمریکا به دنبال تنش در منطقه است

آمریکا به دنبال تنش در این منطقه است. در حالی که اروپا دیپلماسی سازنده را راه‌حل بحران‌های خاورمیانه می‌داند و معتقد است که تحریم و انزوا نمی‌تواند به رفع مشکلات این منطقه کمک کند.

آمریکا مدام از ایجاد اشتغال برای مردم ایران و افزایش آزادی صحبت می‌کند. اما در تضاد با این موضوع عمل می‌کند چراکه تحریم‌ها باعث مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای مردم ایران شده‌ است.

برای مثال سال‌ها تحریم عراق هیچ‌گونه اصلاحات و تغییری به دنبال نیاورد تنها به صدام حسین کمک کرد تا پایه‌های حکومت خود را محکم کند و ضربه‌های سنگینی به اقتصاد و جامعه عراق وارد کرد.

تصمیم ترامپ علیه سپاه به وضوح نشان‌دهنده خصومت دولت آمریکا با ایران است

این تصمیم عجیب و نگران‌کننده است

***تصمیم اخیر دولت دونالد ترامپ در تروریستی خواندن سپاه پاسداران را چگونه تحلیل می‌کنید؟

تصمیم اخیر آمریکا برای طبقه بندی سپاه پاسداران ایران به عنوان یک سازمان تروریستی، یک اتفاق عجیب و بسیار نگران‌کننده است. نه تنها اولین بار است که ایالات متحده سازمان نظامی رسمی یک کشور خارجی را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی می‌کند، بلکه به وضوح تصمیمی است که نشان‌دهنده خصومت دولت آمریکا با ایران است.

اقدام ترامپ علیه سپاه کار را برای رییس‌جمهور بعدی آمریکا سخت می‌کند

این تصمیم کار را برای رییس‌جمهور بعدی آمریکا هم سخت می‌کند؛ چراکه طبقه بندی سپاه پاسداران ایران  به عنوان یک گروه تروریستی و تصویب این قانون در کنگره آمریکا، به این معنی است که رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده کار سختی برای لغو این قانون خواهد داشت، حتی اگر او از حزب دموکرات باشد.

دولت ترامپ تلاش می‌کند کنگره را درباره ادعای روابط ایران و القاعده متقاعد کند

در واقع این تصمیم، نمونه‌ای دیگر از سیاست «حداکثر فشار» ایالات متحده نسبت به ایران است و از نظر سیاست‌های قبلی، حتی از تحریم‌های آمریکا، قابل توجه‌تر است.

مقام‌های دولتی ایالات متحده همچنین در مورد روابط ادعایی بین ایران و القاعده صحبت می‌کنند؛ روابطی که بسیاری از کارشناسان از این ادعا نا‌امید شده‌اند، اما به نظر می‌رسد که دولت ترامپ در کنگره برای متقاعد کردن قانون‌گذاران در جهت اقدام علیه ایران کماکان از آن استفاده می‌کند.

سپاه پاسداران  نقش مهمی در مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه ایفا کرده است

***با توجه به نقش سپاه در مقابله علیه داعش، تصمیم ترامپ برای نامیدن سپاه به عنوان سازمان تروریستی چه توجیهی دارد؟

سپاه پاسداران در منطقه نقش مهمی در مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه ایفا کرده است، اما متحدان ایالات متحده و به ویژه متحدان کلیدی آن در منطقه‌ و همچنین برخی از کشورهای اروپایی این مبارزه را به عنوان ابزاری برای نفوذ منطقه‌ای ایران می‌بینند.

نفوذ منطقه‌ای ایران است که واشنگتن و متحدان منطقه‌ای آن را نگران می‌کند؛ زیرا ایران بزرگترین رقیب منافع آمریکا در خاورمیانه است.

اقدام  آمریکا علیه سپاه، راه را برای هر نوع  دیپلماسی و گفت‌وگوی سازنده می‌بندد

***تصمیم ترامپ برای اقدام علیه سپاه ایران چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟

پیامدهای تصمیم ایالات متحده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، می‌تواند باعث شدت بخشیدن به تهدیدهای دو طرف شود. حتی می‌تواند  منجر به درگیری ‌نظامی شود. این امر امکان هرگونه دیپلماسی و گفت‌وگو در منطقه را کاهش می‌دهد. واکنش ایران، یعنی قرار دادن سنتکام در لیست سازمان‌های تروریستی، نشانه‌ای از خطری درحال توسعه در منطقه است.

ایران باید برای جبران فشارهای آمریکا ارتباطش را با اروپا حفظ کند

مهمترین پیامد - همانطور که در بالا ذکر شد - این است که کار رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برای لغو این قانون  بسیار سخت خواهد بود، زیرا این تصمیم ترامپ به عنوان یک قانون تصویب خواهد شد. در نهایت نتیجه این است که راه‌های بالقوه برای گفت‌وگو و از سرگیری همکاری با ایران، بسته می‌شود و باعث افزایش تنش در منطقه خواهد شد.

از سوی دیگر اروپا برای ادامه همکاری با ایران و مخالفت با قلدرمآبی آمریکا بسیار جدی است. ایران باید برای جبران فشارهای آمریکا ارتباطش را با اروپا حفظ کرده و در تلاش برای جبران ضربه‌های ترامپ عمل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز