خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه واشنگتن در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد؛

دلایل شکست ترامپ در مذاکره با ایران و کره شمالی

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۳۹۷

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه واشنگتن با تاکید بر اتحاد ایران و سوریه، مذاکرات کره شمالی را تمرینی برای مذاکره با ایران نامید و از ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری که اصول دیپلماسی و سیاست خارجی را نمی‌داند نام برد.

دنیل چیروت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه واشنگتن است. حوزه تخصصی وی روابط و مطالعات بین‌الملل است. وی تاکنون در حوزه‌ روابط بین‌الملل در مورد کشورهای اروپایی و آسیایی بررسی و تحقیقات زیادی کرده است.

ایران، سوریه و روسیه متحدان مهمی در منطقه هستند

سوریه به دنبال تقویت روابط خود یا ایران است

دنیل چیروت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در مورد حضور ایران در سوریه گفت: تنها نکته‌ای که می‌توانم درباره جنگ در سوریه بگویم این است که روسیه ایران و سوریه متحدان مهمی هستند و جنگ‌ در سوریه را در دست دارند به نظر من سفر بشار اسد به ایران هم در راستای تقویت این اتحاد است.

وی افزود: اگر دولت سوریه برنده جنگ داخلی در سوریه است، این موضوع به دلیل این است که حمایت‌های ایران و روسیه را به خود اختصاص داده‌ است. پس طبیعی است که بشار اسد به دنبال تقویت حمایت ایران و گسترش رابطه‌اش با ایران باشد.

ترامپ ثابت کرده‌ اصول مذاکره را بلد نیست

نقطه ضعف ترامپ عدم استفاده از کارشناسان دیپلماتیک است

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه واشنگتن در ادامه در مورد مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی گفت: در نشست اخیر بین رهبران ایالات متحده و کره شمالی، شکست مذاکرات به ما این نکته را یادآور شد که ترامپ اصول مذاکره را فراموش کرده‌ است و برخلاف گفته‌هایش نمی‌تواند مذاکره‌کننده خوبی باشد. 

وی خاطرنشان کرد: معتقدم برگزاری چنین نشست‌هایی با هدف صلح و مذاکراتی از این دست نیازمند آماده‌سازی طولانی و حضور کارشناسان و دیپلمات‌های حرفه‌ای است که اصول دیپلماسی و مذاکره را بلد باشند. کارشناسانی که بتوانند مذاکره را جلو ببرند. وقتی این جلسات از چنین کارشناسانی بی‌بهره باشد در این حالت نمی‌توان انتظاری از مذاکرات داشت.

خودمحوری علت شکست ترامپ در مذاکره است

مذاکره با ایران و کره‌شمالی نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و چندماهه است

چیروت در ادامه صحبت‌هایش درباره کره‌شمالی گفت: ترامپ در تمام تصمیماتش تصور می‌کند بهتر از همه می‌فهمد و بیش از دیگران می‌داند. این عامل شکست وی در سیاست خارجی‌اش در تعامل با ایران و اکنون کره‌شمالی است.

وی افزود: ترامپ در تصمیمات یک‌جانبه و بر اساس منافع خودش عمل می‌کند، اتفاقی که باعث شکست وی می‌شود. اگر ترامپ برای توافق با کره‌شمالی و حتی ایران برنامه‌ای دارد، باید اصول مذاکره را بداند این مذاکرات باید تداوم داشته باشد و برای این مذاکرات باید برنامه‌های مناسبی طراحی کند. مذاکرات کوتاه‌مدت و چند ساعته نمی‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه واشنگتن گفت: من علت شکست مذاکرات اخیر ترامپ و رهبر کره‌شمالی را هم  این موضوع می‌دانم که ترامپ از موضع بالاتر در این مذاکره حضور داشته و از نظر کارشناسان و دیپلمات‌هایش استفاده ‌نکرده است. در واقع مذاکره با کره‌شمالی می‌تواند یک مرحله برای آمادگی برای هرگونه مذاکره احتمالی با ایران در آینده باشد.

ترامپ دستاوردهای اوباما را نابود کرده‌است

وی در ادامه در مورد رقابت اوباما و ترامپ گفت: فکر نمی‌کنم که رئیس‌جمهور ترامپ به دنبال دستیابی به آنچه دولت اوباما به دست آورد، باشد اما برعکس، او همیشه تقریبا در هر زمینه داخلی و بین‌المللی می‌خواهد کارهای اوباما را خنثی کند. بخش عمده‌ای از آن با خروج از برجام و اقداماتی از این دست، در واقع انجام شده و ترامپ تا حدی دستاوردهای اوباما را از بین برده‌ است.

اختلاف ایران و آمریکا عمیق و چهل ساله است

این استاد دانشگاه در مورد بدبینی ایران به آمریکا برای هرگونه مذاکره با این کشور در آینده گفت: ببینید در واقع شما بهتر از من می‌دانید ایران و آمریکا از چهل سال گذشته دارای اختلاف و تنش هستند و در واقع دارای اختلافات عمیق و ریشه‌دار هستند این موضوع در کنار مسائل این روزها باعث تشدید اختلاف‌ها بین این دو کشور شده‌ است پس در واقع می‌توان گفت تنها شکست مذاکره بین ترامپ و رهبر کره‌شمالی نمی‌تواند عاملی برای بدبینی ایران نسبت به آمریکا باشد.

ترامپ برای پیشبرد سیاست خارجی‌اش نیازمند سازمان‌های اطلاعاتی است

دانشگاهیان آمریکایی، در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حضور دارند

دنیل چیروت با تاکید بر نیاز ترامپ به سازمان‌های اطلاعاتی تصریح کرد:  همان‌طور که گفتم ترامپ درامور بین‌الملل، مذاکره‌کننده خوبی نیست. این موضوع به این دلیل است که او با دقت به کارشناسانش گوش نمی‌دهد.

وی افزود: او باید بداند که ایالات متحده دارای یک مجموعه بسیار قدرتمند و متشکل از کارشناسان اطلاعاتی در وزارت امور خارجه است. دانشگاهیان آمریکایی، در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حضور دارند هم‌چنین کارمندان حرفه‌ای در وزارت خارجه آمریکا هستند که می‌توانند به پیشبرد سیاست خارجی ترامپ کمک کنند و یک همراه خوب برای وی محسوب شوند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه واشنگتن تاکید کرد: هنگامی که ترامپ به برخی از توصیه‌های ارزشمند که در دسترس دارد توجه کند، مهارت‌های مذاکره او  بهبود می‌یابد. این فقط در مورد مسائل مربوط به ایران صادق  نیست، بلکه در بسیاری از زمینه‌های دیگر هم وجود دارد. ترامپ در سیاست خارجی ضعیف است و نیاز دارد  از کارشناسانی استفاده کند تا مسیر را به وی نشان دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز