خبرگزاری کار ایران

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز :

جامعه وکالت به شیر نفت و بیت‌المال وصل نیست

کد خبر : ۶۹۹۱۷۵

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تاکید کرد:جامعه وکالت به شیر نفت و بیت‌المال وصل نیست و هزینه‌ای هم به پای دولت ایجاد نمی‌کند اما از هر وکیل هشتصد هزار تومان دریافت می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نشست خبری مشترک عیسی امینی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز و مرتضی شهبازی‌نیا رییس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران ( اسکودا) صبح امروز برگزار شد.

امینی در ابتدای این نشست گفت: ما در اولین، نشست خبری قول داده بودیم که مشارکت را به حداکثر برسانیم و باید ببینیم که به این هدف رسیده‌ایم یا خیر. دومین محوری که دنبال کردیم همکاری با رسانه‌ها است چون نهادهای مردمی پشتشان به مردم گرم است و ما به کمک رسانه‌ها توانستیم از این نهاد مدنی دفاع کنیم.

وی افزود: این دوره هم حداکثر حمایت را دیدیم. ما دیدم که دارد در بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما به حقوق مدنی حمله می‌شود اما ما بی‌صبری نکردیم. ما شفافیت را مورد توجه قرار دادیم. شاید نهاد مدنی بزرگترین ناظرش خود مردم است و تشکیل ندادن جلسه غیرعلنی که مطلقا انجام نشد خیلی مهم است. گفت‌وگوهای ما آزادی مشروط بعضی افراد را در پی داشت. ما شاخه‌ای از جناح‌های سیاسی نیستیم. تلاش کردیم از تفکر جناحی دوری کنیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه جامعه وکالت با وحدت با تمام هجمه‌ها مبارزه کرد، گفت: بعضی فکر می‌کنند اگر به نهاد مدنی حمله کنند به نفعشان می‌شود. ما این دفاع را در چارچوب قانون اساسی می‌خواهیم انجام دهیم. جامعه وکالت به شیر نفت و بیت‌المال وصل نیست و هزینه‌ای هم به پای دولت ایجاد نمی‌کند اما از هر وکیل هشتصد هزار تومان دریافت می‌شود.

امینی با بیان اینکه در طول فعالیت خود هیچگاه در مقام انفعال و حمله در نیامدیم، ما با استناد به قانون می‌توانیم از خود دفاع کنیم. جامعه وکالت دغدغه نظام نیست بلکه همراه نظام است و به خصوص حقوق ملت را دفاع می‌کند. بزرگترین یاور ما رسانه‌ها هستند چون رسانه بزرگترین کانال ارتباطی ما با مردم است.

وی در پاسخ به سوالی درباره حمایت، کانون از وکلای بازداشتی گفت: موضع ما شفاف و راه ما مذاکره بوده است. اما ما در این دوره مذاکره را بیشتر انجام دادیم. ما مذاکراتی با مقامات عالی رتبه قصابی و ضابطان داشتیم و نتیجه این آزادی یکی از همکاران ما بود. مثلا کسی را با دستبند و پابند دستگیر کردند. رفتار نامناسب ممکن است اتفاق بیافتد که باید پیگیری شود. بعضا این موارد رخ می‌دهد اعتراض را به رییس دیوان عالی کشور و دیگران منتقل کردیم. بعضی از این اقدامات هم نتیجه بخشی‌اش به محرمانه بودن پیگیری  آن است.

امینی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه خبرهایی شنیده می‌شود که طرح جامع وکالت به صحن مجلس رسیده و در کمیسیون قضایی مطرح و رسیدگی نشده است، گغت: طرح جامع و پذیرش را دیدید که به صورت متفرقه طرح کردند و شاید بزگترین اشکالی است که بر آن وارد است ما می‌خواهیم، درباره نهادی صحبت کنیم که متولی آن هیچ نقشی در پیش‌نویس و تنظیم آن نداشته است. همین طرح با همه فشارها و ابزارهایی که دارند و وارد می کنند چون مسیر کارشناسی را طرح نکردند بسیار کند حرکت می کند و الان در انتظار طرحی هستند که جامعه وکالت دارد آن را طراحی می کند و به زودی به مجلس تقدیم می کنیم، این طرح کارشناسی شده و با دیدن همه جوانب است که قطعا باید در کمیسیون تخصصی بررسی شود و بعد به صحن برسد. به نظر من هم این یک عملیات روانی است که نمایندگان با توجه به هوشیاری که دارند وارد همچین مسائلی نخواهند شد که نتایج بدی را خواهد شد و نتیجه آن تصویب طرح و لوایحی خواهد شد که به ضرر ملت است.

امینی در پاسخ به سوالی درباره سیاه‌نمایی نسبت به وکلا در صدا و سیما گفت: ما این سیاه‌نمایی را نمی‌پذیریم. بعضا برنام‌ هایی ساخته می‌شود و شاید کسانی چند، سال موفقیتی در آزمون نداشتند و به جای اینکه عزم آن‌ها را قوی کنند به شکل نادرستی بیان می‌شود اما ما این را به کل رسانه تعمیم نمی‌دهیم. من این اتفاق را حمل بر کار سازمان یافته نمی‌دانم و سعی می‌کنم با پاسخگویی به مردم در راستای شفاف‌سازی گام بردارم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با برنامه کانون وکلا برای منع فعالیت بازنشستگان و عدم اعطای پرونده به آنها، گفت: دغدغه‌ای که قانونگذار برای اشتغال بازنشسته‌ها دارد اگر برای فرزندان بازنشسته‌ها هم داشت مشکل بسیاری از جوانان را حل می‌کرد. من در این مورد با شما هم نظر هستم و معتقدم که چطور ممکن است ما اشتغال‌زایی کنیم برای شخصی که فرضا 75 سال دارد و در سیستم اداری کار کرده و فرزندان بیکار دارد و فرزندانش را فراموش کنیم. از طرف دیگر تمام هجمه را از بیرون ببریم در این چند بند و در قسمت آزمون در حالیکه غافل شویم از اینکه ما ظرفیت آزمون را زمانی تعیین می‌کنیم که فرآیند جذب قسمت های دیگر را کنترل و احصا کنیم. ما این اصل را فراموش کردیم و به بندی تاکید داریم که فقط در مورد آزمون است. با شما موافقم ولی مربوط به قانون است. ما چه راهی جز اجرای قانون داریم؟

وی افزود: در طرح اصلاح موادی از قانون وکالت تلاش شده تا ورودها محدود شود و توجه اصلی به اشتغال جوانان باشد. راه اصلی همین است.با حذف کل این مواد موافق نیستم اما معتقدم باید محدودیت هایی صورت گیرد تا راه برای جوانان باز شود.  

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه قبلا مطرح شده بود تعدادی پروانه‌های مجهول در زیرزمین کانون وجود داشته و پیگیری‌هایی انجام شده است، نتیجه این موضوع چه شد؟ گفت: وقتی نامه رییس جمهور را جعل می‌کنند، اینکه پروانه وکالت هم جعل شود بعید نیست. پروانه‌های وکالت و تمبرها توسط اشخاصی در بیرون جعل شده بود که با مستندات و مدارک موجود آنها را کنترل کردیم و بی پروا در قالب قانون به دنبال مجرمان و متخفان رفتیم که در نهایت چهار شخص دستگیر شدند. هیچ ابهامی در مورد صدور پروانه‌های وکالت وجود ندارد. افراد دستگیر شده، صدمات جدی به کانون وکلا و نهادهای دیگر وارد کردند و اکنون پرونده‌ای موضوع در فرایند رسیدگی در دادسرای عمومی تهران قرار دارد.

وی، اضافه کرد: کسانی که از این پروانه‌ها استفاده می‌کردند، وکیل دادگستری نبودند بلکه اشخاص عادی بودند که با پروانه وکالت تظاهر به وکالت می‌کردند. هیچ ابهامی در مورد صدور پرونده‌های وکالت وجود ندارد. اسامی همه وکلا در سایت کانون‌ها و صندوق حمایت از وکلا موجود است همچنین هر سه سال یک بار هم کتاب اسامی منتشر می شود و مردم می‌توانند به صورت شفاف به فهرست وکلا دسترسی داشته باشند.

امینی در رابطه با اقدامات کانون وکلا برای وکلای بازداشتی، گفت: کانون در مورد وکلای بازداشتی موضع فعالی داشته و راه مذاکره را پیش گرفته است و در این دوره، راه مذاکره را سرعت بیشتری بخشیدیم. با مسئولان دستگاه قضایی انصافا همکاری‌های مهمی انجام شده است و در نتیجه تعامل، برخی همکاران آزادی مشروط داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز