خبرگزاری کار ایران

بیانیه رئیس کانون وکلای مرکز به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت

کد خبر : ۶۵۲۴۸۸

رئیس کانون وکلای مرکز به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه عیسی امینی بدین شرح است:

«به خجستگی سالروز صدور فرمان مشروطیت 

۷ ماه پس از دستور تأسیس عدالتخانه، ۱۴ مردادماه فرمان مشروطیت، در اصل، فرمان تشکیل مجلس شورای ملی صادر شد. فرمانی که در پی جان‌فشانی هزاران تن از ایرانیان دلیری صادر گردید که به دنبال بهبود وضعیت کشور بودند. یادشان گرامی باد.

برجسته‌ترین آرمان مشروطه‌خواهان - در کنار آزادی، استقلال و نوگرایی، «عدالت‌خواهی» بود. مردمی که دیگر  یارای تاب آوردن ستم و از بین رفتن حقوقشان را نداشتند در برابر خودکامگی و عدم حکمرانی قانون قد برافراشتند. مقنن و دادگستری دو آفریده‌ی بزرگ این نهضت بودند ولی دامنه‌ی این جنبش به حقوق و قضا محدود نگردید. این نهضت توانست تحول شگرفی در عرصه‌ی فرهنگ عمومی، اندیشه‌های سیاسی و دموکراسی، دین و آموزش و سایر حوزه‌ها ایجاد کند. 

چند سالی گذشت و از دل این جنبش، نهادی مدنی زاده شد تا پاسدار همان آزادی‌ای باشد که ایرانیان برای آن خون دادند: "کانون وکلای دادگستری" 

امروزه فرهیختگان علم حقوق به خوبی می‌دانند که برای احقاق حق، در کنار وجود دادگستری سالم و قوانین کارآمد، باید نهادی مستقل به نام کانون وکلای دادگستری باشد تا عموم مردم در دفاع از خویش بتوانند از اعضای این نهاد، که بی‌گمان از حقوق‌دانان برجسته و فرهیختگان کشورند، بهره گیرند تا تضمینی برای دادرسی سریع‌تر، دقیق‌تر و عادلانه‌تر  بوده و همچنین از هزینه‌های نابجا و تعدد پرونده‌ها، که موجب کندی دستگاه قضا و مشکلات عدیده‌ی دیگر است، جلوگیری شود.

کانون وکلای دادگستری همواره ضمن پرهیز از سیاسی‌کاری، می‌کوشد تا همراه مردم، یاور دادگستری، پناه ستم‌دیده و در اندیشه‌ی تعالی کشور باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز