خبرگزاری کار ایران

رئیس جدید کانون وکلای دادگستری مرکز:

کانون وکلا نمی‌خواهد با قوه قضاییه تقابل کند/ با افزودن وکلا مشکلی حل نخواهد شد/ تحمیل هزینه‌های دادرسی گزاف بر مردم آثار مثبتی ندارد

کد خبر : ۶۱۷۱۹۵

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه قرار نیست ما با قوه قضائیه تقابل کنیم، تاکید کرد: ما می‌‌خواهیم با این قوه تعامل داشته باشیم چراکه ما یکی از بازوان اجرای عدالت هستیم تا بتوانیم حداکثر تعامل را برای حفظ حقوق ملت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عیسی امینی پیش از ظهر امروز نخستین نشست خبری به عنوان رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با تشکر از اصحاب رسانه و جامعه وکالت گفت: از منتخبین شریف که من را برای این پست برگزیدند، تشکر می‌‌کنم و امیدوارم بتوانم راه گذشتگان را ادامه دهم که وکیل تضمین حقوق ملت در کشور است.

شان وکیل، هم‌شان قاضی است

وی با بیان اینکه شان وکیل، هم‌شان قاضی و شان رئیس کانون وکلای دادگستری هم‌‌شان دادستان کل کشور است، اظهار داشت: این شان نشان از پیوست جامعه وکالت و نظام قضایی است و قانون اساسی چندین بار به نام وکیل اشاره کرده و جالب این است که آن را در بحث حقوق ملت یادآور شده است. 

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه نام قاضی و وکیل، دونامی هستند که هنگام صحبت از عدالت به آن توجه می‌شود، تصریح کرد: وکیل و وکالت یکی از بازوان قانون اساسی است و پرورش وکیل متعهد، سالم، شجاع و با سواد از وظایف کانون وکلای دادگستری است که در این زمینه‌ها تلاش می‌کنیم.

لطمه به جایگاه وکالت، موجب لطمه دیدن دادگستری می‌شود

امینی با بیان اینکه در بحث سلامت قضات، مراجع انتظامی را هم داریم‌، خاطرنشان کرد: به دادگستری هم همین وعده می‌دهیم که اگر وکلایی را خاطی دیدند با او برخورد کنند هرچند که در هر صنفی افراد خاطی دیده می‌شوند که نباید به کل آن صنف تسری داده شود.

وی با اشاره به دفاع از کانون وکلا ابراز داشت: در بخش حفظ استقلال وکیل انتظار داریم حاکمیت مثل گذشته به قانون اساسی احترام بگذارد چراکه اگر امروزه جایگاه وکیل لطمه ببیند، در پی آن دادگستری هم لطمه خواهد دید.

می‌خواهیم حضور زنان را در کانون وکلا تقویت کنیم

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه قرار نیست ما با قوه قضائیه تقابل کنیم، عنوان کرد: ما می‌‌خواهیم با این قوه تعامل داشته باشیم چراکه ما یکی از بازوان اجرای عدالت هستیم تا بتوانیم حداکثر تعامل را برای حفظ حقوق ملت داشته باشیم.

امینی ادامه داد: در این دوره هیات مدیره شاهد حضور جوانان هستیم که نشان از تغییر فکر و تغییر مطالبات است و ما هم باید تغییر نگرش را در این دوره از فعالیت صنف ایجاد کنیم چراکه ما هم می‌‌خواهیم از جوانان و از فکر نو بهره‌‌مند شویم. همچنین می‌خواهیم حضور زنان را در کانون وکلا تقویت کنیم.

با افزودن وکلا مشکلی حل نخواهد شد

وی با بیان اینکه از رسانه‌ها انتظار داریم که در کنار ما باشند و ما هم حامی رسانه‌‌‌ها هستیم، یادآور شد: وکلا پل ارتباطی با رسانه‌‌ها هم هستند و ما به مردم اعلام می‌کنیم که پیمان‌های متعددی با بهزیستی و کمیته امداد و محیط زیست و دیگر نهادها داریم و می‌خواهیم آن چهره بیرونی وکالت را نشان دهیم.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه با افزودن وکلا مشکلی حل نخواهد شد، بیان کرد: امروز بخش عمده‌ای از اشتغال‌‌زایی را در نظام حقوقی؛ وکلا برعهده گرفته‌‌‌اند. ما متولی اشتغال و پیشقراول این عرصه هستیم و اگر به آمار بیکاری نگاه کنیم بیشترین آمار در این صنف جای دارد.

تحمیل هزینه‌های دادرسی گزاف بر مردم آثار مثبتی ندارد

امینی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه هزینه دادرسی براساس درصدی از خواسته تعیین می‌شود و قضات سخت اعسار افراد را قبول می‌کنند که باعث مشکلاتی در طرح دعوا شده است، گفت: احقاق حقوق مردم و عدالت‌گستری جزو وظایف نظام‌های سیاسی کشور است که به بخش نظام قضائی کشور تفویض شده است. 

وی با بیان اینکه ما یک کشور اسلامی هستیم و تحمیل هزینه‌های دادرسی گزاف بر مردم برای احقاق حقشان فکر می‌کنم آثار مثبتی دربرندارد، اظهار داشت: این هزینه‌های دادرسی‌ها که رو به افزایش است و بیشتر برای کسب درآمد هم است، فکر می‌کنم روش مناسبی نباشد و کانون وکلای دادگستری استدعایش از حوزه‌های تقویمی این است که این هزینه‌های دادرسی را کاهش دهند. این هزینه‌ها اگر افزایش پیدا کند به سمت روش‌های شخصی و احقاق حق‌های شخصی می‌رویم. 

تحمیل هزینه‌های دادرسی گزاف بر مردم با عدالت در تعارض است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد: این کار با مقوله عدالت و عدالت‌گستری در تعارض هست و فکر می‌کنم در نهایت به نفع اجرای عدالت نخواهد بود.

امینی در بیان برنامه‌ها و راه‌حل‌ها برای این مشکل تصریح کرد: برنامه‌مان این است که طرحی را با توجیهات لازم برای مجلس آماده خواهیم کرد که در صحن مجلس مطرح شود. همچنین با معاونت‌های مربوطه در قوه قضائیه جلسات مشترکی را درخواست می‌کنیم چراکه مطمئنا قوه قضائیه هم به دنبال احقاق حق و اجرای عدالت است و در راستای همان دادگستری مقتدر است. 

وی افزود: شاید بتوانیم تاثیرگذار باشیم اما متاسفانه این موضوع در حوزه تخصصی و اختیارات جامعه وکلا نیست ما فقط می‌توانیم تلاش کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز