خبرگزاری کار ایران

رییس کمیته تفحص از بنیاد شهید خبر داد؛

کلاهبرداری ۴۳۳ میلیون دِرهمی شرکت «فرخ‌ناز تجارت کیش» توسط بانک دی

رییس کمیته تفحص از بنیاد شهید از کلاهبرداری ۴۳۳ میلیون درهم شرکت فرخناز تجارت کیش توسط بانک دی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، احمد خجسته در نشست خبری امروز که به منظور ارائه گزارش درباره پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید برگزار شد، با تاکید بر وظیفه نظارتی مجلس خاطرنشان کرد: اگر مجلسی‌ها خوب نظارت کنند و حق مطلب را در خصوص وظیفه نظارتی خود ادا کنند و تمام ۲۰ دستگاه نظارتی کشور خود را متعهد به انجام وظیفه بدانند، قطعا مفاسد اقتصادی از بین خواهد رفت.

او با تاکید بر اینکه کمتر کسی جرأت ورود به پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را داشت، اعلام کرد: نمی‌توانستیم در برابر اتفاق‌های عجیبی که در سیستم‌های بانکی و اقتصادی زیر مجموعه بنیاد شهید می‌افتد، سکوت کنیم.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم با اشاره به فراز و نشیب‌های فراوان این پرونده در سه سال اخیر یادآور شد: فشارهای سنگین مستقیم و غیرمستقیم بر ما وارد کردند که این پرونده را نیمه‌کاره رها کنیم. فشارهای سیاسی دال بر این بود که این تحقیق و تفحص به نتیجه نرسد.

او گفت: امروز سوال اصلی ایثارگران مردم و حتی رئیس مجلس این است که این تحقیق و تفحص به کجا رسید؟ برخی از به بن‌بست رسیدن آن صحبت می‌کنند برخی گمان می‌کنند علاقه‌ای به ارائه گزارش آن وجود ندارد و عده‌ای از مختومه شدن این پرونده صحبت می‌کنند و امروز باید با قدرت ا علام کنیم این پرونده به نتیجه رسیده و در ادامه نیز بخش‌های دیگر آن به نتیجه خواهد رسید و تا زمانی که در مجلس هستیم، نفس متخلفان و مفسدان اقتصادی در بنیاد شهید را می‌گیریم.

او با تاکید بر اینکه منظور از مفسدان اقتصادی بنیاد شهید جامعه ایثارگری نیست، اعلام کرد: با وجود اینکه برخی از طولانی شدن روند گزارش گلایه دارند واقعیت این است که به دلیل حجم بالای تخلفات این زمان طولانی صرف شده و خوشحالیم اعلام کنیم که به نتایج خوبی رسیدیم و مبالغ بسیاری از اموال را به بیت‌المال بازگرداندیم.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص در مجلس نهم در واکنش به صحبت‌های اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص هزینه گزاف تحقیق و تفحص‌ها اعلام کرد: هزنیه حداقلی که برای انجام این پرونده صرف شد، در برابر حجم انبوه تخلفات صورت گرفته هیچ است. مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای انجام این تحقیق و تفحص در شرایطی مبالغی از این دست صرفا برای فلج کردن روند این پرونده به افراد پیشنهاد شده است، مبلغ ناچیزی است.

نماینده مردم همدان در مجلس دهم در ادامه به مواردی از تخلف‌های صورت گرفته در پرونده بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: کلاهبرداری از طرف بانک دی به دوبی به مبلغ ۴۳۳ میلیون درهم توسط شرکت فرخناز تجارت کیش انجام شده بود و این پول به دوبی رفته بود و با پیگیری‌هایی که توسط هیات تحقیق و تفحص و دستگاه‌های نظارتی انجام شد، برآوردهایی برای جبران خسارت‌ها به‌عمل آمد و در نهایت مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به بیت‌المال باز گردانده شد.

او اضافه کرد: همچنین از دیگر تخلفات بانک دی فعالیت با اسناد جعلی و غیرقانونی بود که در این خصوص نیز پیگیری کردیم و اساسنامه قانونی این بانک تعیین تکلیف شد تا از این پس بانک مرکزی نظارتی دقیق بر بانک دی داشته باشد.

نماینده مردم همدان در مجلس دهم با اشاره به یکی دیگر از موارد تخلف‌های اثبات شده در پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید یادآور شد: یکی از مدیران این تشکیلات مبلغ ۷ میلیارد تومان اختلاس کرده بود که با همکاری دستگاه‌های نظارتی این فرد دستگیر و به قوه قضائیه تحویل داده شد.

او گفت: همچنین هتل سفید کنار در بندر انزلی که بیش از یک صد میلیارد تومان ارزش داشت به بنیاد شهید بازگردانده شد و املاکی که با تبانی و کلاهبرداری از دست رفته بود، همچون ساختمان مرکزی بانک دی که ارزش فراوانی دارد و برخی از اموالی که در اختیار شرکت‌های ساختمانی کوثر قرار گرفته‌اند، تعیین تکلیف و به بیت‌المال بازگردانده شدند.

خجسته تصریح کرد: میلیاردها تومان از شرکت‌های اقتصادی کوثر نیز به غارت رفته بود که باز گردانده شد و از جمله می‌توان به تعیین تکلیف ۴ قرارداد معروف تکلم و کاونده اشاره کرد و نیز دست سلطان شکر از معامله‌ در شرکت‌های اقتصادی قطع شد و وضعیت سلطان شکر نیز تعیین تکلیف شد که از این پس در شرکت سبحان کاری انجام ندهد.

او اضافه کرد: یکی دیگر از دستاوردهای این پرونده این بود که افراد متخلف در شرکت‌هایی همچون تهران الکترونیک به دادگاه معرفی شدند و کلیه پرونده‌ها و قراردادها ضابطه‌مند شد و در صورتی که مشکلی وجود داشت، به دادگاه معرفی شدند.

او ادامه داد: صدها میلیارد تومان وام‌های مشکوک‌الوصول یا سوخته شده در بانک دی با فشار هیئت تحقیق و تفحص بازگردانده شد و این در حالی بود که این وام‌ها تضامین نداشتند و اعتبارسنجی نشده بودند و تنها با یک سفته میلیاردها تومان وام پرداخت شده بود.

او همچنین با اشاره به تخلفات صورت گرفته در جریان خرید و فروش آهن‌آلات قراضه توسط برخی مسئولان این بنیاد گفت: مسئولان مربوطه از طریق شرکت‌های شخصی آهن آلات قراضه را کیلویی ۳۲۵ تومان خریداری می‌کردند و به مبلغ کیلویی ۸۵۰ تومان به بانک دی می‌فروختند که از این طریق با یک قرارداد مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان از پول بیت‌المال غارت شده بود که با تلاشی که انجام شد از حلقوم مفسدان بیرون کشیده شد.

او اضافه کرد: ملکی که ۴۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده اما قیمت واقعی آن تنها ۵ میلیارد تومان بود نیز تعیین تکلیف شد.

او از توقف تمامی پرونده‌های بانک دی به دستور قاضی خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون این پرونده‌ها در دادگاه در حال بررسی است.

خجسته اعلام کرد: بانک دی با تبانی مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان بدون دریافت تضامین وام داده که هم اکنون هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ مشکوک الوصول است و شرکتی به نام توسعه دیدار ایرانیان که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان ارزش مالی و ملکی دارد، در اختیار یک فرد قرار گرفته که در سال ۹۳ اعلام ضرر کرده و در سال ۹۴ نیز تنها ۲۰ میلیارد تومان سود داشته است در صورتی که سود بانکی این پول در یک سال بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شده است.

خجسته در بخش دیگری از این نشست خبری با انتقاد و گلایه از اعضای هیئت تحقیق و تفحص اعلام کرد: به غیر از آقای جعفرزاده ایمن‌آبادی و یکی دو نفر دیگر از اعضای هیئت تحقیق و تفحص دیگر دوستان هیچ گونه همکاری با این پرونده نداشتند و در مسیر انجام تحقیق و تفحص سنگ‌اندازی کردند.

او همچنین از عدم پرداخت پاداش پایان خدمت شهداء در سال‌های متمادی انتقاد کرد و گفت: در حالی شاهد چنین تخلف‌های بزرگ اقتصادی هستیم که بعضا برای اینکه ۲ میلیون تومان به یک ایثارگر وام بدهیم او را وادار بکنیم که روزها و ماه‌ها به دنبال کارهای اداری بروند.

خجسته تصریح کرد: در جریان این پرونده بارها ما را تهدید کردند و برخی از اعضا را تطمیع کرده و فشارهای سنگینی ایجاد کردند و در جریان انتخابات نیز برای جلوگیری از ورود بنده به مجلس هزینه کردند.

او همچنین از دستگیری تعدادی از متخلفان خبر داد و گفت: در جریان انجام این تحقیق و تفحص به شبکه ۵۰ تا ۷۰ نفری متخلفان رسیدیم که برخی از این افراد بازداشت شدند و امیدواریم در روزهای آینده تعداد دیگری از آنها نیز دستگیر شوند.

خجسته با اشاره به ارائه پیشنهادی به مقام معظم رهبری اعلام کرد: با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه به دست آوردیم اخیرا به بیت مقام معظم رهبری رفتم و به صورت شفاهی به ایشان پیشنهاد دادم که سیستم‌های اقتصادی از بنیاد شهید جدا شوند.

او ادامه داد: همچنین درخواست کردیم ۱۲ هزار ملک بنیاد شهید و سیستم‌های بانکی و اقتصادی این بنیاد هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند و در شرایطی که ایثارگران در وضعیت سخت معیشتی و بهداشتی قرار دارند با فروش این املاک اموال حاصل را به جامعه هدف باز گردانیم.

او همچنین از ارائه پیشنهادی در رابطه با سازوکار و تشکیلات تحقیق و تفحص‌ها در مجلس خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی صحبت کرد و یادآور شد:  در ۳۷ سال گذشته هیچ تحقیق و تفحصی در این کشور به نتیجه نرسیده است و واقعیت این است که این تنها تحقیق و تفحصی بود که به نتیجه رسید و فکر می‌کنم اگر امروز ریاست محترم مجلس در جریان این گزارش‌ها قرار گیرند، حتما تحقیق و تفحص‌ها در مجلس را تقویت خواهند کرد.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص در مجلس نهم از ورود به پرونده دیگر بانک‌ها خبر داد و گفت: بنابر اطلاعات اولیه به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان در یکی از بانک‌های کشور بلاتکلیف است.

خجسته همچنین از همکاری و همراهی وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور در روند پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تشکر کرد و اظهار داشت: مسئولان و ماموران وزارت اطلاعات نقش مهمی در پیشبرد این پرونده ، شناسایی عوامل فساد و بازداشت و دستگیری آنها داشتند و رئیس مجلس نیز همکاری‌های خوبی با تیم تحقیق و تفحص داشت.

خجسته همچنین با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی رئیس مجلس برای دیدار با رئیس قوه قضائیه خبر داد و یادآور شد: با حضور خدمت آیت الله آملی لاریجانی گزارش مفصلی در این رابطه به ایشان ارائه کردم و همینطور در دیداری با دادستان کل کشور با ایشان نیز گزارش دادم.

او گفت: امروز پیگیری‌ها در خصوص این پرونده توسط قوه قضائیه و در شعبه ۷ دادسرای کارکنان دولت با دقت انجام می‌شود و پس از دستگیر شدن تعدادی از متهمان ، برخی دیگر از متخلفان نیز شناسایی و در شرف دستگیری هستند.

خجسته تصریح کرد: در جلسه اخیر فراکسیون فرزندان شهدا از بنده درخواست شد حکم خدا را در مورد این مفسدان اقتصادی در میدان آزادی اجرا کنیم تا رعب و وحشت در دل مفسدان اقتصادی بیفتد.

او همچنین به تهیه طرحی در خصوص تقویت وظایف نظارتی مجلس خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با تصویب این طرح عملکرد نظارتی مجلس ارتقا یابد.

خجسته در پایان و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تخلف‌هایی که از سوی رئیس وقت بنیاد شهید صورت گرفته خاطرنشان کرد: واقعیت این است که مورد خاصی در مورد تخلف‌های آقای مسعود زریبافان  در این پرونده وجود ندارد اما به هر حال سوء مدیریت از سوی ایشان غوغا کرده و عامل بسیاری از تخلف‌ها توسط مدیران میانی این بنیاد است و به عنوان مثال معاون پارلمانی بنیاد با انتقال وجوهی به دوبی برای عقد قرارداد با وکلا مرتکب تخلف‌هایی شده است.

خجسته همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلفات احتمالی شهرداری تهران و تهاتر صورت گرفته توسط شهرداری اعلام کرد: از جزئیات تهاتر بنیاد و شهرداری بی‌اطلاع هستم اما بدانید که شهرداری تهران با رندی و زرنگی املاک زیادی را از بنیاد جدا کرده که هیئت تحقیق و تفحص همچنان به دنبال بازگردندان این اموال است.

کد خبر : ۴۰۴۰۳۱