خبرگزاری کار ایران

رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌گو با ایلنا:

نقض حقوق متهمان به نفع کشور نیست/ ممکن است روزی دیگر فرصت درمان و اصلاح آسیب‌ها را نداشته باشیم/ برخی فقط ظاهر آسیب‌های نظام را می‌پوشانند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۵۶۱

نماینده مردم تایباد گفت: چه تضمینی برای مردم وجود دارد که اگر انتقاد یا صحبتی انجام شد، دچار مشکل نشوند. به همان میزان که آزادی بیان را تامین می‌کنید، آزادی بعد از بیان هم باید تضمین شود. این‌ها آسیب‌هایی است که در کشور ما وجود دارد و نمی‌شود آن را پنهان کرد. اگر کسی هم پنهان می‌کند، به نظام کمک نمی‌کند و فقط درد و رنج مردم را بیشتر می‌کند و فقط ظاهر آسیب نظام را می‌پوشاند و روزی این آسیب خود را نشان می‌دهد که ما دیگر فرصت درمان و اصلاح ممکن را نداشته باشیم.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مردم باخرز، تایباد و تربت جام، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به اطلاعیه دو نهاد امنیتی درباره خبرنگاران بازداشتی، کمیسیون امنیت ملی درباره این موضوع چه تحقیقاتی انجام داده، گفت: تحلیل سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی چون مستند به اسناد به دست آمده است، تحلیل دقیقی است. ما هنوز آن مستندات را ندیدیم و یک گزارش تحلیلی شنیدیم و مستندات واقعی آن را ندیدیم. به نظر من دستگاه‌های امنیتی طی سال‌های گذشته نشان دادند که دستگاه دقیقی هستند و بی‌دلیل سراغ کسی نرفتند.

ای کاش در بیانیه دو نهاد امنیتی اسمی از کسی برده نمی‌شد

وی افزود: اگر بازداشتی هم اتفاق افتاده و ما اعتراض داشتیم بعدها که بررسی کردیم، متوجه شدیم مستندات آن‌ها در حدی بود که آن اقدامات را توجیه کند. درباره این حوادث ای کاش اسمی از کسی برده نمی‌شد و قبل از محاکمه و بررسی توسط مراجع ذی‌صلاح قضایی، حقوق متهم رعایت می‌شد. اما اینکه تا چه میزان صحت دارد باید بررسی شود. تا به امروز در این زمینه در کمیسیون امنیت ملی درباره وضعیت خبرنگاران جلسه‌ای نداشتیم. بعد از صدور اطلاعیه هم جلسه‌ای با وزارت اطلاعات نداشتیم و قدر مسلم در این جلسه می‌توان مستندات را دید.

نقض حقوق متهمان به نفع کشور نیست

رحیمی‌جهان‌آبادی در پاسخ به این سوال که برای برخی متهمان اعتراضات اخیر،‌ اجازه ورود وکلا داده نشده و گویا در برخی موارد حتی وثیقه‌ای هم که تعیین شده مورد پذیرش قرار نگرفته، به نظر شما دلیل این اقدامات چیست، گفت: در جرایم امنیتی، برای متهمان وکیل تسخیری می‌گیرند و ما این را در قوانین کشور داریم. آن زمان که این موضوع در حال اصلاح در کمیسیون قضایی بود ما اعتراض زیادی داشتیم تا فضایی باز شود تا وکلای عادی هم بتوانند حضور داشته باشند و از متهمان دفاع کنند. اما استدلال دوستان این بود که اگر پرونده امنیتی باشد و اگر به وکیل غیرقابل اعتمادی اجازه دسترسی بدهیم ممکن است از همین اطلاعات علیه نظام و مردم استفاده و به امنیت کشور آسیب بزند.

وی افزود: اما متهم دارای شرایط حقوقی است از جمله دسترسی آزاد به وکیل، اگر نیاز است از خود دفاع کند، خانواده او از بازداشت مطلع شوند و بتوانند با متهم ارتباط برقرار کنند. این مواردی است که باید رعایت شود و نقض حقوق متهمان به نفع کشور نیست. هر آدمی که امروز در جایگاهی خارج از زندان قرار دارد، باید فکر کند ممکن است روزی خودش به عنوان متهم بازداشت شود.

وکلا و خانواده بازداشتی‌ها باید در جریان مستندات ضابطان قضایی و امنیتی قرار بگیرند

رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد: اگر من یا شما به عنوان متهم امنیتی یا موارد دیگر بازداشت شویم، دارای چه حقوق و توقعاتی هستیم؟ همان موارد را نیز باید درباره مردم رعایت کرد. کما اینکه وقتی شما دسترسی به وکیل یا دیدار با خانواده را صادر نکنید، برخی اوقات می‌بینید که اخبار درست منتقل نمی‌شود. یعنی فرد را بازداشت کردند، با خانواده دیدار داشته بعد منتشر می‌شود اما وقتی یک هفته هیچ خبری از او نباشد، در صورتی که با خانواده و حتی وکیلش صحبت نکند، حتی اگر به حق هم بازداشت شده باشد دیگر کسی از شما توجیهات‌تان را نمی‌پذیرد و در نهایت موجب تخریب توسط دشمن و رسانه‌‌های معاند می‌شود.

وی افزود: البته تا جایی که من می‌دانم اینگونه نیست. در حوزه انتخاباتی خودم چند نفری بازداشت شدند. نهاد بازداشت‌کننده دلایل و مستنداتشان را به من گفتند که در نهایت با ارتباطی که گرفتم و به نهادهای امنیتی مراجعه کردم توانستند با خانواده‌یشان دیدار کنند و آن دو نفر بازداشتی اعم از یک دختر آزاد شد و پرونده یک  پسر هم در حال پیگیری قضایی است. به نظرم بهتر است در همان ابتدا وکیل و خانواده در جریان قرار بگیرند، مستندات ظابطان قضایی و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی را ببینند که این موضوع در نهایت به نفع دستگاه‌های امنیتی، قضایی و کل کشور است.

حکایت گفت‌وگوی ملی مانند کسی است که می‌گفت ۵۰ درصد قضیه برای ازدواجش حل شده است

رحیمی جهان‌آبادی در پاسخ به این سوال که گفته شده راه حل مسائل کشور گفت‌وگوی ملی است، این مسیر به چه ساز و کارهایی نیاز دارد، گفت:  باید بستر گفت‌وگو فراهم شود. به طور مثال یک نفر می‌خواست ازدواج کند گفتند ۵۰ درصد قضیه حل است گفتند چه طوری؟‌ گفت ما آماده ازدواج هستیم و مابقی آن باید یکی پیدا شود تا ازدواج کنیم. حالا در مورد گفت‌وگو هم به همین شکل است. باید یک نفر پیدا شود تا با مردم گفت‌وگو کند. این مهم است که گفت‌وگو از طرف چه کسی انجام شود.

چه تضمینی وجود دارد که مردم بعد از طرح انتقاداتشان دچار مشکل نشوند

برخی فقط ظاهر آسیب‌های نظام را می‌پوشانند

ممکن است روزی دیگر فرصت درمان و اصلاح آسیب‌ها را نداشته باشیم

وی افزود: چه تضمینی برای مردم وجود دارد که اگر انتقاد یا صحبتی انجام شد، دچار مشکل نشوند. به همان میزان که آزادی بیان را تامین می‌کنید، آزادی بعد از بیان هم باید تضمین شود. این‌ها آسیب‌هایی است که در کشور ما وجود دارد و نمی‌شود آن را پنهان کرد. اگر کسی هم پنهان می‌کند، به نظام کمک نمی‌کند و فقط درد و رنج مردم را بیشتر می‌کند و فقط ظاهر آسیب نظام را می‌پوشاند و روزی این آسیب خود را نشان می‌دهد که ما دیگر فرصت درمان و اصلاح ممکن را نداشته باشیم.

کمک به نظام این است که آسیب‌ها را بیان و برای تامین خواسته‌های مردم خودمان را اصلاح کنیم

نماینده مردم تایباد گفت: کمک به نظام این است که ما آسیب‌ها را بیان کنیم و به مردم اجازه دهیم تا دیدگاه خودشان را بیان کنند و برای تامین خواسته‌های مردم خودمان را اصلاح کنیم. اصلاح تنها راهی است که نظام سیاسی را ثبات می‌بخشد. دلیل ثبات بسیاری از نظام‌هایی که ۳۰۰ یا ۴۰۰ سال در کشورهای دموکراتیک، پیشینه دارند این است که مدام خود را با خواسته‌های مردم هماهنگ می‌کنند. اگر نظامی باشید که هرچقدر دارای قدرت و کیفیت باشید اما خودتان را با خواسته‌های مردم تطبیق ندهید و اصلاحات انجام ندهید، دچار آسیب می‌شوید.

برای برخی افراد مانند اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، خبرنگاران، محققان و بازرگانان فضای واتساپ و اینستاگرام باز خواهد بود

رحیمی‌جهان‌آبادی در پاسخ به این سوال که درباره فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام در کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای تشکیل شده است یا خیر، گفت: گزارشی به کمیسیون امنیت آمده که وضعیت استفاده مردم از اپلیکیشن داخلی را شرح داده است. اقداماتی برای تقویت این زیرساخت انجام شده و تصمیماتی که قرار است گرفته شود را شنیدیم. بررسی شده آسیب‌هایی که طی این مدت به کسب و کارها وارد شده چقدر واقعی و چقدر بزرگنمایی است و برای جبران آن چه کاری باید انجام شود و همچنین مطالبات مردم را هم مطرح کردیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام برداشته می‌شود، گفت: با یکسری محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد اما برای برخی افراد مانند اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، خبرنگاران، محققان و بازرگانان فضا باز خواهد بود.

فیلترینگ در مقابله با تکنولوژی راه مناسبی نیست

تابع سیاست‌های کلان نظام هستیم

وی افزود: ولی فکر می‌کنم، فیلترینگ در مقابله با تکنولوژی راه مناسبی نیست و ما نمی‌توانیم به این شیوه ایمن‌سازی کنیم. باید کاری انجام دهیم که خود مردم در استفاده از وسایل ارتباط جمعی، حقوق و تکالیف خودشان را بشناسند و رعایت کنند. اینکه ما محیط اجباری فیلترینگ ایجاد کنیم، هم به حقوق مردم، هم به امنیت کشور از طریق بدافزارها و فیلترشکن‌ها، کسب و کارها، ارتباطات آموزشی و پژوهشی و ارتباطات عادی مردم آسیب وارد می‌کند.

رحیمی‌جهان آبادی تاکید کرد: من با فیلترینگ موافق نیستم بلکه مخالف آن هستم. اما به هر حال ما تابع سیاست‌های کلان نظام هستیم و اگر تصمیم جمعی گرفته شود، با اینکه نظر کارشناسی و مخالفت خودمان را ارائه می‌کنیم اما در نهایت با تصمیم جمع همراه خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز