خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ممکن است پس از پایان تنش‌ها در عراق، مذاکرات ایران و عربستان از سرگرفته شود/ تهران انتظار دارد ریاض به تعهدات اخلاقی خود عمل کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۵۲۹

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ممکن است بعد از پایان تنش‌ها در عراق امکان برگزاری مجدد و از سرگیری مذاکرات وجود داشته باشد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که دور ششم مذاکرات میان ایران و عربستان که قرار بود در عراق برگزار شود لغو شد ارزیابی شما از این اتفاق چیست، گفت: از فروردین ماه سال گذشته، پنج دور مذاکره مستقیم بین ایران و عربستان در بغداد برگزار شد. در این مذاکرات مسائل امنیتی، نظامی و روابط دو جانبه مورد بحث قرار گرفت و خروجی قابل قبولی داشته است. یکی از شرایط از سرگیری روابط بین ایران و ریاض پایان دادن به جنگ عربستان و یمن بود. ایران معتقد است ادامه این روند هیچ سودی به حال عربستان و یمن ندارد. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به صورت یکجانبه آتش بس اعلام کرد و با گذشت سه ماه آتش بس در یمن حاکم است.

وی افزود:‌ با توجه به چالش عربستان سعودی با تیم جو بایدن به دلیل قتل خاشقچی تمایل عربستان به سمت کاهش تنش با ایران است. در طول مذاکرات یکسال گذشته دیدگاه‌های دو کشور به هم نزدیک شده و قرار بود ششمین دور مذاکرات با عربستان آغاز شده و  وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد دیدار کرده و بیانیه‌ای مشترک برای از سرگیری مذاکرات صادر کنند. اما مسائل اجتماعی- سیاسی عراق، کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست و ناپایداری سیاسی در بغداد موجب شد ششمین دور مذاکرات برگزار نشود و همه منتظر برقراری آرامش در عراق هستند و ممکن است بعد از پایان تنش‌ها در عراق امکان برگزاری مجدد و از سرگیری مذاکرات وجود داشته باشد.  

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی اعلام کردند از سرگیری روابط با عربستان مشروط به انجام تعهدات عربستان است، آن تعهدات چیست، گفت: عربستان متعهد شده است که از مسائل اختلاف برانگیز شیعه و سنی پرهیز کند. تعهد دیگر عربستان مربوط به روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی و خطر خزیدن این رژیم به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است. عربستان متعهد شد که اجازه ندهد عربستان به محل توطئه علیه ایران بدل شود. عربستان باید ثابت کند یک کشور اسلامی بوده و اهمیت بسیاری برای  وحدت اسلامی قائل است. این موارد بخشی از تعهدات اخلاقی عربستان بوده که ایران انتظار دارد عربستان به این تعهدات عمل کند.

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به بحران عراق آیا این اتفاقات موجب خواهد شد که مذاکرات ایران و عربستان در جایی به غیر از بغداد انجام شود یا خیر، گفت:‌ مصطفی الکاظمی قصد داشت از این مذاکرات به عنوان یک پیروزی برای دولت خود و به عنوان یک دستاورد یاد کند و اصرار داشت این مذاکرات در بغداد صورت گیرد. این مکان با توجه به ارتباط بین بغداد و ایران و بغداد و عربستان مکان مناسبی برای ادامه مذاکرات است؛ ولی پس از فروکش کردن بحران فعلی عراق امکان از سرگیری مذاکرات وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا نتیجه مذاکرات به نفع هر دو کشور خواهد بود، گفت: مذاکرات یک سال و نیم گذشته میان ایران و عربستان طبیعتا باید خروجی قابل قبولی داشته باشد و عربستان سعودی امروز در شرایط مناسبی نیست و تا انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا ممکن است شرایط تغییر کند. اگر جمهوری‌خواهان بار دیگر در آمریکا روی کار بیایند ممکن است عربستان مجددا نقش تخریبی خود را از سر گیرد؛ اما دموکرات‌ها نسبت به نقش مخرب عربستان نظر مساعدی ندارند. سیاست‌های محمد بن سلمان در سال‌های گذشته همراه با اشتباهات زیادی بود و او به این نتیجه رسیده که برای حفظ قدرت بهتر است روابط خود را با ایران از سر گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز