نائبرئیس انجمن قطعهسازان هشدار داد: آینده صنعت خودرو در خطر است؛ کاهش ۴۰ درصدی تولید به دلیل افزایش زیان

امیرحسین جلالی، نائبرئیس انجمن قطعهسازان، با انتقاد از عدم بهروزآوری قیمت خودرو گفت: همان بلایی که بر سر صنعت برق آمده، در حال تکرار برای صنعت خودرو است. قیمت واقعی برق ۱۰ برابر رقم فعلی است، چون سرمایهگذاری و نوسازی صورت نگرفته. همین اتفاق دارد برای خودروسازی هم میافتد.
وی افزود: وقتی پولی برای نوآوری و طراحی وجود ندارد، تولیدکنندگان فقط درگیر حفظ وضعیت موجود میشوند و از توسعه عقب میمانند. این یک موقعیت بسیار خطرناک برای تولید است.
جلالی با اشاره به مشکلات ساختاری گفت: هزینههای ثابت مثل حقوق، مالیات و انرژی وقتی بین تیراژ پایین تقسیم شود، زیان بالا میرود. این اتفاق دقیقاً در صنعت برق، آب، گاز و بنزین هم افتاده است. مثلاً قیمت هر لیتر بنزین ۳ هزار تومان است، در حالیکه فقط هزینه حملونقل آن بیشتر از این رقم است. چطور انتظار داریم پالایشگاهها نوسازی شوند؟
او ادامه داد: کارخانه ما در کاشان، با داشتن هفت یا هشت ژنراتور، هفتهای دو روز بهدلیل قطعی برق تعطیل میشود. گازوئیل هم بهاندازه کافی نمیدهند. وقتی تولید تعطیل شود، چطور حقوق بدهیم؟
نائبرئیس انجمن قطعهسازان همچنین با انتقاد از عملکرد شورای رقابت گفت: شورای رقابت قیمتگذاری ناعادلانه و غیرکارشناسی انجام میدهد. در حالیکه حالا ایرانخودرو خصوصی شده و هزینهها هم شفاف در کدال اعلام میشود، شورای رقابت همچنان بدون بررسی دقیق، قیمتگذاری انجام میدهد. بخش خصوصی با این شرایط تولید را متوقف میکند، چون نمیتواند زیان را جبران کند.
وی گفت: شورای رقابت زمانی معنا داشت که فقط ایرانخودرو و سایپا بودند. اما حالا دهها خودروساز و واردکننده در کشور فعالند. در کجای دنیا خودرو را اینگونه قیمتگذاری میکنند؟
جلالی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور نیازمند یک تحول اساسی است، گفت: چه فایده دارد که برق ارزان باشد ولی هفتهای دو روز برق نداشته باشیم؟ بهزودی همین مشکل برای آب هم ایجاد خواهد شد. کارخانهها نمیتوانند بدون زیرساخت کار کنند.
او یکی از معضلات جدی تولید را نظام گمرکی دانست و افزود: اگر گمرک اینگونه سختگیر نبود، تولید ما سال گذشته ۳۰ درصد بیشتر میشد. برای مثال، قبل از عید تعدادی ماشین خریداری کردیم که در گمرک ماند. مأمور گمرک گفت اگر بیش از دو ماه بماند، متروکه میشود. دو و نیم درصد قیمت خرید باید برای بازپسگیری آن از اموال تملیکی بپردازیم.
جلالی در پایان هشدار داد: اگر شرایط تغییر نکند، نهتنها صنعت خودرو، بلکه سایر بخشهای تولیدی کشور هم با فروپاشی مواجه خواهند شد.