خبرگزاری کار ایران

چگونه سنگ آتش فشانی به عایق معدنی پشم سنگ تبدیل می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۵۸۸

عایق های پشم سنگ به دلیل خواص آکوستیک ویژه خود ، امواج صوتی را از خود عبور نمی دهد و الیاف فیبری که در عایق پشم سنگ وجود دارد امواج صدای تولید را شده در خود جذب می کند و از گسترش آن جلوگیری می کند.

ایلنا؛ از ابتدای پیدایش کره زمین که اولین سنگ ها و صخره ها ایجاد شده اند همیشه در ذهن بشر این سوال وجود داشته که چگونه می توان از این مواد طبیعی استفاده کرد زندگی راحت تری برای مردم کره زمین ایجاد کرد.

فرایندی که در تولید عایق های معدنی مورد استفاده قرار می گیرد شبیه به ایجاد سنگ های اتش فشانی است. همان طور که مواد طبیعی در سطح های زیرین کره زمین مذاب شده و از دهانه های آتش فشان خارج شده و در محیط به آرامی سرد شده و سنگ های آتش فشانی را ایجاد می کند مانند چنین فرایندی هم در کارخانه های تولید پشم سنگ مورد استفاده قرار می گیرد اما در کارخانه فرایند و محیط به طور کامل کنترل شده است.

سنگ طبیعی را به همراه مواد طبیعی دیگر که توسط تیم تولید تعیین می شود را وارد کوره می کنند. به اصطلاح این موارد شارژ کوره می نامند سپس بعد از وارد کردن شارژ کوره دمای کوره را به 1500 درجه سانتی گراد می رسانند تا سنگ و دیگر متریال ذوب شده و ماده ای مذاب حاصل شود.

این مواد مذاب را در مرحله بعد به الیاف رشته ای فیبری تبدیل کرده و در نهایت با توجه به درخواست ثبت شده عایق تولید شده را در ابعاد و اندازه های گوناگون برش و بسته بندی می کنند.

عایق معدنی نه تنها از مواد طبیعی و بازیافت شدنی تولید می شود بلکه به دلیل خواص فیزیکی ویژه ای که دارد در برابر آب و حرارت مقاومت بالایی دارد و به عنوان عایق صوت هم عملکرد فوق العاده ای دارد.

قابلیت های آکوستیک

عایق های پشم سنگ به دلیل خواص آکوستیک ویژه خود ، امواج صوتی را از خود عبور نمی دهد و الیاف فیبری که در عایق پشم سنگ وجود دارد امواج صدای تولید را شده در خود جذب می کند و از گسترش آن جلوگیری می کند.

برای هر قسمت از ساختمان و با توجه به کاربردی مورد نظر باید از عایق هایی با چگالی متفاوت استفاده کرد. به طور مثال از عایق های با ساختار سنگین تر برای جلوگیری از نفوذ صدای راه پله ها به دیگر نقاط ساختمان جلوگیری کرد. در هنگان تهیه نقشه سازه ، مهندس ساختمان و مهندس ناظر محل دقیق استفاده از عایق و هم چنین تهیه کدام عایق را تعیین می کنند.

مقاومت در برابر آتش

همانند سنگ های طبیعی در دل کوه اتش فشان ، عایق معدنی پشم سنگ هم دمایی برابر با 1000 درجه سانتی گراد را تحمل می کند. در هنگام بروز آتش سوزی عایق های پشم سنگ در برابر حرارت آتش مقاومت نشان داده و گسترش آتش را کاهش می دهد. این عایق نسبت به پشم شیشه مقاومت بیشتری نسبت به آتش دارد.

در صورت بروز حریق در یک ساختمان و یا هر مکان دیگر ، عایق معدنی باعث می شود که سازه بتواند حرارت های بالا را تحمل کرده و شرایط لازم برای نجات ساکنان و اطفا حریق را فراهم کند. علاوه بربه کارگیری سیستم های اطفا حریق ، سنسورهاتی حرارتی و هشدار دهنده های آتش پیشنهاد می شود که از عایق پشم سنگ باکیفیت در سازه های خود استفاده کنید.

از عایق های معدنی می توان در مکان هایی مانند دیوار ، سقف و اجزا ساختارهای فلزی سازه استفاده کرد. در صورت طراحی مناسب و استفاده از عایق های معدنی باکیفیت در سازه می توان خطر گسترش آتش را به محیط های دیگر سازه به حداقل رساند. در یک ساختمان مسکونی و یا مجتمع رفاهی از تاسیسات گوناگون مانند کابل ها ، لوله های پلاستیکی و ... استفاده شده که در صورت وقوع آتش سوزی باعث سرایت آتش به مکان دیگر می شوند اما در صورت استفاده از عایق های پشم سنگ برای این اجزا و تاسیسات امکان گسترش آتش به مکان های دیگر را کاهش می دهید.

عملکرهای ویژه حرارتی

یکی از خواص ویژه عایق های پشم سنگ عملکرد حرارتی آن ها است. خواص منحصربه فرد فیزیکی عایق های معدنی باعث شده تا این نوع عایق ویژگی های حرارتی ویژه ای را از خود نشان دهد که البته لین قلبلیت در سایر عایق های معدنی نظیر پشم شیشه و پشم سرباره نیز وجود دارد.

در فصل زمستان که هوای بیرون محیط سرد است استفاده از عایق های پشم سنگ باعث می شود تا هوای درون ساختمان و یا مکان مورد نظر گرم باقی بماند. هم چنین در فصول گرم سال که هوا بسیار گرم است عایق های معدنی باعث می شوند تا محیط درون خنک باشد. پس در صورت استفاده و به کارگیری عایق های معدنی نه تنها از هدر رفت انرژی جلوگیری می کنید و انرژی را برای نسل آینده نگه داری می کنید بلکه هزینه های قبوض حامل های انرژی نیز کاهش می دهید.

موضوع مهمی که مردم باید درباره عایق های معدنی بدانند این است که این عایق ها فقط برای ساختمان ها و سازه های نوساز نیست. یکی از روش های کاهش مصرف انرژی و قبض های آن استفاده از عایق های معدنی در ساختمان ها و مکان های قدیمی ساز است. ممکن است فکر کنید که استفاده از این عایق ها برای سازه های قدیمی بی تاثیر است اما بعد از گذشت یک سال از اجرای سیستم های عایق بندی می توانید کاهش هزینه های قبوض را مشاهده کنید.

استفاده از سیستم های عایق بندی سازه ها و ساختمان ها نه تنها باعث امنیت و آرامش مردم می شود بلکه باعث کاهش هزینه ها و ذخیره پول خواهد شد.

برای خرید پشم سنگ و طرح هرگونه سوال درباره انواع عایق های معدنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز