خبرگزاری کار ایران

از تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال تا اسکنر مدیت و لابراتواری

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۸۸۰

این مقاله با هدف افزایش دقت در زمان جراحی و تقویت بهبودی پس از عمل، به بررسی تکنیک‌های طراحی سرجیکال گاید در جراحی‌های ایمپلنت می‌پردازد. ایمپلنت دندان نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در دندانپزشکی است که به طور فزاینده‌ای در جهت رفع نگرانی‌های مختلف بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اسکنر مدیت داخل دهانی Medit i700

اسکنر مدیت Medit i700 برای تصویربرداری سه بعدی از  دندان ها به کار می رود که تجربه ارزشمندی از اسکن و قالب گیری را برای پزشک و بیمار به جا میگذارد.

ویژگی های اسکنر مدیت داخل دهانی

Medit i600

اسکنر مدیت داخل دهانی Medit مدل i600 دارای Scanning Frame یا نرخ اسکن تصویر بالاتر از 35FPS (35 فریم در ثانیه) است. همچنین میزان دقت آن 10/9μm ± 0/98 (میکرومتر) می باشد. تصاویر خروجی این اسکنر داخل دهانی دارای فیلترینگ هوشمند تمام رنگی و 3D (سه بعدی) می باشد. این اسکنر از تکنولوژی 3D full color streaming capture و 3D-in-motion video technology بهره می برد.

در این اسکنر داخل دهانی، داده های اسکن از طریق سیستم نوری جدید به طور واضح و شفاف منتقل می کند. محدوده اسکن Scan area در این اسکنر داخل دهانی مدیت Medit مدل i600 برابر با 13×15 میلی متر است

امروزه ایمپلنت‌های دندان به دلیل دوام و مزایای زیبایی‌شناختی خود شهرت زیادی پیدا کرده‌اند؛ با این حال، مانند هر روش دیگر جراحی، دارای چالش‌هایی از قبیل قرار دادن نادرست پایه ایمپلنت، آسیب بالقوه عروق عصبی، و غیره است.

بنابراین، آموزش طراحی سرجیکال گاید در جراحی‌های ایمپلنت، اثربخشی و کیفیت درمان‌ را افزایش می‌دهد و در نتیجه مراقبت از بیمار را بهبود می‌بخشد.

تاثیر تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال در طراحی سرجیکال گاید در جراحی‌های ایمپلنت چیست؟

از تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال تا اسکنر مدیت و لابراتواری

طراحی سرجیکال گاید در جراحی‌های ایمپلنت، شامل ایجاد الگوها یا راهنماهای سفارشی است که به قرار دادن دقیق ایمپلنت‌های دندانی کمک می‌کند. این تکنیک بر اساس مدل‌های دیجیتالی یا فیزیکی دقیق از آناتومی دهان بیمار استفاده می‌کند و امکان ایجاد یک رویکرد مناسب را برای کاشت ایمپلنت به ارمغان می‌آورد.

 همچنین این روش با استفاده از فناوری پیشرفته تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال مانند طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و پرینتر سه بعدی، به دندانپزشکان یا جراحان دهان در تعیین موقعیت، زاویه و عمق ایده‌آل برای کاشت ایمپلنت کمک می‌کند.

هدف اصلی طراحی سرجیکال گاید در جراحی‌های ایمپلنت، افزایش دقت جراحی، به حداقل رساندن خطرات احتمالی و بهینه‌سازی نتیجه کلی روش‌های کاشت دندان است. این ابزارهای سفارشی شده با ارائه راهنمای دقیق برای قرار دادن ایمپلنت، حاشیه خطا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند و اطمینان می‌دهند که ایمپلنت‌ها با نهایت دقت نسبت به آناتومی منحصر به فرد دهان بیمار قرار می‌گیرند. این رویکرد مبتنی بر فناوری نه تنها فرآیند جراحی را ساده می‌کند، بلکه به بهبود و تسریع نتایج پس از عمل، و همچنین افزایش رضایت بیمار کمک می‌کند.

انواع طراحی سرجیکال گاید در جراحی‌های ایمپلنت

در جراحی‌های ایمپلنت، از انواع مختلف طراحی‌های سرجیکال گاید استفاده می‌شود، که هر کدام برای رفع نیازهای خاص بیمار و جراحی ابداع شده‌اند. برخی از انواع رایج آنها عبارتند از:

از تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال تا اسکنر مدیت و لابراتواری

1. گاید tooth borne

tooth borne در میان رایج‌ترین روش‌های سرجیکال گاید مورد استفاده برای یک یا چند واحد، سازگاری را در موقعیت‌های بالینی مختلف ارائه می‌دهد، کاشت ایمپلنت‌های دندانی را تسهیل می‌کند و نتایج قابل پیش‌بینی را تضمین می‌نماید.

2. گاید mucosal- borne

همانطور که از نام آن مشخص است، این گاید از بافت نرم داخل دهان (اینترااورال) پشتیبانی می‌کند. mucosal- borne به طور معمول بر اساس یک پروتز متحرک موجود ساخته می‌شود و به کاشت ایمپلنت کمک می‌کند. با این حال، در این روش به دلیل حرکت بالقوه ایمپلنت‌های مخاطی، خطر جابجایی ایمپلنت در جهات مختلف وجود دارد.

3. گاید bone-borne

این نوع از طراحی سرجیکال گاید در جراحی‌های ایمپلنت، به طور خاص برای بیماران full arch مورد استفاده قرار می‌گیرد، از تحمل بار در شاخه‌های استخوان آلوئول پشتیبانی می‌کند، به هدایت کاشت ایمپلنت در قوس‌های فک بالا و فک پایین کمک می‌کند و آنها را در جهت کرونا آپیکال هدایت می‌نماید.

انواع آموزش ساخت سرجیکال گاید، دارای مزایای متمایزی همچون دقت، سازگاری با شرایط بالینی مختلف و سهولت در زمان استفاده است. در نهایت، انتخاب نوع گاید به عواملی مانند آناتومی بیمار، ترجیح دندانپزشک یا جراح و منابع فناوری موجود بستگی دارد.

اسکنر لابراتوری چیست؟

اسکنر لابراتوری یک نوع دستگاه پزشکی می باشد که برای ایجاد یک مدل سه بعدی از دندان ها و بافت های اطراف آن استفاده می شود. این مدل اسکنر برای ساخت پروتزهای دندانی مانند روکش ها، بریج ها و ایمپلنت ها می تواند مفید باشد.

از تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال تا اسکنر مدیت و لابراتواری

قیمت اسکنر لابراتواری مناسب مزایای زیادی نسبت به روش های سنتی قالب گیری دندان دارند. آن ها بسیار سریع تر، دقیق تر و راحت تر می باشند. اسکنرها می توانند برای ایجاد مدل های سه بعدی از دندان های کودکان استفاده شوند که می تواند برای دندان های ارتودنسی نیز مفید باشد.

 این اسکنرها به سرعت زیادی در حال تبدیل شدن به یک ابزار استاندارد در دندانپزشکی می باشند. آن ها مزایای زیادی نسبت به روش های سنتی قالب گیری دندان دارند و بسیار مقرون به صرفه می باشند.

 با پیشرفت فناوری، اسکنرهای لابراتوری حتی دقیق تر و راحت تر می باشند. این اسکنرها یک وسیله ارزشمند برای دندان پزشکی می باشند، آن ها می توانند برای ایجاد مدل های سه بعدی دقیق و سریع از دندان ها و بافت های اطراف آن ها استفاده شوند.

 این مدل ها می توانند برای ساخت پروتزهای دندانی، ارزیابی آسیب های دندانی و آموزش دندان پزشکی و تکنسین های دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرند.

انواع اسکنر لابراتوری

دو نوع اسکنر لابراتوری اصلی وجود دارد:

  1. اسکنرهای نوری: اسکنرهای نوری از یک پرتو نور برای ایجاد یک مدل سه بعدی استفاده می کنند.
  2. اسکنرهای لیزری: از یک پرتو لیزر برای ایجاد یک مدل سه بعدی استفاده می کنند.

کاربردهای اسکنر لابراتوری

  • اسکنر های لابراتوری کاربردهای زیادی در زمینه های مختلفی دارد، از جمله:
  • ساخت پروتزهای دندانی، مثل روکش ها، بریج ها و ایمپلنت ها
  • ایجاد مدل های سه بعدی از دندان های کودکان برای درمان ارتودنسی
  • ارزیابی آسیب های دندانی
  • آموزش دندانپزشکان و تکنسین های دندانپزشکی

مزایا و معایب اسکنر های لابراتوری

مزایا:

  • سریع تر و دقیق تر از روش های سنتی قالب گیری دندان می باشد.
  • راحت تر برای بیماران
  • برای ایجاد مدل های سه بعدی از دندان های کودکان استفاده می شود.
  • اسکنر های لابراتوری می توانند اشیا را با دقت بالایی اسکن کنند.
  • اسکنر های لابراتوری برای اسکن انواع مختلفی از اشیا استفاده می شوند.

معایب:

  • گران تر از روش های سنتی قالب گیری دندان است.
  • ممکن است برای برخی از بیماران ناراحت کننده باشد.
پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز