خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون برق انجمن صنفی پیمانکاران در گفت‌وگو با ایلنا؛

هزینه ساخت نیروگاه بادی ۲ مگاواتی ۴ میلیون دلار / بازگشت سرمایه ۵ تا ۷ سال بعد

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۶۹۹

در حال حاضر آلمان ۲۰ درصد مصرف برق خود را از این محل تامین می کند و با وجودی که کشورهای اروپایی آنچنان از نعمت خورشید برخوردار نیستند اما سرمایه گذاری گسترده ای در این زمینه داشته اند اما در ایران متناسب با ظرفیت سرمایه گذاری نشده که مساعدت وزارت نیرو را می طلبد.

عضوکمیسیون برق گفت: افزایش بهای خرید برق انگیزه سرمایه گذاری در صنعت نیروگاه بادی را موجب می‌شود که البته کاهش مدت خرید تضمینی برق نیروگاههای بادی توسط وزارت نیرو از ۲۰ سال به ۵ سال هم می‌تواند بعنوان یک عامل منفی تلقی گردد.

علیرضا کفشکنان، عضو کمیسیون برق انجمن صنفی پیمانکاران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص احداثنیروگاه بادی در کشور گفت: احداثنیروگاه بادی سرمایه گزاری بلند مدت نیاز دارد و دوره بازگشت سرمایه آن ۵ تا ۷ ساله است.

کفشکنان با بیان اینکه در ایران به دلیل فراوانی انرژی باد و خورشید بستر بسیار مناسبی جهت گسترش بهره برداری از نیروگاههای بادی و خورشیدی فراهم است، خاطرنشان کرد: براساس اطلس بادی میزان انرژی قابل استحصال بالغ بر ۱۸ هزار مگاوات است که ضرورت سرمایه گذاری و توجه به صنعت انرژی بادی را دوچندان کرده است.

وی تصریح کرد: هرچند در نگاه اول تولید برق نیروگاه بادی گران به نظر می‌رسد اما اگر قیمت سوخت نیروگاههای فسیلی واقعی محاسبه شود خواهیم دید تولید برق بادی گران‌تر نیست. هم اینک برای تولید یک کیلووات ساعت برق ۰.۳ لیترسوخت مورد نیاز است که با قیمت فوب خلیج فارس حدود ۶۰۰ تومان می‌شود و نیم نگاهی به معضلات زیست محیطی و پیمان کیوتو تولید برق بادی را ارزان‌تر و پاک‌تر از تولید برق فسیلی خواهد ساخت.

عضوکمیسیون برق هزینه احداثنیروگاه ۲ مگاواتی بادی را حدود ۴میلیون دلار اعلام کرد و گفت: خوشبختانه قیمت خرید هر کیلو وات ساعت برق برای سال ۹۳ از سوی دولت به ۴۴۲ تومان افزایش یافت. که این افزایش بها انگیزه سرمایه گذاری در صنعت نیروگاه بادی را موجب می‌شود که البته کاهش مدت خرید تضمینی برق نیروگاههای بادی توسط وزارت نیرو از ۲۰ سال به ۵ سال هم می‌تواند بعنوان یک عامل منفی تلقی گردد.

کفشکنان با اشاره به اینکه اکنون رویکرد وزارت نیرو در استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی جدی‌تر از گذشته است، خاطرنشان کرد: هرچند برنامه‌هایی در این زمینه تدوین و در حال اجراست ولی این اقدامات هرگزمتناسب با ظرفیت کشور در زمینه بهره گیری از نعمت خدادادی باد و خورشید نیست.

وی در خصوص برنامه کشورهای جهان برای استفاده از انرژی‌های نو گفت: در حال حاضر آلمان بعنوان یکی از کشورهای پیشتازدر زمینه انرژی‌های نوبیش از ۳۱ هزارمگاوات از برق مصرفی خود را از محل انرژی باد وبیش از ۳۳ هزار مگاوات را ازتابش خورشید تامین می‌کند. یعنی به میزان همه ظرفیت تولید برق در ایران. این در حالی است که مانند ایران آنچنان از نعمت انرژی تابش خورشید برخوردار نیست.

عضوکمیسیون برق یادآور شد: کشور آلمان با حمایت ویژه از سرمایه گذاری در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، سیاست کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و انتشارآلاینده‌های زیست محیطی را در صنعت برق در دستور کار خود قرار داده است. و به نظر می‌رسد در ایران می‌بایست برنامه هاو سیاست‌هایی فرا‌تر از سطح وزارت نیرو و در سطح کل دولت در این جهت اتخاذ گردد.

یاد آور می‌شود، بزرگ‌ترین سایت بادی خاورمیانه در منطقه کهک قزوین با ظرفیت ۲۰ مگاوات دوشنبه هفته جاری افتتاح خواهد شد.

در مراسم افتتاح مزرعه بادی کهک، وزیر نیرو، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، استاندار قزوین و مدیرعامل شرکت مپنا حضور خواهند داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز