در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
آنتونوف برای پرواز نیازی به مجوز سازمان هواپیمایی نداشت/ مالک ایرتور: اگر سازمان هواپیمایی هم اجازه دهد، توپولفها را برنمیگردانیم
با از سرگیری پروازهای انتونوف ترس از پرواز دوباره به جان مسافران برگشته است. هواپیمای اوکراینی انتونوف در ایران سابقه خوبی ندارد و از تعداد محدود این هواپیما در کشور، تا کنون 4 فروند آن سقوط کرده و باعث مرگ چند صد نفر از هموطنانمان شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پس از گذشت 5 سال از آخرین سقوط آنتونوف در ایران که جان بیش از 40 نفر از مسافران پرواز تهران- طبس را گرفت حالا شاهد از سرگیری چراغ خاموش پرواز این هواپیما در شرکت هواییمایی پویاایر هستیم که پیش از آن نام این شرکت یاس ایر بود و به دلیل تحریمها به پویا ایر تغییر نام داده است.
این شرکت هواپیمایی به غیر از آنتونوف هواپیماهای ایلیوشین برای عملیات باری، امبائر، بمباردیه و هاربین برای عملیات چند منظوره را در اختیار دارد.
در حالی که در سال 93 پس از آخرین سقوط انتونوف رییسجمهوری دستور ممنوعیت پرواز این هواپیماها را داد، این شرکت به بهانه اینکه نام آن هواپیما ایران140 بوده و انتونوف نبوده، این هواپیما را به خط بازگردانده است.
حال اینکه ایران 140 همان انتونوف بود که در آن زمان شرکت هسا با اعمال تغییراتی جزیی در آن- آن هم بدنه هواپیما- تلاش کرد آن را به عنوان هواپیمای تولید داخل معرفی کند.
سوال این است که در 5 سال گذشته انتونفهای باقی مانده که گویا تنها یک فروند آن سقوط نکرده و باقی مانده کجا و مشغول چه عملیاتی بوده است و چرا با توجه به سابقه این هواپیما، سازمان هواپیمایی اجازه پرواز را صادر کرده است.
*آنتونف برای پرواز نیازی به اخذ مجدد مجوز از سازمان هواپیمایی را ندارد
«مقصود اسعدی سامانی»دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در این باره میگوید: پرواز هواپیمای انتونف ممنوع نیست و دستور رییسجمهور مبنی بر ممنوعیت پروازی فقط برای هواپیمای ایران 140 بوده و هواپیمای آنتونف از هواپیمای ایران 140 متفاوت است.
وی ادامه داد: این انتونف متعلق به شرکت هواپیمایی پویا ایر است و به غیر از این آنتونف چند هواپیمای امبرائر هم دارد. هم در حوزه باری و هم مسافری فعال است. این هواپیما مجوز سازمان هواپیمایی را دارد و نیازی به دریافت مجدد مجوز نیست. از خط خارج نشده که برای بازگشت آن مجوز دریافت کند.
*توپولف ها هم بر میگردند ؟
از آنجایی که درباره هواپیمای انتونوف دستور بالاترین مقام اجرایی کشور شکسته شده و امروز انتونوف اجازه پرواز را پیدا کرده بنابراین از سازمان هواپیمایی بعید نیست که اجازه پرواز به توپولفها را هم بدهد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره احتمال بازگشت توپولفها گفت: از آنجایی که توپولفها چندین سال است که زمینگیر هستند امکان بازگشت آنها به خط وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به اینکه چندین سال از زمین گیری آنها میگذرد احتمالا قطعات مورد نیاز آنها دیگر توسط شرکتهای سازنده تولید نمیشود.
سامانی تاکید کرد: امکان بازگشت توپولفها به پروازهای مسافری وجود ندارد اما خارج از چرخه مسافری میتواند در سایر حوزهها فعال باشد.
*سازمان هواپیمایی هم مجوز بدهد، توپولفها را برنمیگردانیم
مجید شکاری، مالک هواپیماهای توپولف در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره احتمال بازگشت توپولفها به خط پرواز مسافری تاکید کرد: امکان عملیاتی کردن هواپیماهای توپولف وجود دارد و در برخی از مسیرها در سایر کشورها شاهد پرواز هواپیماهای توپولف هستیم اما حتی اگر سازمان هواپیمایی هم مجوز پرواز بدهد شرکت ایرتور قصد برگرداندن این هواپیماها به خطوط پروازی را ندارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر میدانیم که مسافران هم از هواپیماهای توپولف استقبال نمیکنند.
شکاری با اشاره به امکان استفاده این هواپیماها در بخش باری گفت: امکان باری شدن این هواپیماها وجود دارد اما این هواپیما ظرفیت حمل و تحمل وزن 150 مسافر را دارد بنابراین نمیتوان از این هواپیماها برای جابه جایی بار در حجم سنگین استفاده کرد.
وی افزود: میتوان از این هواپیماها در مباحث نظامی استفاده کنیم و در برخی از کشورها از توپولفها برای جابهجایی نیروهای نظامی استفاده میکنند.